• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Blijft de BUN in deze vorm als koepelorganisatie bestaan?

9 juni 2012 door de redactie

Vandaag neemt de algemene ledenvergadering van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) naar alle waarschijnlijkheid een besluit over hoe de toekomst van deze koepelorganisatie er uit gaat zien. De belangrijkste kwestie die op tafel ligt, is de vraag of de BUN beschouwd mag worden als de officiële vertegenwoordiger van het georganiseerd boeddhisme in Nederland. Ongebonden boeddhisten bijvoorbeeld kunnen geen lid zijn van de BUN. Ook zijn niet alle organisaties aangesloten bij de BUN.

Maar ook zal de vraag moeten worden beantwoord hoe de leden meer invloed kunnen uitoefenen op de daadkracht van deze organisatie. En of ze dat überhaupt ook willen. Volgens waarnemend voorzitter André Kalden is wel duidelijk dat de BUN zal blijven bestaan, maar wordt vandaag besloten in welke vorm en met hoeveel daadkracht, zo zei hij in een eerder gesprek met het Boeddhistisch Dagblad. Kalden, officieel woordvoerder van de BUN, wilde verder inhoudelijk niet ingaan op wat vandaag besproken gaat worden binnen de alv.

Een van de zaken die hoogstwaarschijnlijk op de agenda staan, is de kritiek dat de koepel zich naar het ministerie van justitie toe, waar het gaat om de boeddhistische geestelijke verzorging in de gevangenis, presenteert als de vertegenwoordiger van alle. naar schatting 170.000 boeddhisten in ons land. Critici vinden dat ook niet aan een sangha gebonden boeddhisten lid moeten kunnen worden van de BUN, zij voelen zich niet vertegenwoordigd door deze organisatie, die wel namens hen zou spreken. In het verleden gedane pogingen om dat te veranderen liepen op niets uit.

Twee andere belangrijke kwesties waar de BUN mee worstelt, is de invloed die zij nog heeft, of niet meer heeft, op de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS), een volle dochter van de BUN. Programmatisch en bestuurlijk lijkt de BOS een eigen koers te varen, een ontwikkeling die er in het verleden ook was bij de VPRO, in eerste instantie toch een omroep van dominees. Onder druk van een wijziging van het publieke omroepbestel zoekt de BOS op termijn ‘vanwege de verwantschap’ onderdak bij de voormalige vrijzinnige protestanten. Maar vaart, bij de keuze en het maken van programma’s, een volledig onafhankelijke koers. Via een programmaraad is in de praktijk kritiek op de programma’s en de koers van de BOS mogelijk. Onbekend is of dat ook gebeurt en effect sorteert.

Critici en bezorgde boeddhisten vinden dat de BOS meer programma’s zou moeten maken die de boeddhistische waarden en normen uitlichten en benadrukken. Zoals producties over de leer en de invloed van Boeddha. Volgens hen gebeurt dat nu te weinig. Ze zeggen dat de BOS te veel waarde hecht aan hoge kijkcijfers, waardoor de omroep te light zou worden. De BUN zou deze dochter meer moeten kunnen aansturen en, zonder aan de vrijheid van programmamakers te tornen, een boeddhistisch kader moeten scheppen waarbinnen de BOS opereert. En dat ook controleren, vinden zij.

Een derde belangrijke kwestie die op het bordje van de BUN ligt, is die van de stichting Boeddhistische Zendende Instantie (BZI), opgericht in 2009. Hoewel van begin af aan als een formeel van de BUN onafhankelijke organisatie, kan ze ook beschouwd worden als een volle dochter van de BUN. Die zelf door de overheid in 2008 erkend is als zogenoemde ‘zendende instantie’, omdat ze gezien wordt als representant van het georganiseerd boeddhisme is ons land.

De BZI zorgt voor de nadere uitwerking en invulling van de boeddhistische geestelijke verzorging aan gedetineerden. Inmiddels zijn er zes boeddhistische geestelijke verzorgers in de gevangenis aan het werk. Ze zijn als ambtenaar in dienst bij Justitie en vallen onder de Dienst Geestelijke Verzorging van dat departement. Hoofd van de BGV, de boeddhistische geestelijke verzorging, is Varamitra. Net als bij de BOS vinden critici dat de BUN meer bestuurlijke invloed zou moeten kunnen uitoefenen op het reilen en zeilen van de BZI. Ook vinden ze dat Justitie te veel oneigenlijke eisen stelt aan het beroep van boeddhistisch geestelijke verzorger, zoals een afgeronde academische opleiding. De Vrije Universiteit Amsterdam maakte deze week bekend een ambtsopleiding boeddhisme te gaan verzorgen. Volgens de VU komt deze opleiding voort ‘uit een groeiende behoefte aan boeddhistische geestelijken die ook academisch zijn opgeleid’. Die stelling wordt, voor zover bekend, niet met cijfers onderbouwd.

De erkenning van de BUN, als zendende instantie door het ministerie van justitie, loopt dit jaar af. Op dit moment vindt op verzoek van de DGV een evaluatie plaats door het onderzoekcentrum Kaski van de Universiteit Nijmegen. Onderzocht wordt de representativiteit, aanbod, functioneren van de BZI/BUN als zendende instantie en de beschikbaarheid van een universitaire opleiding tot geestelijk verzorger. De uitslag van dat onderzoek word deze maand verwacht.

Als de evaluatie negatief uitvalt, en de BZI/BUN niet of onvoldoende kan worden aangemerkt als zendende instantie, kan Justitie besluiten om de BZI/BUN niet langer meer als zodanig te erkennen. Of met aanbevelingen komen om de situatie te verbeteren. Lukt dat niet dan komen de zes boeddhistische geestelijke verzorgers, als ambtenaren in dienst bij Justitie, waarschijnlijk op straat te staan. En kan dat in de huidige (ambtelijke) vorm het einde van de boeddhistische geestelijke verzorging in de gevangenis betekenen. Daarmee kan het bestaansrecht van de BUN volgens critici vervallen.

De BUN beleefde de afgelopen jaren roerige tijden. Er waren snelle bestuurswisselingen, het bestuur is drastisch uitgedund. Er is kritiek dat de boeddhistische organisaties en sangha’s binnen de BUN inhoudelijk te weinig inbreng hebben om het predicaat koepelorganisatie waar te maken. Leraren zouden zich weinig aantrekken van de organisatie en te veel naar binnen gericht zijn, en het belang van de eigen sangha boven dat van de BUN stellen. Een speciale werkgroep, onder leiding van hoogleraar Mathijs Schouten, onderzocht het afgelopen jaar de spanningen in de relatie BUN/BOS en BUN/BZI en het onderlinge geharrewar. En presenteerde op 9 mei van dit jaar het rapport Lotusbloem, met een aantal aanbevelingen.

Het rapport is gebaseerd op gesprekken die leden van de werkgroep voerden met vertegenwoordigers van BUN, BOS en BZI en al of niet niet-gebonden boeddhisten. En met critici, enkele personen die de laatste jaren zeer actief zijn geweest met het van buitenaf uitoefenen van kritiek op de BUN, BOS en BZI. Deze mensen hekelen de gesloten sfeer, en de volgens hen eigenwijze handelwijze van de BUN. Zo willen zij meer openheid bij de verkiezing van bestuursleden. De werkgroep adviseert de partijen in de toekomst beter om te gaan met kritiek en beter en meer te communiceren. Ook doet zij op bestuurlijk gebied aanbevelingen. De voorzitters van BUN, BOS en BZI hebben die bekrachtigd met hun handtekeningen.

Meer hierover in www.boeddhisme.nl
Meer informatie www.openboeddhisme.nl
Of www.vu.nl/opleidingen/bacheloropleidingen
Of www.joopromeijn.blogspot.com

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Nieuws Tags: alv, bestaansrecht, Boeddhistische Omroep Stichting BOS, BUN, BZI, printbatch2, toekomst, voortbestaan, VPRO

Lees ook:

  1. Joop ontmoet Joop
  2. ‘Dat felle, echt geëngageerd zijn, is wel een beetje geschiedenis voor mij’
  3. Marijke Lassche: ‘Ik wil me herkennen in die organisaties, is dat te veel gevraagd?’
  4. Bert Koopmanschap verlaat BUN-bestuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 januari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 24 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 januari 2021
    Jataka (Huis ter Heide)
  • 26 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De virtuele denkster 301
  • Dick – vertrouwen (1)
  • Limerick van Goff
  • Refreshing Earth of the Heart – Bun cha: Vietnamese maaltijdsalade met pittige tofublokjes
  • Herinneringen aan Tangen Harada roshi – liefde voor en door zoetigheid

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens