• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhisme met een dure wentelwiek

Boeddhisme met een dure wentelwiek

17 januari 2013 door de redactie

Niet alleen light boeddhisme bestaat. Ook snel boeddhisme is in opkomst. In Peking huren rijke boeddhisten voor veel dollars helikopters om snel, snel te gaan bidden in boeddhistische tempels in het verderop gelegen bergrijke gebied van het Chinese Wutai Shan. Sommigen bekritiseren deze exorbitante vorm van snelkook-boeddhisme en het etaleren van rijkdom dat haaks staat op wat volgens hen het boeddhisme zegt te zijn.

Een helikopterbedrijf in Peking maakte deze vorm van boeddhatoerisme woensdag bekend. De bedevaartgangers worden ’s morgens gebracht en voor het vallen van de duisternis weer opgehaald. De vluchten naar de berg Wutai Shan, een van de vier heilige bergen in het Chinees boeddhisme, duren negentig minuten. De meeste pelgrims die zich met een helikopter laten vervoeren zijn managers van grote bedrijven. Ze betalen met liefde en gemak tussen de  vijfduizend  en 6500 dollar per reisuur om de Boeddha een dag lang te kunnen aanbidden. De berg Wutai staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco, in het gebied liggen 95 boeddhistische tempels en kloosters.

Cao Wei, de manager van een van de maatschappijen die deze vluchten al zes maanden aanbieden, zegt dat zijn maatschappij in China naar veel steden en gebieden vliegt, maar dat die naar Wutai Mountain een van de meest populaire bestemmingen is. ‘De meeste vluchten worden geboekt door toeristen die in een tempel wierook willen branden en de Boeddha willen aanbidden’, zegt Cao Wei.

De socioloog Niu Fengrui, verbonden aan de Chinese academie van sociale wetenschappen, zegt dat een helikopter een extravagante vorm van vervoer is, die kan worden gezien als zijnde strijdig met de boeddhistische leer. ‘Dat sommige boeddhisten zoveel geld willen betalen voor zo’n reis, heeft te maken met het ontstaan van een extravagante en commerciële sfeer van een boeddhistische toeristenindustrie. En het zijn sommige boeddhistische monniken die in luxe auto’s rijden en dure mobiele telefoons gebruiken, die het slechte voorbeeld geven. Een weelderige leefstijl komt niet overeen met de geest van het boeddhisme.’

In 2006 ontving Shi Yongxin, hoofd van de Shaolin tempel in Henan, een Volkswagen SUV als gift van het plaatselijk bestuur omdat hij zich inzette voor het bevorderen van het toerisme in dat gebied. Onder publieke druk verkocht hij de auto en de opbrengst kwam ten goede aan de tempel.

Bron the global times.

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Bedevaart en pelgrimstocht, Chinees-boeddhisme, helikopter, Peking, Unesco

Lees ook:

  1. Peking: Dalai Lama nooit meer terug naar Tibet
  2. Kunzig Shamar Rinpoche in Nepal gecremeerd
  3. Verdachte abt Shi Xuecheng eiste van nonnen volledige gehoorzaamheid, inclusief seksuele gunsten
  4. Boeddhistisch Koreaans Lantaarnfestival op lijst immaterieel cultureel erfgoed UNESCO

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    17 januari 2013 om 20:57

    Standaard ethnisch boeddhisme. Dit voorbeeld is wat extreem qua bedragen maar de algemene tendens vind je in alle Aziatische landen en zelfs al meer en meer onder de neo-boeddhisten in India. Niet de geest van de Dharma staat voorop maar allerlei eigen maaksels vanuit de letter, met name die van ‘vergaren van verdiensten’ (goed karma). Er zijn zelfs verdiensten-boekhoudingen geweest in diverse Aziatische culturen, analoog aan de Aflaat in onze Middeleeuwen.
    Hopelijk gaan we in het westen er wat beter mee om en weten we de geest van het boeddhisme vast te houden…

    Wijsheid gewenst,

    • Joop Romeijn zegt

      19 januari 2013 om 10:27

      Dana is vrijgevigheid omdat je niet aan geld en ander bezit gehecht bent, dus niet als ruilmiddel zien.
      De ultieme vorm van dana is dus: geld weggooien.
      Deze Chinezen benaderen dit ideaal juist heel dicht, al helpt het ze niet.
      En ook verder is er geen reden tot Westers superioriteitsgevoel.
      ‘ De geest ‘ bestaat niet, ook ‘ de geest van het boeddhisme ‘ niet.

  2. Ujukarin zegt

    19 januari 2013 om 11:02

    Bij dana is het wel degelijk relevant wat je geeft en aan wie. Bijvoorbeeld het geven van Dharma-onderricht wordt geacht beter te zijn dan het geven van geld en goederen, en het geven aan ‘goede personen’ beter dan aan minder goeden. Interpretatie van wat goed is verschilt per context, in Azie is dat natuurlijk vooral aan monniken en nonnen maar ik zou durven stellen dat geven aan een buiten-eigen-schuld-straatarme toch echt beter is dan aan een weldoorvoede hoofdmonnik. Of aan een milieuvervuilend helikopterbedrijf.
    En ja, aan dana zit ook de dimensie dat je zelf niet aan het bezit hecht en de Ander minstens even belangrijk als gebruiker van die goederen (indien je die geeft) vind dan jezelf ja.

    Als je zonodig wilt ontkennen dat de geest van het boeddhisme bestaat dan snap je de vertaling niet. Datgene wat niet (in essentie) bestaat zijn Pali-termen zoals Citta en Vinnana, vandaar ook de Anatman-doctrine. Wat ik bedoel is dat de Dharma, de echte leer van het Boeddhisme, heel wat anders kan zijn dan wat de volgelingen in de loop der tijd maken van diens letterlijke weergave in o.a. soetras, shastras/abidhamma en vinaya. En elke vorm van modern boeddhisme, of het nu Indiaas navayana is of Westerse varianten, probeert weer terug te keren naar die Dharma-wortels en de Overmatig-Letterlijke-interpretatie-ballast weer weg te snijden. Dus ik heb niet zozeer Westers superioriteitsgevoel maar een mening die neerkomt op “modern is beter dan culturele degeneratie”. Waarbij we moeten uitkijken om alleen de overbodige kluit van de bananenboom te verwijderen en niet essentieele wortels, én alleen moderne elementen toe te voegen die bij de Dharma passen. Elementen zoals gelijkwaardigheid der seksen en sexuele orientatie passen er prima bij, een element als egalitariteit (‘allemaal evenveel ontwikkeling en recht van spreken’) wil nog wel eens slecht passen bij Dharma omdat die juist uitgaat van groeien in je ontwikkeling, tot uiteindelijk Verlichting…

    Wijsheid gewenst,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.