• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Reportages » Lydia Hagoort – Yamdrok Yumtso

Lydia Hagoort – Yamdrok Yumtso

3 april 2017 door gastauteur

In 1992 reisde ik in het najaar af naar Tibet. Na een trektocht door de bergen en een verblijf in Lhasa, ging de reis met de bus verder, richting Kathmandu in Nepal. We kwamen langs het Yamdrok Yumtso, een heilig meer en bedevaartsplaats. De bus hield een lange stop en ik ging op de steenachtige oever zitten. Het weer was donker en grijs en rond het meer zag ik bergen, met in de verte de besneeuwde toppen van de bergen in Bhutan. Na een tijdje brak de zon door en het water lichtte op. Ik zag vloeibaar turquoise, dat zich uitspreidde.

Het meer is een heilige plaats, waar pelgrims naar toe komen. In en rond het meer zijn goden, denken de Tibetanen. Het meer is gesticht door Dorje Gegkyi Tso, een van de twaalf Tenma’s, godinnen van de aarde. Haar naam betekent : ‘Tamer of the Hordes of the Vast Pastures’, temmer van de horden van de uitgestrekte weidegronden. Tibetanen maken een rondreis om het meer, die zeven dagen duurt.

Het meer heeft de vorm van een schorpioen. In het Tibetaans heet een schorpioen: digpa ratsa. Dat betekent schadelijke daad of dreiging. Er zijn ook een rots in Tibet en een paleis in India in de vorm van een schorpioen. De Tibetanen geloven dat dreiging en schadelijke daden kunnen transformeren. Een voorbeeld hiervan is Beg tse, een Mongoolse oorlogsgod die zich in de 16de eeuw tot het boeddhisme bekeerde en een beschermer van de compassie werd. Hij is een dharmapala, een vreeswekkende verschijning. De Tibetanen, die een reis maken naar Yamdruk Yumtso en rond het meer lopen, mediteren over ‘digpa ratsa’. In de wereld en in hen zelf. Hoe wijs zijn zij.

Schorpioenen: de wereld is er weer vol mee. Wat je ook mag denken van religie als achterhaald en onderdrukkend ‘concept’, feit is dat ons westerse denken niet meer weet wat het aan moet met schorpioenen, oftewel ‘het kwaad’. We kijken weg, vergoelijken, zijn bang, of mopperen, klagen en worden cynisch. Hoe onwijs. Het kwaad bestaat, naast de liefde.

‘Ik zie je, Mara’ zei de Boeddha onder de bodhiboom, voor hij verlichting bereikte. Ook toen verscheen na alle beproevingen en verleidingen een aardgodin, toen hij zijn hand op de grond legde.

Het vergt moed om het kwaad in de ogen te kijken en stelling te nemen. En het kwaad is niet ver weg. Niet in Amerika, Jemen of Syrië, maar in en rond ons.

Yamdrok Lake Tibet. Foto Flickr CC Esther Lee.

Categorie: Reportages, Tibetaans boeddhisme Tags: kwaad, Lydia Hagoort, mara, schorpioenen, Tibet, verlichting

Lees ook:

  1. Lichtpuntjes op mijn weg
  2. Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (aflevering 3 en slot)
  3. Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (aflevering 3 en slot)
  4. Expeditie Nepal – vermoeidheid en avonturen op mijn weg

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    3 april 2017 om 13:16

    “…feit is dat ons westerse denken niet meer weet wat het aan moet met schorpioenen, oftewel ‘het kwaad’.”
    Is dat een feit of een mening?
    Ik ben van mening dat het westerse denken behoorlijk wat aandacht heeft voor schadelijke daden. De Verenigde Naties, Unesco, de uitvinding van penicilline, de klimatologie, etc. etc. zijn toch echt vruchten van wat je noemt westers denken.

  2. marein zegt

    3 april 2017 om 14:43

    ik denk dat het onmogelijk is om nog kwaad in iemand te vinden als je iemand goed leert kennen.

  3. Lydia zegt

    3 april 2017 om 15:11

    Dank voor de reacties. Wij mogen ons gelukkig prijzen met de Unesco, V.N. , uitvinding van de penicilline en klimatologie en andere instellingen en uitvindingen die een vrucht zijn van ons westerse denken.
    Waar het mij om gaat is het kwaad in ons persoonlijk en rond ons. We gebruiken het woord zonde als we diëten, verder is het in onbruik geraakt. Vermoedelijk vanwege de associatie van in de hel belanden. De zonden zelf zijn niet verdwenen. Hebzucht ontwricht de wereldorde zo langzamerhand, machtsmisbruik en machtswellust richten veel schade aan, seksueel misbruik treft ongelooflijk veel mensen. Noem het beestje bij de naam, is wat ik wil zeggen. Kijk in je zelf en om je heen, en vecht er tegen. Kom je het kwaad niet tegen in jezelf en anderen, des te beter.

  4. Sjaak Bos zegt

    3 april 2017 om 17:37

    Mooi stuk.

  5. marein zegt

    4 april 2017 om 12:28

    het gaat mij juist om de naam van het beestje. ‘kwaad’ is een onderdeel van moreel denken. als mijn moraal afwijkt van die van jou en ik vanuit mijn moraal met je ga praten, zal het lastig voor ons zijn om elkaar te verstaan.

    als ik met je ga praten over je behoeften en beweegredenen begrijp ik je denk ik veel sneller.

    mijn ervaring vooralsnog is dus dat ik dan geen kwaad in je zie. volgens mij is dat niet omdat ik niks tegenkom dat volgens anderen kwaad is, maar omdat ik uiteindelijk niks als kwaad kan zien.

    wel als naar, ellendig, verdrietig, misleid misschien, maar niet als kwaad.

  6. Lydia zegt

    4 april 2017 om 14:46

    Dank voor je reactie Marein. Tegen moreel denken heb ik geen bezwaar. Voor de ‘zonden’ die ik noemde, wil ik geen begrip opbrengen. Ik keur ze af. Dat is iets anders dan begrip willen of kunnen opbrengen voor de persoon die kwaad doet. Er is een onderscheid tussen mensen en hun daden.

  7. Siebe zegt

    4 april 2017 om 17:35

    Daar zit Siebe dan op zijn kont en daar loopt ie dan in de wereld met zijn lusten, zijn opgeblazen neigingen, zijn eigenwaan, zijn dromerijen, zijn nooit eindigende begeerten, zijn ontevredenheid, zijn agressieve neigingen…Zie hem gaan…Belichaming van Boeddha? Nou, eerder van Mara.

    Hoe kun je nog met jezelf (of anderen) leven als je al die bende die aan je kleeft afkeurt? “Ik mag geen lust hebben! Lust is fout”. Ik mag geen agressie hebben!” Ik keur het af”. Ach, hoe kun je zo met jezelf en anderen leven?

    Zonde of kwaad doordringt immers elke cel van het lichaam. Hoe vaak ben je wel niet verwikkeld in de visie van “Ik” en “mijn”? Hoe vaak dool je niet maar wat rond in verbeelding en laat je je leiden door verbeelding ipv de zodanigheid van alles en iedereen?

    Mara is zonder twijfel de heer en heerser van de wereld. De Boeddha verbleekt bij de macht van Mara. Het duister is duidelijk sterker dan het licht. Ontwaken is veel moeilijker dan slapen.

    Mara wordt ook in de teksten gezien als de voornaamste van alle heersers en zij die macht uitoefenen.
    https://suttacentral.net/en/an4.15

    Mara is gewoon heel sterk en Mara zal er alles aan doen om wezens in zijn heerschappij te houden.

    “Zoals een vis die uit zijn waterrijke verblijf gehaald is en op het land geworpen is, net zo spartelt deze geest wanneer Mara’s koninkrijk verlaten wordt”
    (Dhp34).

  8. Lydia zegt

    4 april 2017 om 19:55

    Wat zou het leven zijn zonder lust, zonder agressie, zonder verbeelding? Dat is ook het kwaad niet, gelukkig! Het gaat mij om de schade die je iemand en de wereld toe kan brengen – zie boven voor de voorbeelden.
    En nee, ik vind ontwaken niet moeilijker dan slapen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.