Jumbo wint dit jaar de Greenpeace #Mispaksel-verkiezing. De biologische paprika verpakt in bioplastic kreeg bijna een derde van de ruim 17.000 stemmen. De paprika is daarmee verkozen tot het meest onzinnige in plastic verpakte product van 2019. De prijs werd vanmorgen bij het hoofdkantoor van Jumbo uitgereikt.
Meike Rijksen, campagneleider plastic: “Deze in bioplastic verpakte paprika is een hele terechte winnaar. Bioplastic is geen goed alternatief. Wanneer dit plastic in de natuur komt, kan een schildpad er net zo goed in stikken. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder hele specifieke omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee. Hierdoor verdwijnt het vaak alsnog in de verbrandingsoven. Bij het gewone plastic gooien mag ook niet, daar vervuilt het de recycling, omdat bioplastic een andere samenstelling heeft. Heel verwarrend dus en er is een simpele oplossing: dat onnodige plastic jasje kan namelijk gewoon uit.”
Jumbo zegt in een reactie: “We zijn al geruime tijd aan het kijken hoe we minder verpakkingen kunnen gebruiken voor onze producten. Onze paprika’s zijn momenteel nog verpakt. We zijn hard op zoek naar alternatieven, we hopen snel met een oplossing te komen.”
PLUS past verpakking aan
Op de tweede plaats eindigden de in een plastic zak verpakte fairtrade bananen van PLUS. De supermarkt vindt zelf ook dat de bananen in een te grote verpakking zitten. Daarom liggen deze bananen vanaf begin volgend jaar zonder plastic zak in de supermarkt.
Meike Rijksen: “We zijn blij dat supermarkten hun verpakkingen aanpassen. De reacties op deze verkiezing laten zien, dat mensen echt niet zitten te wachten op al dat overbodige plastic. Het is fijn dat dit soort signalen serieus worden genomen. We hopen dat ze ook kritisch kijken naar andere producten in overbodige plastic verpakkingen.”
Derde, vierde en vijfde plaats
Smint verpakt in een plastic doosje, folietje en zakje is op de derde plaats geëindigd. De couscous maaltijdsalade van de Albert Heijn werd vierde. Pure Life water van Nestlé eindigde op de vijfde plek.
bolletje zegt
Maar dan wel biologisch. Het is natuurlijk ook gewoon de hele dynamiek van dit economische systeem, waardoor zulke irrationele keuzes gemaakt worden. Het bedrijf moet winst maken. Echt moet, want we leven in een permanente wedstrijd. En als zo’n paprika mooi is, in plastic, wil je hem kopen ( begrijpelijk ) Als eksters duiken we erop. Aan de wortel van het probleem, ligt dus het irrationele idee, dat je moet wedijveren, in álle facetten van het bestaan. Zelfs je eten is een wedstrijd. Zelfs een paprika is een wedstrijd. Wie verkoopt een mooiere paprika? Je zal nooit een betere paprika dan de concurrent verkopen. Het blijft een paprika. Dat vond ik als kind al een bizarre realiteit.