• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Wakker Dier start offensief tegen AH en Jumbo

Wakker Dier start offensief tegen AH en Jumbo

2 januari 2013 door de redactie

Wakker Dier is vanochtend de grootste campagne uit haar geschiedenis gestart, gericht tegen de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo. Op TV, radio, billboards en in kranten zal komende weken de kritiek op deze twee grote plofkipverkopers te horen en te zien zijn.

Albert Heijn en de Jumbo Groep Holding BV verkopen volgens Wakker Dier samen meer dan de helft van alle plofkip die via de kassa’s van de supermarkten verkocht wordt. Dit aandeel is sterk gegroeid, mede door het vele gestunt met kip van Albert Heijn en de ‘laagste prijsgarantie’ van Jumbo. “Meer dan de helft van alle plofkip is kreupel gefokt om een paar dubbeltjes per kip te besparen. Met veel antibiotica moeten de zwakke dieren op de been worden gehouden. Vanwege het vele dierenleed is plofkip tot ‘woord van het jaar’ 2012 gekozen. Met zo’n product hoor je niet te pronken in je winkelschap.”

Veel A-merken als Unilever, Johma en Struik hebben ondertussen aangegeven over te schakelen op betere kip. Ook supermarkt Deen gaat deze stap maken. Toch hebben de meeste supermarkten nog plofkip, mede omdat ze niet durven om te schakelen zolang de twee grootste supermarkten de kip geen beter leven gunnen.

Albert Heijn: grootste plofkipverkoper van Nederland

Albert Heijn is volgens Wakker Dier verreweg de grootste plofkipverkoper van Nederland. Ze is niet alleen de grootste supermarkt maar verkoopt ook verhoudingsgewijs nog eens veel kip door haar vele gestunt en lage kipprijzen. Terwijl de plofkip-aanbiedingen afgelopen jaar bij vrijwel alle supermarkten daalden, stuntte AH juist meer met plofkip in haar reclamefolders. Meer dan een derde van alle kip bij supermarkten gaat via de toonbanken van de Albert Heijn. Het gaat om tientallen miljoenen kippen per jaar. Het overgrote deel hiervan is plofkip. Albert Heijn koopt onder meer voor een prikkie de ergst geplofte kippen uit stallen op om als ’grote kipfilet’ tegen bodemprijzen te verkopen.

Jumbo: groei keten met introductie van laagste prijsgarantie op plofkip

Jumbo Groep Holding BV, zoals de officiële naam luidt, groeit in rap tempo door ondermeer de overname van honderden C1000 winkels. Jumbo is nu al de tweede grootste supermarkt van Nederland en wil uitgroeien tot dé grote concurrent van Albert Heijn. Om extra klanten te winnen en de kiloknaller gerichte C1000-klant te behouden, is ze bij vlees en kip de ‘laagste prijsgarantie’ aan het invoeren. Zo stimuleert ze ook de andere supermarkten om de prijzen laag te houden. De plofkip is daarvan de dupe.

Kreupel
Meer dan de helft van alle plofkippen is op de jonge slachtleeftijd van 6 weken al kreupel. Zij hebben een ‘gait score’ van 3 tot 5 op een schaal van 5. Een score van 3 of hoger wordt geassocieerd met chronische pijn. De kreupelheid is vooral het gevolg van de veel te snelle groei van de kippen. Dit wordt versterkt doordat de kippen door het vele liggen in hun eigen ontlasting voetzweren ontwikkelen. Ook dit veroorzaakt pijn bij het lopen. Oud-staatssecretaris Bleker sprak over “verminderde mobiliteit bij vleespluimvee als gevolg van te snelle groei ….. Ik zie deze ongewenste erfelijke gebreken als misstanden van de fokkerij.”

Kip met Beter Leven Keurmerk

Wakker Dier wil dat Jumbo en Albert Heijn de plofkip vervangen door kip met minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip is enkele dubbeltjes duurder maar heeft een overdekte uitloop, meer ruimte, groeit langzamer en heeft daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Een volledige overstap van plofkip naar sterkip is volgens Wakker Dier mogelijk voor 2015.

Bron Wakker Dier.

Tv spot: http://www.youtube.com/watch?v=LLlTb1zktcI

 

 

Categorie: Dierenwelzijn, Nieuws Tags: Albert Heijn, campagne, JUmbo, plofkip, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Zaanse FLOPKIP’ winnende naam voor ‘nieuwe’plofkip Albert Heijn
  2. Nieuwe TV-campagne plofkip
  3. Reclame Code Commissie: Helft plofkippen bij AH en Jumbo is kreupel
  4. Wakker Dier – Rabobank grootste Liegebeest 2018

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. barbera van der wilk zegt

    8 januari 2013 om 18:04

    Hartstikke goede actie van wakker dier, duidelijke reclame. ook ik heb me schuldig gemaakt aan het kopen van goedkope kip.
    Ik heb er wel een beetje moeite mee dat het accent op AH en de jumbo ligt.
    ik woon in een z.g. zwarte wijk en in alle Marokkaanse en turkse slager cq groente winkels ligt deze kip ook en wordt ruim verkocht.
    Kan de actie niet uitgebreid worden naar alle winkels die deze kip verkopen? Met een keurmerk voor de kip die een beter leven heeft gehad zonder te moeten lijden omdat wij dan minder geld hoeven te betalen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.