Orthodoxe gelovigen staan elkaar naar het leven; mystici van alle gezindten kunnen elkaar goed vinden. In hun zoektocht naar God komen ze blijkbaar dikwijls op dezelfde paden terecht.
Sporen van het boeddhisme, de intellectuele omgeving van de Boeddha
Boeddha ontwikkelde ruwweg tussen 480 en 400 voor Christus een geheel eigen levensleer. Het was een bruisende tijd aan de oevers van de rivier de Ganges in Noordoost India, vol debat tussen intelligente filosofen. Boeddha droeg daaraan bij, maar ontleende ook ideeën aan zijn omgeving. Hoe zag de spirituele en intellectuele wereld eruit in de tijd dat de Boeddha er in rondliep?
Iedereen verlicht
De Boeddha heeft de tuinkabouter verjaagd. Daar is al veel over gezegd en geschreven. Vaak op kritische toon. Want wat weten al die mensen met een boeddhabeeld in de tuin of op de schoorsteenmantel nu van het boeddhisme? Helemaal niks (dat bleek desgevraagd ook te kloppen, trouwens, zo bleek uit tv-interviews)!
Paul – Lekker zennen
Op TV werd een man met een Boeddhabeeld op de vensterbank gevraagd of hij iets van het boeddhisme wist. Hij antwoordde eerlijk: “Het boeddhisme interesseert me niet, boeddha wel”.
Boeddhistisch geïnspireerde webshop: T-shirts met Chinese kalligrafie
De coronapandemie zorgt voor flink wat maatschappelijke problemen. Ook Jing-Jie Chan raakte werkloos. Maar geïnspireerd door het boeddhisme zette ze een webshop op met bijzondere T-shirts.
Sporen van het boeddhisme, de intellectuele omgeving van de Boeddha
De historische Boeddha leefde in een maatschappij die sterk in ontwikkeling was. Religieus, sociaal en economisch. Hoe groot was die invloed op zijn denken en handelen?
Paul van der Velde – Uiterlijke verschijningsvormen zijn heel belangrijk in Azië
We zijn gewend om bij Azië te denken aan yoga, meditatie, mindfulness en andere processen die gericht zijn op het innerlijk. Maar daarmee doen we de vele uiterlijke kenmerken van de Aziatische beschavingen tekort.
Creatief omgaan met de dood
Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat we sterfelijk zijn? Het antwoord is dat het probleem van de ik-gerichtheid er in zijn meest hevige vorm zichtbaar wordt. Dat ik gaan we namelijk verliezen. Zo is de bestemming van de mens.
De ziel kent geen woorden
Leven en werk van Chris Smoorenburg o.p. , dominicaan en leraar zenmeditatie.
Ton Lathouwers- Met open ogen…
“Want”, dan zegt hij erbij: “Die betrokkenheid bij de ander is niet de sterkste kant van het boeddhisme en de zen”.
Ibn Arabi zocht religieuze verbinding
Een gedicht dat goed aansluit bij het boeddhistisch en Christelijk gedachtengoed over meditatie en contemplatie is Turmoil in your hearts.
Leven voor anderen
‘De Boeddha zei: ‘moreel leven is leven voor anderen’. Dat poneerde historica en voormalig non Karen Armstrong vorige week tijdens een college voor studenten van de Nijmeegse Radboud Universiteit.
Sporen van het boeddhisme, de intellectuele omgeving van de Boeddha
De historische Boeddha leefde in een maatschappij die sterk in ontwikkeling was. Religieus, sociaal en economisch. Hoe groot was die invloed op zijn denken en handelen?