Jasper Schaaf: ‘Wat moeten we hiermee? Is een crisis de opmaat voor socialistische verandering? Dat kan, maar hoeft helemaal niet. Is de gesignaleerde crisis de alarmbel die aanspoort de rechten van de armen, minder gegoeden, zieken en bijvoorbeeld de jongeren, door acties veilig te stellen?’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (33)
Marga de Jong: ‘En hoe doe ik dat? Hoe kan je ontsnappen zoals ik het wel eens voel. Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Maar de lijfspreuk van mijn ego is: Ja heerlijk zoeken en vooral niets vinden.’
Modernisering van boeddhisme in Nederland: een vogelvlucht en vooruitblik
Al Luman: ‘Vernieuwing wringt. Hier en daar barst het op de breuklijn tussen de boeddhistische traditie en de moderne wereld.’
Talrijke tempels in twee Chinese steden gesloopt of gesloten
De boeddhistische Guanyin-tempel, de Zushi-tempel en drie andere tempels van de volksreligie in het district werden in de tweede helft van 2019 ook stuk voor stuk gesloopt.
CCP, bang voor een ‘Wit-Russisch effect’, roept partij op tot absolute gehoorzaamheid
De Chinese media hebben opdracht gekregen om nepnieuws over Wit-Rusland te verspreiden en er is een campagne gelanceerd waarin wordt benadrukt dat de Chinese Communistische Partij (CCP) en president Xi Jinping onvoorwaardelijk moeten worden gehoorzaamd.
Het is zomer. Tijd voor lichtere kookstijlen.
Mieke Vervecken: ‘Héérlijk warm is het, dit is het seizoen van intens genieten van wat de natuur ons biedt: er zijn vele verse groenten, fris en knapperig, bloemen en fruit.’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (32)
Wilco Lensink. ‘Een eigenzinnige lezing over een zenmeester en leerlingen die dat ook wilden worden in andere tijden, gewoon de dingen doen. Zonder internet en afhaalservice.’
“Eat the Buddha”: Waarom Tibetanen zichzelf in brand steken
Op 27 februari 2009 stak een jonge monnik uit Kirti, genaamd Lobsang Tashi en bijgenaamd Tapey, zichzelf in brand om te protesteren tegen de Chinese onderdrukking van de mensenrechtendemonstraties van 2008 op het hele Tibetaanse Plateau. Het zijn er nu 165.
Robert Hartzema – vrij & onbezorgd – wat er ook gebeurt
Robert Hartzema: ‘Wanneer de wereld om ons heen chaotischer wordt en we de controle dreigen te verliezen, schieten we meestal in oude angsten en bezorgdheden.’
“Forbidden memory”: Een boek dat de verschrikkingen van de culturele revolutie in Tibet onthult
Een tweede hoofdreeks, en de meest verontrustende, toont de publieke vernederingen in “worstelende sessies” van monniken, nonnen, aristocraten, politici van het voormalige onafhankelijke Tibet, en rijke kooplieden. Ze waren gekleed in clownachtige gewaadjes, en paraderen rond de steden met hoeden met inscripties die hen demonen en vijanden van het volk noemen, terwijl de menigte werd aangespoord om op hen te spugen en stenen te gooien.
Birma – ‘Haatpredikende boeddhistische monnik Sitagu voelt zich onaantastbaar’
In tegenstelling tot de jongere charismatische monnik Wirathu is de genocidale rol van Sitagu weinig bekend buiten een handvol internationale experts op het gebied van het Birmese boeddhisme.
Boeken – Daughters of Emptiness
Elsbeth Wolf: ‘Waarom zo veel enthousiasme over gedichten van deze vrouwen, zou je je af kunnen vragen. Simpelweg omdat die tot voor een aantal decennia vrijwel onbekend waren gebleven. Ze kwamen tot voor kort nauwelijks voor in de officiële anthologieën.’