• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Mauritius

Mauritius

6 september 2020 door Henk van Kalken

Henk van Kalken, 1963.

Voor Mauritius is een Japans vrachtschip in tweeën gebroken. Duizend ton stookolie is in de blauwe zee gelopen. Ik wil de verslaglegging hier niet dunnetjes overdoen. Maar de naam Mauritius roept bij mij herinneringen op. Palmen, blauwe zee en geel-witte stranden.
Niet alleen aan Mauritius. Ik heb de zeven wereldzeeën bevaren, in een ultieme poging om iets te ontlopen wat niet te ontlopen viel. Ik was 18 jaar en nog volop bezig om mezelf van de aanwezigheid van bepaalde mensen in mijn leven los te maken. Ik monsterde aan op een schip van een rederij die bekend stond om zijn wilde vaartreizen. Geen idee hoe lang ik weg zou blijven en waar ik naar toe zou gaan. Een bejaarde Dakota vloog mij en mijn aanstaande maats naar Gibraltar, vanwaar het schip zou vertrekken om via het Suezkanaal naar India te gaan. Het dek was verroest, er waren vijf ruimen en er werd graan en rietsuiker vervoerd. Een oudere zeeman die uit Groningen kwam en die Haijo heette, ontfermde zich over mij en vertelde me van alles over het leven aan boord, wat ik beter wel of juist niet kon doen. Hij wilde me in bepaalde havens begeleiden bij het ‘stappen.’ Maar ik voelde er niets voor om me in het rosse leven te storten. Dat was – en wellicht is –  nou eenmaal onverbrekelijk met het zeemansbestaan verbonden. Mijn hoofd zat nog vol met naïeve ideeën over liefde en romantiek en ik was onkundig van de zeeën van pijn en desillusie waar ik nog doorheen zou moeten gaan. Ik wist zeker: ergens op deze planeet liep ZIJ al rond, in ons hoofd hadden we voortdurend contact dacht ik, en we wachtten beide op de eerste ontmoeting, waarvan we zeker wisten dat die er zou komen. Bij zo’n denkbeeld pasten geen kroegen en zeker geen aanverwant vermaak. Ik wilde de wereld zien en verheugde me op het bezichtigen van de stad Bombay, het huidige Mumbai en Calcutta. Deze – helaas uitgesproken –  gedachten leverden me de hoon en een pak slaag op van een paar ruige matrozen, die me ervan verdachten homoseksueel te zijn. Ik kon een dag of tien niet anders dan moeizaam bewegen. In Mauritius stortte ik me onder leiding van Haijo in het zeemansleven aan de wal. Het was een ervaring van niet kunnen zwemmen en in het diepe worden gegooid. Daarna werd ik niet meer in elkaar geslagen, hoewel men mij vreemd bleef vinden. Ik werd uitgescholden voor ‘Interlectueel.’ Ik las graag en leende boeken uit de scheepsbibliotheek. Ik hield er ook van steden te bezoeken. Vandaar.
Dat werd allemaal niet erg gewaardeerd op de wilde vaart. Het was ook het jaar van de moord op John F. Kennedy. We voeren met het schip in de buurt van Miami toen de marconist het nieuwsbulletin opgehangen had. ‘Nou wordt het helemaal een zooitje in de wereld, gromde Blauwe Klaas, de bootsman, die het prototype van een zeer ruige zeebonk was. Amerikaanse straaljagers voerden duikvluchten uit over ons schip – en alle schepen in de buurt van de VS, hoorden we later.
Later voer het schip door het Panamakanaal en de Stille Oceaan naar Japan.

Kyoko, 1963.

Ik bezocht een zentuin en  een tempel, en kreeg een drie weken durende  relatie met een Japanse, die mij tot mij borst kwam – en ik ben niet groot. Ze heette Kyoko en ik was (H)anke San. Kyoko sprak vrijwel geen Engels en we  communiceerden meestal door middel van gebaren. En oh ja, Kyoko was niet ZIJ.  Ik had zonder iets van boeddhisme te weten een soort van dakini in mijn hoofd geschapen die over eigenschappen beschikte waar een levend mens van vlees en bloed gemiddeld niet over beschikt.
Op Mauritius gebeurde nog iets anders opmerkelijks. We – mijn scheepsmaat en leeftijdgenoot Alfred en ik – gingen aan wal en lieten ons met een taxi naar het centrum van Port Louis, de hoofdstad brengen. We stapten uit, en liepen het centrum in. Plots waren we te midden van een grote mensenmenigte. Er werden onverstaanbare leuzen geroepen, er werd met vuisten gezwaaid en op spandoeken stonden onleesbare teksten. Er waren uitsluitend mannen, die voor of tegen iets demonstreerden. We konden geen kant op. Er waren gehelmde veiligheidstroepen of politie, en die sloten de menigte in. De woede groeide voelbaar en een paar mannen keken ons vurig aan en schreeuwden iets. We maakten gebaren dat we het niet verstonden, maar de woede groeide en een paar mannen snauwden dreigend. Eén man riep in het Engels dat we ook moesten schreeuwen. Het was wel angstig, dus Alfred en ik staken onze vuisten omhoog en schreeuwden eveneens. ‘Rodekool en spruitjes!’ brulde Alfred met opgestoken vuist. ‘Zoute haring!’ Ik viel hem bij: ‘Uitjes in de wijnazijn! Zure bommen!’ We riepen over al wat maar eetbaar was, tot de man die Engels sprak ons voorging en ruimte begon te maken zodat we – volkomen doornat van het angstzweet  – de menigte konden verlaten. Toen het schip Mauritius verliet en ik naar het overigens prachtige, in de verte verdwijnende eiland staarde, wist ik twee dingen zeker: ZIJ was een illusie en ik zou nooit meer, waar dan ook, aan een demonstratie deelnemen. Hier heb ik me overigens niet aan gehouden.

Categorie: Columns, Geluk Tags: Japan, Kyoko, losmaken, vluchten, wilde vaart

Lees ook:

  1. De botermethode
  2. Taigu – De smalle en de brede weg
  3. Sogian Desu: NENGE MISHO
  4. Sloten met witte zwanen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.