• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Opinie » Gastschrijver – blaming the victim

Gastschrijver – blaming the victim

14 december 2016 door gastauteur

In zijn column Misbruik van Joriki van enkele dagen geleden schreef Zeshin van der Plas onder meer: ‘Dus dames en heren, laat je niet als een blinde kip door een charismatische leraar het bed in smoezelen. Binnen het boeddhisme is de les: ‘Op je eigen benen staan, en, als je er dan toch ingestonken bent, duik dan niet in de slachtofferrol, ondanks dat je hem overwicht hebt gegeven was je daar zelf bij. Zie het als een goede les en zie er maar mee om te gaan. Wraakacties helpen niemand. Blijf bij je zelf en zoek hulp bij een deskundige.’

Paulien van Poppel reageerde daarop in een brief aan hem.

Hallo mijnheer van de Plas,

Ik wil reageren op uw stukje vandaag. Het is duidelijk, dat u niet begrijpt waarom het niet ethisch is en onrechtmatig is om, als er een niet gelijkwaardige relatie bestaat zoals tussen leraar en leerling, psychotherapeut en cliënt, baas en werknemer een seksuele en/of een te intieme relatie aan te gaan. De verantwoordelijkheid om dit niet te doen en de grenzen te bewaken ligt bij degene met de meeste macht binnen de relatie. Blaming the victim komt vaak voor. Zo zeggen veel incestplegers, dat kinderen er zelf om gevraagd hebben. Mannen die verkrachten geven aan, dat de vrouwen er door hun kleding om vroegen of hoeren zijn, of wie A zegt moet B zeggen. Slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag geven vaak zichzelf de schuld en denken dat ze minderwaardig zijn. Zo denken incestslachtoffers op de Veluwe vaak, dat de duivel bezit van ze genomen heeft en dat vertelt/ vertelde de familie om hen heen ze ook, als ze veel pech hebben/ hadden.

Bovenstaande blaming the victim-reacties hebben we allemaal in meerdere of mindere mate in onze gut-reactie. Ik denk, dat het wijs is om deze vooroordelen bij onszelf te observeren, herkennen en ze te corrigeren. Het is goed als mensen misstanden naar buiten brengen, omdat ze dan gecorrigeerd kunnen worden. Wees blij, dat mensen kritiek leveren en onjuiste praktijken aan het licht brengen. Misschien zou u liever hebben, dat de manier waarop anders was, maar we kunnen niet alles hebben in het leven. Dat u geen les wilt geven aan vrouwen heeft met de misstanden niets te maken, maar is iets persoonlijks van u. Dat is trouwens wel verstandig als u denkt, dat u niet goed bent in het bewaken van allerlei grenzen en ingewikkelde interpersoonlijke zaken. Verder kunnen contacten in bovengenoemde relaties ook erotiserend werken voor beide kanten. Dat laatste komt vaak voor, dus ook bij boeddhisten.

Dit moest ik kwijt,

Groet van Paulien van Poppel

 

Lieve Paulien

Vertel me, waar staat in mijn stukje dat ik een ongelijkwaardige relatie propageer. Binnen onze sangha hamer ik op een gelijkwaardige relatie. Diegenen die mij als leraar op een voetstuk proberen te plaatsen fluit ik onmiddellijk terug.

Je hebt mijn stukje geïnterpreteerd, maar is dat ook wat ik geschreven heb? Haal voor mij eens aan in mijn stukje wat je mij in je brief verwijt.

Mijn schrijfstijl is direct ‘to the point’ ik schud mensen wakker en daar schrikken ze soms van. Maar, mijn stukjes zijn nooit discriminerend, minachtend of degenererend. Ik zie het als mijn taak om mijn leerlingen eigenwaarde te geven, in te laten zien dat elk wezen de boeddhanatuur bezit. Gelijkwaardiger kan toch niet, iedereen, elk wezen de boeddhanatuur. Dat sommige niet geloven dat ze de boeddhanatuur niet kunnen verwezenlijken snap ik. Het is mijn taak om hen duidelijk te maken dat het wel mogelijk is. In mijn schrijfstijl probeer dan ook ik recht tot het hart te spreken.

Wat macht betreft, ik heb in 2011 mijn taak als leraar om gezondheidsredenen neergelegd. De sangha heeft mij sinds 2015 weer gevraagd om zo goed als mijn lichaam dat toe staat zenstudenten weer te begeleiden. Ik ben niet meer instaat om op mijn leraarsplek in de zendo te zitten mijn lijf laat dat niet meer toe. Het is een laag platformpje, en mijn leerlingen zitten op een ’tan’ (een hoog lang meditatie platform), ik zit lager dan mijn leerlingen omdat ik dienstbaar aan hun ben.

Mijn stukje gaat over slachtoffer rol. Gaat de pijn en het trauma over door de media in te schakelen? Daarmee krijg je medestanders die je niet helpen maar je pijn en trauma bevestigen. Daarmee ga je geloven dat de oplossing voor je pijn en trauma buiten je zelf ligt. Maar de gedupeerde voelt de pijn en is getraumatiseerd. Niemand kan voor haar of hem de pijn oplossen, niemand kan de pijn voor een ander dragen, niemand kan voor een ander eten, naar de WC gaan, luisteren of praten, enz. Dat moet je allemaal zelf doen, daar blijkt gelijkwaardigheid tussen mensen uit. Daarom schreef ik in mijn stukje. ‘Zie er maar mee om te gaan’, met andere woorden: ‘Doe iets want niemand anders kan voor jou stappen nemen.’ Blijf niet in je pijn hangen, maar daarmee wil ik de tragedie van het gebeuren niet ontkennen. Stappen ondernemen is ook om een arm om je schouder vragen. Daarnaast gaf ik aan dat boeddhistische leraren door hun training een charisma opbouwen wat in geval van misbruik in hun voordeel werkt. Dat wil niet zeggen dat de delict pleger vrijuit mag gaan en als het nodig is om daarvoor de media in te schakelen omdat de overheid geen gehoor geeft, is dit prima. Maar het grote gevaar van de media is dat het gebeurde in de sensatiesfeer wordt getrokken, emoties kunnen dan zo hoog oplopen dat twee kampen tegen over elkaar komen te staan. Daar heeft geen van beide partijen baat bij. De situatie over misbruik en oneigenlijk gebruik binnen het Nederlands boeddhisme is al zo lang aan de gang dat sanghaleden zo langzamerhand toch wakker moeten zijn. Daarom eindigde ik mijn stukje met: zoek hulp bij een deskundige.

Dat ik geen les wilde geven aan vrouwen,… natuurlijk lag dat aan mij, ik moest een sangha leiden en het was toen een verstandige keuze omdat in nog maar een beginnend leraar was. Inmiddels bestaat onze sangha uit zowel vrouwen als mannen. Maar ondanks mijn voorzorgsmaatregel zijn er ook binnen onze sangha ongewenste zaken gebeurd. Helaas gebeuren die dingen als je een gemengde sangha hebt. En voor mij gold toen: ‘Zie maar hoe je er mee om gaat’, je weet nooit van te voren of je het goed doet. Inmiddels is onze sangha stevig gevormd, maar dat is geen garantie dat er niets meer voor kan vallen wat ongewenst is. Het enige wat ik kan doen is er zo goed mogelijk mee om gaan, het is aan mij: “Zie maar hoe je er mee omgaat.” Zelfs een leraar leert dagelijks bij, dat maakt het leven boeiend en waard om geleefd te worden, ook als je zaken op je bordje krijgt die moeilijk zijn.

Verder wens ik je een goede ontwikkeling op je levenspad.

P.S.

En ik heb nog een persoonlijke vraag aan je. Wie kent jou als vrouw? Als je jezelf als vrouw kent zet je jezelf in een uitzonderingspositie, Jij bent dan geen kind, geen peuter geen meisje geen jongen geen man. Vergeet jezelf en wees het allemaal.

Zeshin.

 

Categorie: Opinie Tags: boeddhanatuur, Paulien van Poppel, seksueel misbruik, slachtoffers, zeshin

Lees ook:

  1. Het ik en het opbiechten van de zonden
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdenvijfenvijftigste dag – terreur
  3. Interimbestuur Shambhala – ‘seksueel geweld, intimidatie en ander geweld binnen Shambhala niet meer te ontkennen’
  4. Boeddhisme en seks: het meer totale plaatje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.