‘Ontwaken’ kan samengevat worden in vier Pali-woorden: nibbida → viraga → upasama → nibbana. Zo worden deze vier begrippen vier planken voor het vlot waarmee de yogi oversteekt naar de Andere Oever:
Kaitlyn Hatch – ‘Uitingen van witheid in het boeddhisme’
Kaitlyn Hatch: ‘Ik heb met veel frustratie te maken gehad ten opzichte van andere blanke mensen, terwijl ik geprobeerd heb om ruimte te creëren voor gesprekken die gericht zijn op antiracisme in onze praktijk. Ik word geconfronteerd met getreuzel, gemeenplaatsen en regelrechte vijandigheid.’
Hersenspoeling leden verboden religieuze groepen in Chinese Xinjiang kampen
Alle gedetineerde CAG-leden werden in hetzelfde “klaslokaal” ondergebracht, waar ze elke dag zeven indoctrinesessies hielden, die nauwlettend in de gaten werden gehouden door de bewakers. Sommigen werden met kappen op hun hoofd uit hun cel begeleid en na afloop van de sessies weggehaald. De kampleiding noemde hen “diehards.”
Bieke Vandekerckhove – haar visie op lijden, nuchter en scherp
Jan Oegema: ‘In en met die onbegrijpelijke tegenspraak sterft ze op 7 september 2015, 46 jaar oud. Onverzoend met haar lot, treurend om wie ze moet achterlaten, met de intense woede die volgens de zenliteratuur behoort tot de beproevingen van het monnikschap.’
Crises – kans op enorme aanscherping belangenstrijd
Jasper Schaaf: ‘Wat moeten we hiermee? Is een crisis de opmaat voor socialistische verandering? Dat kan, maar hoeft helemaal niet. Is de gesignaleerde crisis de alarmbel die aanspoort de rechten van de armen, minder gegoeden, zieken en bijvoorbeeld de jongeren, door acties veilig te stellen?’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (33)
Marga de Jong: ‘En hoe doe ik dat? Hoe kan je ontsnappen zoals ik het wel eens voel. Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Maar de lijfspreuk van mijn ego is: Ja heerlijk zoeken en vooral niets vinden.’
Modernisering van boeddhisme in Nederland: een vogelvlucht en vooruitblik
Al Luman: ‘Vernieuwing wringt. Hier en daar barst het op de breuklijn tussen de boeddhistische traditie en de moderne wereld.’
Talrijke tempels in twee Chinese steden gesloopt of gesloten
De boeddhistische Guanyin-tempel, de Zushi-tempel en drie andere tempels van de volksreligie in het district werden in de tweede helft van 2019 ook stuk voor stuk gesloopt.
CCP, bang voor een ‘Wit-Russisch effect’, roept partij op tot absolute gehoorzaamheid
De Chinese media hebben opdracht gekregen om nepnieuws over Wit-Rusland te verspreiden en er is een campagne gelanceerd waarin wordt benadrukt dat de Chinese Communistische Partij (CCP) en president Xi Jinping onvoorwaardelijk moeten worden gehoorzaamd.
Het is zomer. Tijd voor lichtere kookstijlen.
Mieke Vervecken: ‘Héérlijk warm is het, dit is het seizoen van intens genieten van wat de natuur ons biedt: er zijn vele verse groenten, fris en knapperig, bloemen en fruit.’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (32)
Wilco Lensink. ‘Een eigenzinnige lezing over een zenmeester en leerlingen die dat ook wilden worden in andere tijden, gewoon de dingen doen. Zonder internet en afhaalservice.’
“Eat the Buddha”: Waarom Tibetanen zichzelf in brand steken
Op 27 februari 2009 stak een jonge monnik uit Kirti, genaamd Lobsang Tashi en bijgenaamd Tapey, zichzelf in brand om te protesteren tegen de Chinese onderdrukking van de mensenrechtendemonstraties van 2008 op het hele Tibetaanse Plateau. Het zijn er nu 165.
Robert Hartzema – vrij & onbezorgd – wat er ook gebeurt
Robert Hartzema: ‘Wanneer de wereld om ons heen chaotischer wordt en we de controle dreigen te verliezen, schieten we meestal in oude angsten en bezorgdheden.’
“Forbidden memory”: Een boek dat de verschrikkingen van de culturele revolutie in Tibet onthult
Een tweede hoofdreeks, en de meest verontrustende, toont de publieke vernederingen in “worstelende sessies” van monniken, nonnen, aristocraten, politici van het voormalige onafhankelijke Tibet, en rijke kooplieden. Ze waren gekleed in clownachtige gewaadjes, en paraderen rond de steden met hoeden met inscripties die hen demonen en vijanden van het volk noemen, terwijl de menigte werd aangespoord om op hen te spugen en stenen te gooien.
Birma – ‘Haatpredikende boeddhistische monnik Sitagu voelt zich onaantastbaar’
In tegenstelling tot de jongere charismatische monnik Wirathu is de genocidale rol van Sitagu weinig bekend buiten een handvol internationale experts op het gebied van het Birmese boeddhisme.
Boeken – Daughters of Emptiness
Elsbeth Wolf: ‘Waarom zo veel enthousiasme over gedichten van deze vrouwen, zou je je af kunnen vragen. Simpelweg omdat die tot voor een aantal decennia vrijwel onbekend waren gebleven. Ze kwamen tot voor kort nauwelijks voor in de officiële anthologieën.’
Leonie Wielstra – is karma wel zo’n bitch?
‘Nog natrillend van frustratie, en met het beeld van mezelf als liefdevol en zo goed op weg naar verlichting al net zo aan flarden geschoten als het hoofd van de man, wandelde ik ook weer verder. Een paar honderd meter verder voelde ik ineens een scherpe pijn door mijn hoofd gaan, alsof er daarbinnen iets ontplofte.’
Sotapattimagga – de weg van de stroombetreder
Guy Dubois: ‘Sotapatti vormt de belangrijkste realisatie in het leven van de Theravada-yogi. Door zijn stroombetreding wordt de yogi een sotapanna—’hij die de stroom binnengaat’. Stroombetreding is een metafoor om aan te geven dat de yogi inzicht verworven heeft in de ware aard van de dingen.’
Toine – Neem die telefoon eens op!
Over emotionele reacties en gevoelens. Toine Leroi mediteert bij Mondo Zen.
Boeddhisme en psychoanalyse: een heilzame combinatie
‘Het is een weg met vallen en opstaan. Dit heb ik geleerd in mijn tweede jaar psychoanalyse. In het eerste jaar hoopte ik mezelf te repareren: als ik buitenkwam, moest ik ineens perfect functioneren. Dit heb ik losgelaten dankzij het tweede jaar therapie en het boeddhisme. Ik blijf wie ik ben – mijn ervaringen en mijn genen hebben zoveel van mij geschapen.’
Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’
In januari 2018 nam de Chinese regering een landelijke “anti-bende misdaad” campagne aan. De autoriteiten in Tibet noemen deze wet echter als rechtvaardiging om het niet-criminele pleitbezorgerswerk van Tibetaanse boeddhisten aan te pakken.
Eten uit een afvalbak – Het waar gebeurde verhaal van een Tibetaanse non
Wie een dharmacentrum in het Westen bezoekt zal het waarschijnlijk al zijn opgevallen dat zodra Tibetaanse monniken binnenkomen, de mensen hen vereren als de hoogste lama’s, terwijl hun eigen monniken en nonnen met veel minder respect worden behandeld of zelfs, zoals in het geval van Ani La, gelijk worden gesteld met de leken.
‘De natuur is beter voor je gezondheid dan de gezondheidssector’
Naast het verlagen van gevoelens van stress, vermoeidheid en kwaadheid, verhoogt tijd doorbrengen in de natuur significant gevoelens van tevredenheid, vreugde, vertier, verwondering en nieuwsgierigheid, zo toonde een studie van BBC Earth en de Universiteit van Berkeley aan.
‘In ieder van ons is de wil aanwezig om een land van gelukzaligheid te scheppen’
Heidi Verwimp: ‘Het vertalen van het Grote Reine Land Sutra, heeft mij ertoe aangezet om ook eens te kijken welke visie andere boeddhistische stromingen hebben over de boeddha Amida en het Reine Land. Zo kwam ik terecht op dit boekje van Thich Nhat Hanh (TNH), enkel in het Engels en als e-book verkrijgbaar.’