• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Moeten we streven naar het hogere?

Moeten we streven naar het hogere?

11 oktober 2020 door Ksaf Vandeputte

Op elk moment van ons bestaan zijn we in verschillende bewustzijnstoestanden tegelijk aanwezig. Zo rijk is onze geest, zo diep, hoog en uitgebreid dat je eerder kan spreken van bewustzijnsdimensies die heen en weer vloeien, in plaats van toestanden die we soms als statisch proberen te klasseren onder de gemeenschappelijke noemer van ‘het bewustzijn.’

Terwijl we -min of meer- bewust met iets bezig zijn, worden we vanuit de diepte gevoed door ervaringen die onbewust verwerkt worden, ongeveer zoals onze maag en darmen voortdurend, maar zonder dat we ons ervan bewust zijn voedsel aan het verteren zijn.

Hoe meer we openstaan voor invloeden die we niet zomaar kunnen verklaren en een plaats geven, van hoe dieper een onbewust weten kan opduiken. Tot we ook ons collectieve reservoir van ervaringen aanboren, de kennis van vorige generaties en de kennis die andere mensen op dit moment hebben. In de boeddhistische psychologie wordt dit het ‘opslagbewustzijn’ genoemd. Dit is de opslagplaats waar beelden, vormen, kleuren, klanken en begrippen liggen te wachten om door kunstenaars en wetenschappers verwerkt te worden. Er bestaat een bijzonder fenomeen dat de psychiater Carl Gustav Jung ‘synchroniciteit’ noemde; het betekenisvolle toeval. Zo ontdekken wetenschappers voortdurend dingen die andere wetenschappers aan de andere kant van de wereld gelijktijdig op het spoor zijn gekomen. Jung zelf woonde in Zwitserland maar had voor wereldoorlog twee uitbrak een droom waarin hij zag hoe de rest van Europa overstroomd werd door bloed.

Of moeten we de  diepte in?

Jung vergeleek ons bewustzijn met een ijsberg waarvan negentiende onder water zit. Die  negentiende zijn een matrix, de ondergrond of onderstroom waaruit ons gekende bewustzijn oprijst. Het is als mens een grote uitdaging om te vertrouwen in die negentiende onbewuste drijfveren en primaire behoeften. Maar ook in de wijsheid die daarin te wachten zit op bewustwording. Een natuurlijke wijsheid die precies voortkomt uit de wisselwerking tussen het herkennen van onbewuste impulsen en bewuste aandacht voor al wat zich aandient.

De uitdaging is om niet te vervallen in uitersten. Ken Wilber wijst op de gevaren van het zich zomaar overgeven of zelfs verheerlijken van het onbewuste. Nogal wat mensen verwarren de soms ‘oceanische’ ervaringen van direct contact met het onbewuste met ‘hogere’, spirituele ervaringen. [1] De effecten van drugs zijn daarvan een voorbeeld. In een roes lijkt het alsof we grote inzichten hebben, creatief en gelukkig zijn. Bij occasioneel gebruik is dat vaak inderdaad zo. Langdurig druggebruik maakt ons juist afhankelijk, willoos en suf.

Het onbewuste is een pre-persoonlijke bewustzijnstoestand die zowel primitieve als creatieve impulsen omvat. Het is het bewustzijn van het kleine kind dat nog magische belevingen heeft, en zowel destructief als liefdevol kan zijn. Een kind is schattig maar we moeten het niet verheerlijken. Soms is het een klein diertje dat met zachte maar besliste hand getemd moet worden. Nogal wat kunstenaars wekken magische belevingen op om diepere lagen aan te boren. Sommige kunstenaars gaan daaraan ten onder, door misbruik van drugs, of door hun aanleg voor een psychische aandoening te versterken. Gelukkig zien de meesten in dat je ook zonder drugs de sluizen van het onbewuste kan opendraaien en dat dit een specifieke vaardigheid is; die van een sluiswachter.

Opvoeding is een kind bijstaan in het ontwikkelen van een persoonlijke, bewustzijn. Hoe vrijer en harmonischer we bij het kind aanwezig zijn, hoe groter de kans dat het als volwassene kan openstaan voor transpersoonlijke bewustzijnstoestanden; voor een bewustzijn dat voorbij ons gekende ego reikt. Waar er individualiteit en creativiteit is die niet boven het leven zweeft, maar doordrongen is van mededogen met al wat leeft. Er loopt een grillige maar -achteraf- herkenbare lijn van ons onbewuste naar deze ruimere dimensie.

Echt vernieuwende kunstenaars en wetenschappers hebben de blik van een buitenstaander. Op een of andere manier kijken zij verder, dieper dan dat wat voor de hand ligt. Dat is een andere bewustzijnsdimensie dan het zich onderdompelen in het opslagbewustzijn. Na het duiken in het diepe is dit boven water komen en rondkijken naar waar beland bent. Na de inspiratie vanuit de diepte is er ook inspiratie die het resultaat is van contempleren, van met een brede blik beschouwen wat er allemaal gaande is, wat er allemaal mogelijk is.

In boeddhistische termen is een brede blik nodig om de basiswet van het afhankelijke ontstaan van alle fenomenen te zien. Het inzicht dat alles afhangt van iets anders en afhankelijk is van bepaalde voorwaarden. Om goed te kunnen wonen ben ik bijvoorbeeld afhankelijk van voldoende beschutting, voldoende verwarming, voldoende hygiëne, enzovoort. Maar er zijn ook andere voorwaarden nodig. Materiële voorwaarden zoals schone lucht, niet te veel lawaai, voldoende geld voor hoge huur of aflossing van de lening. Immateriële voorwaarden zoals mijn contact met de buren, of ik in een aangename buurt woon, of ik me niet eenzaam voel…

Een brede blik op ons leven ziet dat er een reële afhankelijkheid bestaat die nu eenmaal een existentieel gegeven is. Die blik bevrijdt ons ook van een slaafse afhankelijkheid waarin ik een slachtoffer ben van vorige negatieve ervaringen en van allerlei moeilijkheden in het hier en nu. Als ik een brede visie aanneem, zie ik ook mogelijkheden, uitdagingen en zelfs nieuwe kansen.

[1]    Ken Wilber, Oog in oog, Lemniscaat, 1985

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: afhankelijk ontstaan, drugs, Europa, Ken Wilber, kunstenaars, wetenschappers

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage
  2. De gespleten geest
  3. Grootste ‘Boeddhabeeld’ van Europa ingehuldigd
  4. De bakermat van beschaving en rassenwaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.