Hij zei dat hij énkel een Wegwijzer was en verzocht zijn (toekomstige) volgelingen om zijn leer op de eigen verdiensten te beoordelen.
Guy – dhammazaadjes – de Boeddha in de Mahaparinibbana Sutta:
Spiritueel ontwaken is een persoonlijke opdracht. Een levenstaak. De dhammanuvatti die tot inzicht wil komen kan énkel op zichzelf steunen en niet op dingen buiten hem.
Guy – dhammazaadjes – Van horen zeggen
De Boeddha had geen hoge pet op van mensen die uitsluitend geloofden wat anderen zegden. Blind ‘geloven’ wat anderen zeggen noemde hij dwaasheid. En voor hen die énkel zijn woorden beluisterden zonder de betekenis te begrijpen gebruikte hij het woord padaparama.
Guy – dhammazaadjes – De Boeddha is een leraar, geen profeet
De Boeddha is geen profeet. Noch een god. Noch de zoon van een god. Noch een avatar. Noch de incarnatie van iets bovennatuurlijks.
Guy – dhammazaadjes -Liefdevolle vriendelijkheid
Metta is liefde die uitstraalt naar alle kanten, op de eerste plaats naar onszelf en van daaruit verder naar alle levende wezens.
Guy – dhammazaadjes – Het Ongeborene, Het Doodloze
Het aanraken van het ‘Ongeborene, het ‘Doodloze’ geeft de stroombetreder plóts een spontaan, totaal inzicht.
Guy – dhammazaadjes – De Perfectie van wijsheid
Inzicht en beoefening van de prajnaparamita belichamen de kern van het bodhisattva-ideaal. Voor het Mahayana is dit het hoogtepunt van transcendente wijsheid—de meest perfecte manier om de ware aard van de dingen te zien. Het is te vergelijken met de manier waarop de Mahasatipatthana Sutta van het Theravada de aard van de verschijnselen forensisch analyseert en tot uiting brengt.
Guy – dhammazaadjes – Alles ontstaat uit gedachten
Alles hangt af van onze gedachten. Ons denkproces bepaalt ons gedrag. Ons hele ‘leven’ en ‘onze wereld’ wordt gecreëerd door onze gedachten. Alles ontstaat in de geest, zowel het aangename als het onaangename. Wat we als een probleem ervaren ontstaat in onze geest. Wat we als vreugdevol aanmerken, ontstaat in onze geest. We klampen ons vast aan onze gedachten. We identificeren ons met onze gedachten. We worden er één mee. Upadhi. Gedachten zijn er de oorzaak van of we ons gelukkig of ellendig voelen. Gedachten zijn machten.
Guy – dhammazaadjes – Ontwaken
Wat is ontwaken? Wat is wakker worden? Wat is Verlichting? Wat is Zelfrealisatie?
Guy – dhammazaadjes – Wijsheid (P. panna)
Wijsheid vergt geen woorden. Wijsheid komt voort uit stilte. Niet uit het dualistische lawaai van je conceptuele denken.
Guy – dhammazaadjes – Leef de Dhamma
Dhamma overstijgt elke boeddhistische stroming, elke traditie, elke lineage. Dhamma is niet gebonden aan woorden en concepten. Noch aan structuren. Evenmin aan opinies, ideeën, standpunten. Dhamma openbaart zich spontaan op elk moment ‘in de tienduizend dingen die zich aan ons presenteren’ (Ehei Dogen).
Guy – dhammazaadjes – Steeds opnieuw geboren worden
Dukkha omvat de volledige kaleidoscoop van pijn en verdriet. Het is die hoop mentale en lichamelijke onvrede die we als mens ervaren gedurende ons hele leven. Het is die onvrede die ons steeds weer in alle richtingen blijft drijven om steeds opnieuw te ‘worden’ zonder ook maar enige voldoening te vinden.
Guy – dhammazaadjes – Stilstaand, stromend water…
‘Als de geest in beweging komt, ontstaan er tienduizend dingen. Als de geest tot rust komt, vergaan er tienduizend dingen. Als de geest niet kijkt, zijn de tienduizend dingen onbezoedeld.’
Guy – dhammazaadjes- Gehechtheid aan regels en rituelen
Niet de vorm is belangrijk. Op de inhoud komt het aan. In de Hartsoetra van het Mahayana wordt dit kernachtig als volgt samengebald: ‘Vorm is leegte. Leegte is vorm.’ Enkel in leegte kan je ‘de tienduizend dingen’ van de zintuiglijke wereld loslaten. Kan je eenheid ontmoeten.
Guy – dhammazaadjes – Zelfrealisatie
Zelfrealisatie (P. nibbana) kan uitsluitend gerealiseerd worden in dit moment. In het hier-en-nu. In het heden. Dit betekent dat je aandacht (P. sati) zich uitsluitend op het heden moet oriënteren. Dit houdt in dat jouw meditatie (P. bhavana) zich moet richten op dít moment.
Guy – dhammazaadjes- Wijsheid en bewustzijn
Iemand die wijsheid bezit begrijpt wat dukkha is, begrijpt wat de oorzaak van dukkha is, begrijpt wat de beëindiging van dukkha is en begrijpt wat de weg is die leidt tot de beëindiging van dukkha.
Guy – dhammazaadjes – je tijd is kostbaar
Je tijd is beperkt. Verbeuzel hem niet aan bijkomstigheden. Zoek je heil niet in de zintuiglijke wereld. Daar is geen bevrijding te vinden.
Guy Dubois – bevrijding en zelfrealisatie, de woorden van de AṢṬĀVAKRA GĪTĀ
‘Spirituele wijsheid is een geschenk dat met inzicht en mededogen gedeeld moet worden en niet uitgebuit voor vulgair persoonlijk gewin.’ Om deze reden mag dit boek vrij gereproduceerd, gebruikt en verspreid worden.
Guy – dhammazaadjes – Wat zal er van ons geworden?
‘Moeilijk is het om hen te bevrijden die—verweven met de charme van het bestaan—vastgeklonken zijn aan het lokkende ‘worden’. Voorwaar, bevrijdt wordt men niet door anderen!
Guy – dhammazaadjes – Udayabbaya
Observeer alle dingen met dezelfde penetrerende aandacht en aanvaarding. Oefen. Beoefen. Bouw je praktijk systematisch op. Volhardend. Zie de permanente transformatie en mutatie van de dingen. Zie hun futiliteit. Hun vluchtige karakter. En aanvaardt dit proces gelijkmoedig.
Guy – dhammazaadjes – Enkel liefde stilt haat
De Boeddha in de Dhammapada: ‘Haat wordt in deze wereld nooit door haat gestild. Énkel liefde stilt haat. Dit is de natuurwet.’
Guy – dhammazaadjes – Samatha
Samatha is tot rust komen. Mentale kalmte. In kalmte ‘verblijven’. Maar opgelet: zelfrealisatie wordt niet verworven door zich uitsluitend te koesteren in deze gelukzalige transcendente staat van kalmte.
Guy – dhammazaadjes – Buddhadhamma
De leer van de Boeddha (P. buddhadhamma) staat niet voor blind geloof. Noch voor sectarisme.
Guy – dhammazaadjes – Kijk met de ogen van een kind…
Beschouw onbevangen wat er gebeurt. Ervaar ongeconditioneerd wat je ziet, hoort, ruikt, smaakt, voelt en denkt. Als een alerte observator. Een stille getuige. Bearing witness. Hanteer ‘kijken’ als louter kijken. ‘Horen’ als horen. ‘Ruiken’ als ruiken. ‘Proeven’ als proeven. ‘Voelen’ als voelen. ‘Denken’ als denken.