• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Zeven nieuwe bijschrijvingen in Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland

Zeven nieuwe bijschrijvingen in Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland

2 juli 2020 door de redactie

Carnaval in Noordoost Twente, Chinees Indische Restaurantcultuur, Holi, Brabantse Orgelcultuur, Riviervisserij, SKS Kampioenschap Skûtjesilen en Traditionele bevloeiing van grasland worden bijgeschreven in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland. De Inventaris Immaterieel Erfgoed bevat na deze nieuwe bijschrijvingen meer dan 160 vormen van immaterieel erfgoed, waaronder ambachten, feesten en sociale praktijken. Met de bijschrijving in de Inventaris laten de gemeenschappen zien, dat ze bezig zijn met de borging van hun immaterieel erfgoed en werken ze aan de zichtbaarheid ervan.

De Brabantse Orgelcultuur betreft de cultuur van het pijporgel. Het pijporgel is een muziekinstrument waarbij het geluid klinkt via kleine en grote pijpen die in een orgelkas staan opgesteld. De Brabantse Orgelcultuur bestaat uit drieonderdelen: orgelbouw, organisten en componisten. De Brabantse orgelbouw wordt nog steeds door een beperkt aantal orgelbouwers beoefend. Zij bouwen niet alleen orgels in Brabant maar over de gehele wereld.

Organisten bespelen het orgel onder andere tijdens de erediensten en concerten in kerken en concertzalen. Hedendaagse Brabantse componisten componeren werken voor orgel al of niet met zangstemmen of andere instrumenten. Om de Brabantse Orgelcultuur te borgen voor de toekomt wordt het orgel als concertinstrument gepromoot en wordt er samengewerkt met andere orgelkringen in Nederland.

Carnaval in Noordoost Twente begint voor de carnavalsvierder op 11 november, maar vele vrijwilligers zijn er het hele jaar mee bezig. Voor de zomer wordt al druk gewerkt aan het ontwerpen en bouwen van Carnavalswagens, de verkiezing van de hoogheid, het maken van de prinsenpakken en steken, het instuderen van nieuwe carnavalsmuziek door de muziekkappellen en het schrijven van lokale carnavalsliedjes. Het hoogtepunt van de carnaval zijn de jaarlijkse carnavalsdagen, de Dree doll’n dagen, waarop van vrijdag tot dinsdagavond feest wordt gevierd. Via sociale media laten de beoefenaars aan de feestvierders zien dat carnaval meer is dan alleen het feest. Zo laten ze zien wat er door het jaar heen gebeurt ter voorbereiding en maken ze inzichtelijk waar carnaval vandaan komt.

Kenmerkend aan de Chinees Indische Restaurantcultuur is het samenkomen van drie culturen: de Indische, de Chinese en de Nederlandse cultuur. Vanaf het moment dat men een Chinees Indisch restaurant binnenkomt gaat men min of meer op reis. Het is een plek overgoten met Chinoiserie, een vanuit de Westerse blik op Azië geïnspireerde omgeving. Bij de Chinees Indische Restaurantcultuur zijn verschillende groepen betrokken: de restauranteigenaars, de chefs, de restaurantbezoekers en de afhalers. Op het platform meerdanbabipangang.nl worden kennis, doelen en borgingsacties gedeeld waarmee de beoefenaars bekendheid en bewustwording creëren.

Traditionele bevloeiing van grasland is een vorm van landbouwtechniek, waarbij graslanden kunstmatig door stromend water bemest worden met kalk en mineralen uit rivieren, beken en bronnen. Met behulp van de kleinste hoogteverschillen en een ingenieus systeem van sloten en sluizen vloeit het water over de weiden, waardoor een rijk graslandschap ontstaat. Het doel is de grasgroei te stimuleren om uiteindelijk zoveel mogelijk kwalitatief goed gras/hooi te kunnen oogsten. In Nederland wordt dit nog in twee gebieden gedaan: op de ‘Pelterheggen’ in Noord Brabant en op ‘het Lankheet’ in Twente. De beoefenaars geven les op basisscholen om kinderen bekend te maken met graslandbevloeiing. Voor volwassenen is er een cursus ontwikkeld.

Holi Phagwa is een feestdag op de eerste dag na de volle maan van de Hindoe maand Chaitre waarop Hindoes het nieuwe jaar inluiden en wordt op verschillende plekken in Nederland gevierd. Tijdens het feest wenst men elkaar daarom ‘Subh Holi’, gelukkig nieuwjaar. Tijdens het Holifeest, werpen de mensen elkaar bontgekleurd poeder toe waarmee ze elkaar bepoederen. Omdat iedereen gekleurd is door het poeder verdwijnen de verschillen tussen religie of afkomst. Maatschappelijke grenzen tussen sociale lagen, jong en oud, rijk of arm, vallen weg. Deze ene dag zijn alle mensen gelijk. Culturele rijkdom, vreugde, wederzijds respect en tolerantie maken het Holifeest voor de deelnemers elk jaar onvergetelijk. De beoefenaars die de voordacht hebben gedaan gaan dialoog aan met verschillende groepen over Holi, bijvoorbeeld over de volgorde van de verschillende activiteiten of de essentie en het belang van Holi. Ook worden er interviews gegeven in lokale media om de waarden van Holi aan het grote publiek bekend te maken.

De Riviervisserij wordt kleinschalig uitgeoefend in het Rijn- en Maassysteem en maakt formeel deel uit van de ‘Binnenvisserij’. Bij het vissen maakt men gebruik van een schip en bijboot voorzien van ‘bun’ of ‘beun’. Dit is een compartiment in het vaartuig dat via vele kleine gaten direct in verbinding staat met het rivierwater waardoor de vis levend kan worden bewaard. Het aantal riviervissers is gering en de mogelijkheden tot uitoefening van de visserij zijn beperkt. De positieve milieueffecten en duurzame voedselvoorziening van de riviervisserij worden in woord en beeld gebracht via documentaires, lezingen, interviews voor kranten en tijdschriften.

In de eerste twee weken van de noordelijke bouwvakvakantie wordt door de Sintrale Kommisie Skûtsjesilen het SKS kampioenschap Skûtjesilen georganiseerd: een serie van 11 zeilwedstrijden met skûtsjes. Skûtsjes zijn historische vrachtschepen die tussen 1900 en 1931 op een van de werven in Fryslân gebouwd zijn. De wedstrijden worden in een vaste historische volgorde gezeild bij diverse steden en dorpen in de provincie Fryslân. Ieder dorp en stad heeft een eigen invulling van de wedstrijddag. Om Skûtjesilen door te geven aan de volgende generatie wordt eens per jaar een zeilkamp georganiseerd voor kinderen om ze te leren zeilen met platbodems. Op deze manier wordt de basis gelegd van het zeilen met platbodems.

Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland

Bijschrijving in de Inventaris Immaterieel Erfgoed is een middel om de beoefenaars te helpen bij het levend houden van hun immaterieel erfgoed. Ze maken zelf een plan om het erfgoed met behoud van kernwaarden toekomstbestendig te maken.

De samenstelling van de Inventaris Immaterieel Erfgoed wordt gecoördineerd door Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. In 2012 ondertekende de Nederlandse regering het UNESCO Verdrag inzake de Bescherming van het Immaterieel Cultureel Erfgoed. Het inventariseren van het immaterieel erfgoed is een van de verplichtingen die hiermee samenhangt.

Bron www.immaterieelerfgoed.nl

Categorie: Geluk, Natuur, Nieuws, Onderwijs Tags: Brabantse orgelcultuur, carnaval, Immaterieel Erfgoed Nederland, riviervisserij

Lees ook:

  1. ‘Tibetanen zijn lid van één Chinese natie’
  2. Zorg – Boeddhist Matthijs Schouten in Amsterdams Cure Park
  3. Het jaar 2020 – dag 315 – elfelf
  4. Boeddhistisch onderwijs kan een rol spelen in terugdringen klimaatcrisis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.