• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Het jaar 2020 – dag 66 – gedragverklaring

Het jaar 2020 – dag 66 – gedragverklaring

6 maart 2020 door Joop Ha Hoek

Met grote belangstelling volg ik het proces in het Amerikaanse Boulder tegen een voormalige medewerker van de boeddhistische organisatie Shambhala International. De man heeft erkend dat hij met een 13-jarig meisje, dochter van Shambhalavolgelingen, binnen die organisatie seksuele handelingen heeft verricht. Zijn bekentenis kwam nadat hem duidelijk werd dat bij een schuldigverklaring door de rechtbank hem een mogelijk levenslange gevangenisstraf boven het hoofd hing. Nu kan hij tot maximaal 15 tot 25 jaar gevangenisstraf veroordeeld worden. Een flinke tijd voor een 57-jarige die het ook niet erg naar de zin zal hebben in zo’n bajes waar kindermisbruikers niet als jofele figuren worden ervaren.

De laatste jaren worden er steeds meer gevallen bekend van boeddhistische leraren die viespeuken werden en studenten en anderen binnen hun organisaties dwongen tot ongewenste seksuele handelingen of slachtoffers maakten van machtsmisbruik. Zoals Sogyal rinpoche, de baas van Rigpa, die de kans op een mogelijke strafrechtelijke vervolging ontsprong door dood te gaan. Of Dennis Lingwood de oprichter van Triratna die studenten dwong tot seks met hem maar volgens zijn organisatie- als je de Britse politie mag geloven, niks strafbaars heeft gedaan. Of Mettavihari, inmiddels ook al dood. Of Sakyong Mipham, nog in leven, die aftrad en nu weer lijkt te zijn wedergeboren en dus strafrechtelijk vervolgd kan worden.

De Duitse zenpriester Genpo (Hans Rudolf) Döring (65) is een paar jaar geleden door een rechtbank in het Duitse Augsburg veroordeeld tot een gevangenisstraf van zeven jaar en negen maanden wegens het jarenlang seksueel misbruiken van zeven jongens in de leeftijd van vier tot dertien jaar.

De openbare aanklager nam het Döring, voormalig hoofd van een zentempel in Dinkelscherben, voormalig vicepresident van de wereldwijde Buddhist Association en voormalig vicevoorzitter en erelid van de Duitse Boeddhistische Unie (DBU), bijzonder kwalijk dat hij het in hem gestelde vertrouwen van jonge kinderen en hun ouders had misbruikt. Hij gedroeg zich als een surrogaat vader, maakte zijn slachtoffertjes in psychische zin afhankelijk van hem, maar was volgens de aanklager alleen maar uit op het bevredigen van zijn eigen lusten.

Zo’n strafrechtelijke aanpak is de enige manier om deze lieden,  die ook nog vaak rinpoche, eerwaarde worden genoemd, aan te pakken en uit de boeddhistische samenleving te halen. Niks geen interne cursussen met heropvoeding of spijtinzicht, hun daden zijn te ernstig om ze niet te bestraffen. En een goede boeddhistische beoefenaar maakt het niet uit of hij in een cel zit opgesloten. Mediteren en studeren kan overal, zo merkte een Thaise leraar en oplichter die zich per straalvliegtuig verplaatste, op voordat hij in de cel zijn straf ging uitzitten.

Hoe kan je dergelijk misbruik voorkomen. Niet alleen door vertrouwenspersonen aan te stellen. Dan is het leed al geschied als er melding van misbruik wordt gemaakt. Eerder pleitte ik al voor het invoeren van een verklaring omtrent het gedrag- in de volksmond een verklaring van goed gedrag genoemd, die elke boeddhistische leraar zou moeten kunnen overleggen. En die elk jaar ververst zou moeten worden. En er zouden controleurs moeten worden aangesteld die regelmatig sangha’s en boeddhistische organisaties zouden moeten bezoeken en daar hun oor te luisteren leggen. Een boeddhistische politiedienst. Ik ken wel een paar politieagenten die ook boeddhist zijn.

Het lijkt nu rustig in de boeddhistische polders. Maar cijfers uit het verleden wijzen op een wijd verbeide vorm van misbruik in het boeddhistische landschap. En dan gaat het niet alleen om seksuele handelingen, maar ook om treiteren, pesten, bevoordeling, uitsluiting, dat soort zaken. Veel slachtoffers durven daar geen melding van te maken, bang dat ze worden buitengesloten of niet geloofd.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: boeddhistishe leraren, misbruik, sangha's, verklaring omtrent het gedrag

Lees ook:

  1. Misbruik van Joriki
  2. Het jaar 2018 – de vijftigste dag – boeddhismebeeld
  3. Het jaar 2020 – dag 21 – voertuigen
  4. Het jaar 2020 – dag 35 – fondswerver

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    7 maart 2020 om 09:32

    Joost is het gigantisch met je eens Joop. Het is een schande en gebrek dat de leer zo door enkele gasten word misbruikt.
    Laat die controle die je voorstelt maar komen,wie niets te verbergen heeft hoeft ook niks te vrezen.

    • Zeshin zegt

      7 maart 2020 om 15:09

      Als je niks te verbergen hebt wat is het wachtwoord van je bankaccount en je email? Hoeveel homoseksuelen hebben zelfmoord gepleegd omdat haat-roddel en nijd hen tot wanhoop dreef. Ja de wereld is corrupt, maar je hoeft er niet aan mee te doen.

  2. Henk van Kalken zegt

    7 maart 2020 om 09:36

    Ik begrijp het verlangen naar een verklaring omtrent gedrag, zie de noodzaak ook wel, maar gezien het aantal wereldwijde sangha’s vraag ik me wel af hoe dit internationaal gezien bindend gerealiseerd zou kunnen worden.Een boeddhistische politieagent kan echt geen toezicht houden op de gang van zaken in Poetins Rusland, bijvoorbeeld.

    Joop: Laten we beginnen in Nederland en ook inreizende boeddhistische leraren onderzoeken naar hun gedragingen.

  3. Joost zegt

    9 maart 2020 om 10:10

    Zeshin,ik begrijp niet wat homosexualiteit ,bankaccount en een wachtwoord te maken hebben met het besmeuren van de leer. Maar macht maakt gek,en volledige macht maakt knettergek. Dat is wat ik wil zeggen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.