• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 128 – betaalmuur

Het jaar 2019 – dag 128 – betaalmuur

8 mei 2019 door Joop Ha Hoek

Geluk is niet te koop, ook in het boeddhisme niet. Maar als je geld hebt kan je binnen datzelfde boeddhisme toch wijzer en mogelijk gelukkiger worden. Geluk is met de rijken zogezegd.

Waarom sla ik zulke rare taal uit? Dat komt door de betaalmuur rond David Brazier. David Brazier is psychotherapeut, zenleraar en leraar in de Amida Order, een school in het Zuivere Land Boeddhisme en komt in mei naar Vlaanderen en Nederland om daar een workshop te geven. In eerste instantie had ik de organisatie in Vlaanderen toegezegd de workshop daar aan te kondigen in het BD. Tot ik het deelnamegeld zag voor twee dagen met David: 180 euro, parkeren kon langs de A 40, gratis. Wat eten is aanwezig. Nou weet ik, omdat ik zelf mijn boodschappen doe, dat je voor weinig geld wat bruinbrood, tomaten en sla hebt. De zaalhuur bedraagt 400 euro, de rest gaat naar David, zeggen ze in Vlaanderen.

David komt eind mei ook in Nederland voor een tweedaagse workshop. Daar zijn de tarieven iets lager maar nog altijd hoog: 75 euro voor een dag en 135 voor twee dagen, inclusief wat voedzaam eten.

We leven in gedegenereerde tijden, zegt mijn boeddhistische leraar. Dat is te merken aan betaalmuren rond boeddhistische centra die het Jan met de Pet verhinderen deel te nemen aan boeddhistische workshops. Of ze moeten zich als armlastige aanmelden zodat de regenten kunnen beoordelen of ze deze ziel met korting toegang zullen verlenen. Genadebrood zogezegd.

Zelf zou ik 180 of 135 euro ook niet kunnen betalen, hoe lief  de boeddhistische beoefening mij ook is. Er zijn veel mensen die daar weken van rond moeten komen. Ik schreef er al eerder over: het boeddhisme is met zulke betaalmuren onbereikbaar geworden voor de gewone mens. Ja, maar er zijn kosten verbonden aan het organiseren van workshops, zeggen de organisatoren. Wat zou ik zelf neer kunnen leggen voor het bijwonen van een workshop? Twintig euro is goed betaald, vind ik. Tijdens het Boeddhafestival in Rotterdam kon je voor dat bedrag de hele dag rondsnuffelen en kennis maken met schrijvers en leraren.

Toen ik bij Tegen de stroom mediteerde werden er retraites georganiseerd waarvoor 500 tot 600 euro moest worden neergelegd. Alleen om een leraar te horen praten. Die het ook maar van horen zeggen heeft. Om wekelijks te kunnen mediteren legde je neer wat je kon missen, dat weer wel.

Geld wordt steeds dominanter in sommige boeddhistische organisaties. Er zijn er met een soort franchisenemers die naar het schijnt voor hun deelname een bedrag moeten afstaan aan het hoofdkantoor. Follow the money en je komt bij de bron uit.

Het uitnodigen van een leraar als David Brazier en het hoge deelnemersgeld getuigt van hebzucht als mensen worden buitengesloten. Kijk eens wie wij in huis hebben, zeggen de organisatoren tegen de menigte miserabelen buiten het pand die het entreegeld niet kunnen betalen. En binnen een select groepje rond de grote meester is verzameld. Monty Python zou er zo een prachtige film van kunnen maken.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd.

Categorie: Boeddhisme, Geluk Tags: David Brazier, elitair, Janmetdepet, joop hoek, onbetaalbaar, tarieven

Lees ook:

  1. De vrienden van het boeddhisme – en het uitsluiten van Kees Moerbeek
  2. Vrienden van het boeddhisme – het telefoontje en de wet van oorzaak en gevolg
  3. Het jaar 2020 – dag 107 -troostschaal
  4. Het Boeddhistisch Dagblad – een hotel met vrije en vreemde vogels

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    9 mei 2019 om 08:27

    Joop heeft gelijk, dit verschijnsel zit mij ook dwars. Wat is er mooier dan het gedachtegoed van Boeddha te verspreiden. Het zou gratis moeten zijn, al begrijp ik wel de moeilijkheid daarvan. Maar compassie is ver te zoeken in deze zaken.

  2. Roni Klinkhamer zegt

    9 mei 2019 om 11:06

    Helemaal mee eens.
    Dank dat je het zo recht voor z’n raap benoemt, dat doet me heel veel goed, ook moedig van je. Weer. Ik lees je stukjes dan ook met veel plezier. Heel veel dank Joop.

  3. Ruud van Bokhoven zegt

    9 mei 2019 om 12:01

    Joop ook ik lees je stukjes iedere dag met plezier en inderdaad dit zijn woekerprijzen en dat voor iemand die het boeddhisme uitdraagt.
    Soms bespreek ik het boeddhisme met verschillende groepen mensen om het boeddhisme bekendheid te geven en vind het fijn dit te kunnen doen, dat is mijn voldoening waar ik niets voor hoeft te ontvangen.

  4. zeshin zegt

    9 mei 2019 om 16:02

    Boeddha ruilde zijn kleren met een bedelaar en leefde van bedelen. Dat zou verplicht gesteld moeten worden zo als in Thailand, Sri Lanka, Birma, enz. Elke leraar, en monnik zou een gelofte van armoede af moeten leggen, dat eiste boeddha van zijn bhiku’s. Ik denk dat dit het boeddhisme in Nederland ten goede zou komen.

  5. danny buysse zegt

    9 mei 2019 om 16:43

    Goed dat dit item nogmaals ter sprake komt.
    Als je in de agenda kijkt van dit dagblad vindt je de laatste tijd toch enkele verenigingen die retraites organiseren op basis van donaties.Heel moedig en uit mijn eigen ervaring de enige manier van werken,ondanks het minimale risico.

  6. Marcel van Campenhout zegt

    9 mei 2019 om 22:09

    Mee eens. Het lijkt op een verdienmodel.

  7. zeshin zegt

    9 mei 2019 om 22:47

    Ons zencentrum geeft richtprijzen en vragen voor retraites van een week een onkosten vergoeding van €200,00, Dit voor de maaltijden en overnachting koffie thee versnaperingen en fruit. Vanuit financieel oogpunt sluiten wij niemand uit. We zouden graag op sangha basis willen werken naar Japans concept. Maar voor als nog zijn er geen mensen die dat willen. Het is moeilijk om een sangha infrastructuur te realiseren, het is voor boeddhistisch Nederland nog steeds pionieren. Men heeft de meest uiteenlopende ideeën over het boeddhisme, boeddhisme als religie kom je niet veel tegen. Toch is het gerangschikt als een van de 5 wereldreligies en niet als een businessmodel

  8. Vajrapala Moerman zegt

    10 mei 2019 om 20:31

    Ter info wil ik toch doorgeven dat de Amida Zuiverlandsangha bijna steeds op basis van vrije bijdragen samen komt. Er zijn heel veel mogelijkheden om Dharmavidya David Brazier te horen praten zonder hoge kosten te moeten betalen, oa op de Boeddha-dag in Gent op 1 september.
    En ja, het is fijn als iedereen de mogelijkheid heeft om een wijze leraar als David Brazier te horen praten, ook zij die het financieel moeilijker hebben, volledig mee eens. Alle begrip voor je frustratie.
    Anderzijds is het ook zo dat infrastructuur, accommodatie, catering, medewerkers etc… soms geld kosten en het is ook fijn dat “wijze leraren” in de mogelijkheid zijn om hun werk te blijven doen doordat er af en toe organisaties zijn die hen een vaste som proberen te betalen

  9. Fred zegt

    11 mei 2019 om 09:35

    Daar uw artikel meer de geest van het Calvinisme uitstraalt dan van het Boeddhisme, wil ik u aan het volgende bijbel citaat herinneren dat handelt over de zending van de apostelen: Lucas 10-5 “Laat in welk huis gij ook binnengaat uw eerste woord zijn: Vrede aan dit huis!” 6 “Woont daar een vredelievend mens, dan zal uw vrede op hem rusten; zo niet, dan zal hij op u terugkeren.” 7 “Blijft in dat huis en eet en drinkt wat zij u aanbieden; want de arbeider is zijn loon waard.”

  10. paul zegt

    13 mei 2019 om 11:03

    Als schrijven en lezingen geven Braziers broodwinning zijn, dan vind ik het bedrag dat jij noemt niet hoog voor hem. Dat sommige mensen dat niet kunnen betalen is een ander verhaal.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.