Het Amsterdamse zengroepje draaide om een kleine zendo aan de Haarlemmer Houttuinen, in het pand van het textielbedrijf van een bestuurslid dat naderhand beroemd is geworden als auteur van thrillers: Janwillem van de Wetering (1931-2008).
BUN - Boeddhistische Unie Nederland
BZI (Boeddhistische Zendende Instantie)
De werkwijze van het bestuur heeft tot gevolg dat BGV zich meer en meer wortelt in bestaande en nieuwe werkvelden. Hierdoor melden mensen uit het veld zich bij het bestuur aan met een verzoek tot zending. Vooral mensen uit de zorg (nieuwe wet- en regelgeving rond Geestelijke Verzorging Thuis) melden zich.
Buddharama Tempel Waalwijk – laster, rechtszaken, beschuldigingen, verdenking doorsluizen geld
Een conflict in de Thaise boeddhistische tempel in Waalwijk leidt ertoe dat de Nederlandse voorzitter van die tempel Toine van Beek zwaar onder vuur is komen te liggen vanuit Thailand. De Thaise ambassade in Den Haag, die volgens Thaise wetgeving, verantwoordelijk is voor Thaise boeddhistische organisaties in het buitenland, dringt aan op zijn aftreden. Een regenwoud van laster, beschuldigingen, politieonderzoek, rechtszaken en intriges. En macht. De vuile handen en de schoonmaker?
Archief NBA groeit nog steeds maar is nog niet compleet
Jotika Hermsen (Sangha Metta) heeft contact met het NBA opgenomen i.v.m. het veiligstellen van zowel haar persoonlijke archief als dat van Sangha Metta. De verdere verwerking hiervan zal o.l.v. haar biografe Frieda Pruim zijn beslag krijgen en wel met assistentie van Ine van Schaik (NBA)
Boeddhistische geestelijke verzorging bij Defensie – ‘de spirituele krijger’
Met ingang van 1 januari 2024 heeft BGV defensie de ruimte gekregen om twee nieuwe boeddhistische geestelijke verzorgers aan te stellen. Daarmee beschikt de dienst over vier VTE’s, waarvan er twee beschikbaar moeten zijn voor het operationele werk, dat wil zeggen dat zij worden gekoppeld aan een bepaalde eenheid. Dat kan op een kazerne zijn, op een opleidingsplek, op een schip of bij een burgeronderdeel.
Boeddhistische geestelijke verzorging bij Justitie
In januari van dit jaar is er een gezamenlijke studiedag gewijd aan het verrijken en versterken van de samenwerking tussen de boeddhistische denominatie en de collega’s van de hindoe geestelijke verzorging. Door de kleine aanstellingen werken zowel de boeddhisten als de hindoes vaak solitair.
Boeddhistische kinderliedjes
Boeddhistisch Vormingsonderwijs is op zoek naar ‘boeddhistische’ kinderliedjes, dat wil zeggen liedjes die te herleiden zijn tot verhalen en wijsheden van de Boeddha.
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)
In Europa groeide het boeddhisme ook, in die jaren zeventig. Maar hoe ging het verder met de ontwikkeling van het boeddhisme in eigen land?
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (3)
Het Amsterdamse zengroepje draaide om een kleine zendo aan de Haarlemmer Houttuinen, in het pand van het textielbedrijf van een bestuurslid dat naderhand beroemd is geworden als auteur van thrillers: Janwillem van de Wetering (1931-2008).
Boeddha gaat naar school
Het Boeddhistisch Vormingsonderwijs (BVO) bestaat sinds 2018 en groeit. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). De leraren zijn in het bezit van een onderwijsdiploma en volgen een training van het Centrum voor Vormings Onderwijs en een tweede training van de BVO. Via een intern platform kunnen de leraren hun ervaringen delen, wat wel en niet werkte in de lessen, hun materialen aanpassen of nieuwe bronnen toevoegen.
De boeddhistisch geestelijk verzorger als vriend
Om boeddhistische geestelijke verzorgers te worden, moeten we om het boeddhisme geven, dat in wezen maar één ding vraagt: beloof aardig te zijn.
Boeddhistische geestelijke verzorging bestaat vijftien jaar
Het streven van boeddhistische geestelijke verzorging is kort gezegd spirituele vriendschap met de cliënt, door met wijsheid en compassie in contact te treden, gevoed door de leer van de Boeddha, verbonden met de gemeenschap van boeddhistische beoefenaren. Het oogmerk van het contact is de cliënt te ondersteunen in het vinden van een uitweg uit het lijden: de verlichting.
Voorlichtingsbijeenkomst Postacademische Ambtsopleiding tot Boeddhistisch Geestelijk Verzorger
Tijdens deze voorlichtingsbijeenkomst wordt er nader ingegaan op zowel inhoud, beroepsmogelijkheden als toelatingscriteria van de Postacademische Ambtsopleiding tot Boeddhistisch Geestelijk Verzorger.
EBU: Europese Boeddhistische Unie en de BUN
De samenwerking met de EBU maakt dat de Boeddhistisch Unie Nederland (BUN) onderdeel is van een groter geheel van boeddhistische groepen in Europa en daar ook actief aan bijdraagt. Niet alleen is er nauw contact met andere nationale boeddhistische unies, maar de EBU is ook heel actief in het opstarten en opvolgen van gezamenlijke activiteiten.
Boeddhistische geestelijke verzorging bij defensie
Er is veel belangstelling voor de tweedaagse conferenties Inleiding Boeddhisme die dit jaar nog vijf keer worden aangeboden op het vormingscentrum van defensie.
Boeddhistische Geestelijke verzorging bij Justitie
In de afgelopen maanden hebben de boeddhistisch geestelijk verzorgers met elkaar gesproken over het thema Onrecht en de dharma.
Boeddhistisch Vormingsonderwijs zoekt leerkrachten in Rotterdam, omgeving Leiden en Utrecht
Voorheen moest je een Pabo-diploma hebben, nu kan er ook op basis van een eerste- of tweedegraads lesbevoegdheid meer op maat worden gekeken wat iemand aanvullend nodig heeft.
BUN – werkgroep ecologisch samenleven
Dit eerste jaar is gebruikt om kennis te maken met elkaar, te horen wat eenieder precies beweegt, inhoudelijke informatie uit te wisselen en ook te verkennen welke methodieken ons mogelijk zouden passen. Voorts hebben we ons voorgenomen om onderling na te gaan hoe de boeddhistische beoefening van ieder van ons zich verhoudt tot concreet handelen in de samenleving en ook hoe de werkgroep mogelijk een rol kunnen vervullen bij het lenigen van te verwachten geestelijke nood als gevolg van aanstaande crises.
NBA – Beknopt overzicht van het boeddhisme in Nederland
Het bezoek van Z.H. de Dalai Lama in 1973 bleek een ander hoogtepunt voor het boeddhisme in Nederland, waar in 1976 het eerste Tibetaans boeddhistisch centrum, Karma Deleg Chö Phel Ling, werd opgericht. Let ook in dit verband op: tempels die Tibetaanse, Thaise, Sri Lankaanse, Indonesische, Birmese, Vietnamese en Chinese boeddhistische ceremonies organiseren in heel Nederland, en hun gevarieerde bezoekers.
‘Dat felle, het echt geëngageerd zijn, is wel een beetje geschiedenis voor mij’
Met een aantal dingen in de theravada, zoals wedergeboorte, heb ik moeite. Moet ik daar nou in geloven? Nog niet zo heel lang geleden, na lange gesprekken met boeddhistische vrienden, en het lezen van boeken en deelnemen aan retraites van Steven Bachelor, zei ik: nou laten we het maar helder hebben, daar geloof ik gewoon niet in.
Prinsjesdagviering en het boeddhisme
De Prinsjesdagviering is een moment van bezinning bij de opening van het parlementair jaar en wordt georganiseerd door verschillende religieuze en levensbeschouwelijke organisaties.
Emoena – een bijzondere reis
Een bijzondere reis voor mij. In oktober 2021 startte deze reis van Emoena, het leiderschapsprogramma in de context van levensbeschouwelijke diversiteit. Emoena betekent ‘vertrouwen’ en is een uniek 18-daagse leergang voor professionals die hun leiderschapsvaardigheden willen versterken. Tekst Anya Wiersma Door mijn bestuursfunctie van de BUN las ik over deze leergang en werd meteen geraakt. […]
Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden
In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf jaar bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.
Transparantie binnen sangha’s –‘ongewenste omgangsvormen en grensoverschrijdend gedrag kan en mag niet worden getolereerd, van niemand’
‘Een seksuele relatie tussen een leraar en een student past niet in onze sangha. Mocht er sprake zijn van wederzijdse verliefdheid en er de behoefte zijn om een liefdesrelatie met elkaar aan te gaan, dan dient de leraar-leerling relatie te worden beëindigd.’