Jasper Schaaf: ‘Conflicten waren er in de geschiedenis ook volop, rondom de ontginningen en de uitbuiting van de veenarbeiders. Het boek beschrijft de lagen van de klassenstructuur destijds. De sociale verschillen waren in de veenkoloniën extreem. Bovenaan stonden de veenbazen, dan kwamen de boeren, vervolgens de turfschippers en onderaan de veen- en landarbeiders. Met voor de laatste groep alle consequenties van dien, zoals de zeer slechte huisvesting, bijvoorbeeld de plaggenhutten.’
B’eter – champignons uit het pannetje
Recept uit het boek Zwammen smullen van uitgever Rob Koch van Atelier De Ganzenweide.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41
Sonja Jodo Nijon: ‘Ik wend m’n blik af, voel gêne. Voel me een klein kind, de slechtste leerling uit de klas.’
Ina Fisher – zitzak, yoga en mindfulness
Ina Fisher: ‘Ik beken, ik kijk weleens rond, zo tijdens een retraite. Een gedachte heeft me in de greep; waar ben ik eigenlijk mee bezig? En dan zie ik mijn buren. De gebogen ruggen, de hangende hoofden. En dan vult mijn hart zich met compassie.’
Boeddha in de bajes – Peter
‘Ineens besef ik me hoe makkelijk het is om hier terecht te komen. Een duw, een klap, een bedreiging; als iemand valt en op de verkeerde manier terecht komt en overlijdt dan kan het snel doodslag zijn. Je leven staat op zijn kop als je in de PI terechtkomt. Afhankelijk van vaak kleine oorzaken en omstandigheden zit je binnen of niet.’
Geveld door de vogelgriep – negenjarige Brandgans op het strand
Jasper Schaaf: ‘De vogelgriep. Gesel van nog een virus. Ophokplicht bij de vogelboeren. Ooit afkomstig uit China, en nu?’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 40
Cees: ‘Nu werkend als vrijwilliger op een historische begraafplaats ben ik verantwoordelijk voor het smeedwerk. Een ijzer soort dat bekend staat zo sterk te zijn het eeuwig stand kan houden. Toch moet ik hard werken om het vergaan tegen te gaan, zo denk ik ook over mijn levenspad, hard werken om staande te blijven in deze wereld vol egotrippers, egoïsten, onverschilligheid.’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 39
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het […]
Jasper Schaaf – vereniging
Jasper Schaaf: ‘De klimaatcrisis, de dramatisch verslechterende biodiversiteit, de maatschappelijke ongelijkheid, de noodzaak de collectieve sector weer op te bouwen en de loonstrijd te voeren, en dáár tegenover de macht van het grote financiële kapitaal en de daaruit voortvloeiende noodzaak de zogenaamde techreuzen, de internationale handel en banken te reguleren, al deze politieke prioriteiten vragen om bezinning én actie.’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (38)
Mirjam Windrich: ‘Jaren geleden begon ik vanuit mijn therapiepraktijk met mensen te mailen. Dit ging eerst tussen de gesprekssessies door, maar op een gegeven moment stelde ik voor alles per mail te doen en dat werkte goed. Waarom precies, wist ik niet. Wel wist ik dat mensen op een ’natuurlijke’ manier hun verhaal vertellen: een geheel van een begin, een midden en een einde.’
Meditatie op de schoen
Matthijs Vermeulen – schoeisel, sokken en meditatie
Jan Atze Nicolai – Basisinkomen is geen vrijheid blijheid, maar een recht voor iedereen
Het is ronduit bizar dat de mensen die basisinkomen gratis geld noemen zelf dit gratis geld als bonus ontvangen. Bankiers, aandeelhouders en renteniers ontvangen nu al het beschikbare ‘gratis geld’, terwijl iedereen recht heeft op een adequate ‘winstdeling’ van wat wij met zijn allen verdienen.
Herfstgedachten
Wouter ter Braake – De boom weet ‘loslaten loont’.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (37)
Sasa: ‘Hoe ik Long Pi Thanitsalow werd, hij die goed staat en praat. Die naam kreeg ik tijdens mijn initiatie door de Long Po van Koh Lan.’
Mijn lieve leven lang heel jij mijn wonden…
Jij, mij toegemeten tijd.
Ameland, een dag met een goed gehumeurde zee
Jasper Schaaf: ‘Wel eerder heb ik mijn interesse voor schelpen en andere zee-vondsten genoemd. Interessant en ontspannend te zien wat er zoal op het strand aanspoelt. En bij meer zeldzame schelpensoorten is het altijd de aardige puzzel wat het nu precies is. Enkele van deze vondsten laat ik op de blog zien, soms, als het bijzonder en leuk is.’
Een renaissance in boeddhisme?
Een ieder die zich verdiept in het boeddhisme kan zien dat er in iedere stroming wel wat “verwatering” plaats vind. Ten eerste is er de assimilatie van de lokale gebruiken en geloven, aangezien boeddhisme niets uitsluit en zich nergens tegen afzet.
Sleutel tot inzicht – De Boeddha — Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara
De meeste mensen beschouwen gehechtheid als dé voorwaarde voor liefde. Maar de meeste mensen hangen erg aan de wereld, aan deze zintuiglijke sfeer.
Weten
Wat ik weet is dat ik niets weet.
Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
Boeddhistische psychologie is primair gericht op zelfonderzoek, zelfgewaarzijn en zelfkennis en helpt om je eigen ego meer transparant te maken. De cliënt komt daar niet in voor.
Koning huilebalk
Koning Willem Alexander heeft vandaag in een videoboodschap aan het Nederlandse volk zijn verontschuldigingen aangeboden voor zijn vlucht naar Griekenland. ‘Ik ben niet onfeilbaar’. Spreekstalmeester en premier Mark Rutte bleef buiten beeld. Tekst gedicht: Wouter ter Braake.
Loslaten – deel twee en slot
Volwassen zijn betekent o.a. dat je je niet achter mechanismen of patronen verschuilt maar ze leert zien en onderkennen. In ons leven ervaren we zeker ook de pijnlijke kant van hechting en zoeken we manieren om daarmee om te gaan. In die zin is het interessant om vanuit verschillende perspectieven naar hechten en loslaten te kijken.
Loslaten – deel 1
Hechting tussen mensen is een belangrijk element in de complexe emotie die wij liefde noemen. Het is iets dat je onbewust leert of meekrijgt en het patroon dat op jonge leeftijd wordt aangenomen is belangrijk voor het latere leven en de relaties die dan worden aangegaan.
Willigis Jäger, zenmeester en Benediktijner monnik
Wie was deze Duitse profeet die boeddhisme en christendom op een lijn stelt?