• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Blijft de BUN in deze vorm als koepelorganisatie bestaan?

Blijft de BUN in deze vorm als koepelorganisatie bestaan?

9 juni 2012 door de redactie

Vandaag neemt de algemene ledenvergadering van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) naar alle waarschijnlijkheid een besluit over hoe de toekomst van deze koepelorganisatie er uit gaat zien. De belangrijkste kwestie die op tafel ligt, is de vraag of de BUN beschouwd mag worden als de officiële vertegenwoordiger van het georganiseerd boeddhisme in Nederland. Ongebonden boeddhisten bijvoorbeeld kunnen geen lid zijn van de BUN. Ook zijn niet alle organisaties aangesloten bij de BUN.

Maar ook zal de vraag moeten worden beantwoord hoe de leden meer invloed kunnen uitoefenen op de daadkracht van deze organisatie. En of ze dat überhaupt ook willen. Volgens waarnemend voorzitter André Kalden is wel duidelijk dat de BUN zal blijven bestaan, maar wordt vandaag besloten in welke vorm en met hoeveel daadkracht, zo zei hij in een eerder gesprek met het Boeddhistisch Dagblad. Kalden, officieel woordvoerder van de BUN, wilde verder inhoudelijk niet ingaan op wat vandaag besproken gaat worden binnen de alv.

Een van de zaken die hoogstwaarschijnlijk op de agenda staan, is de kritiek dat de koepel zich naar het ministerie van justitie toe, waar het gaat om de boeddhistische geestelijke verzorging in de gevangenis, presenteert als de vertegenwoordiger van alle. naar schatting 170.000 boeddhisten in ons land. Critici vinden dat ook niet aan een sangha gebonden boeddhisten lid moeten kunnen worden van de BUN, zij voelen zich niet vertegenwoordigd door deze organisatie, die wel namens hen zou spreken. In het verleden gedane pogingen om dat te veranderen liepen op niets uit.

Twee andere belangrijke kwesties waar de BUN mee worstelt, is de invloed die zij nog heeft, of niet meer heeft, op de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS), een volle dochter van de BUN. Programmatisch en bestuurlijk lijkt de BOS een eigen koers te varen, een ontwikkeling die er in het verleden ook was bij de VPRO, in eerste instantie toch een omroep van dominees. Onder druk van een wijziging van het publieke omroepbestel zoekt de BOS op termijn ‘vanwege de verwantschap’ onderdak bij de voormalige vrijzinnige protestanten. Maar vaart, bij de keuze en het maken van programma’s, een volledig onafhankelijke koers. Via een programmaraad is in de praktijk kritiek op de programma’s en de koers van de BOS mogelijk. Onbekend is of dat ook gebeurt en effect sorteert.

Critici en bezorgde boeddhisten vinden dat de BOS meer programma’s zou moeten maken die de boeddhistische waarden en normen uitlichten en benadrukken. Zoals producties over de leer en de invloed van Boeddha. Volgens hen gebeurt dat nu te weinig. Ze zeggen dat de BOS te veel waarde hecht aan hoge kijkcijfers, waardoor de omroep te light zou worden. De BUN zou deze dochter meer moeten kunnen aansturen en, zonder aan de vrijheid van programmamakers te tornen, een boeddhistisch kader moeten scheppen waarbinnen de BOS opereert. En dat ook controleren, vinden zij.

Een derde belangrijke kwestie die op het bordje van de BUN ligt, is die van de stichting Boeddhistische Zendende Instantie (BZI), opgericht in 2009. Hoewel van begin af aan als een formeel van de BUN onafhankelijke organisatie, kan ze ook beschouwd worden als een volle dochter van de BUN. Die zelf door de overheid in 2008 erkend is als zogenoemde ‘zendende instantie’, omdat ze gezien wordt als representant van het georganiseerd boeddhisme is ons land.

De BZI zorgt voor de nadere uitwerking en invulling van de boeddhistische geestelijke verzorging aan gedetineerden. Inmiddels zijn er zes boeddhistische geestelijke verzorgers in de gevangenis aan het werk. Ze zijn als ambtenaar in dienst bij Justitie en vallen onder de Dienst Geestelijke Verzorging van dat departement. Hoofd van de BGV, de boeddhistische geestelijke verzorging, is Varamitra. Net als bij de BOS vinden critici dat de BUN meer bestuurlijke invloed zou moeten kunnen uitoefenen op het reilen en zeilen van de BZI. Ook vinden ze dat Justitie te veel oneigenlijke eisen stelt aan het beroep van boeddhistisch geestelijke verzorger, zoals een afgeronde academische opleiding. De Vrije Universiteit Amsterdam maakte deze week bekend een ambtsopleiding boeddhisme te gaan verzorgen. Volgens de VU komt deze opleiding voort ‘uit een groeiende behoefte aan boeddhistische geestelijken die ook academisch zijn opgeleid’. Die stelling wordt, voor zover bekend, niet met cijfers onderbouwd.

De erkenning van de BUN, als zendende instantie door het ministerie van justitie, loopt dit jaar af. Op dit moment vindt op verzoek van de DGV een evaluatie plaats door het onderzoekcentrum Kaski van de Universiteit Nijmegen. Onderzocht wordt de representativiteit, aanbod, functioneren van de BZI/BUN als zendende instantie en de beschikbaarheid van een universitaire opleiding tot geestelijk verzorger. De uitslag van dat onderzoek word deze maand verwacht.

Als de evaluatie negatief uitvalt, en de BZI/BUN niet of onvoldoende kan worden aangemerkt als zendende instantie, kan Justitie besluiten om de BZI/BUN niet langer meer als zodanig te erkennen. Of met aanbevelingen komen om de situatie te verbeteren. Lukt dat niet dan komen de zes boeddhistische geestelijke verzorgers, als ambtenaren in dienst bij Justitie, waarschijnlijk op straat te staan. En kan dat in de huidige (ambtelijke) vorm het einde van de boeddhistische geestelijke verzorging in de gevangenis betekenen. Daarmee kan het bestaansrecht van de BUN volgens critici vervallen.

De BUN beleefde de afgelopen jaren roerige tijden. Er waren snelle bestuurswisselingen, het bestuur is drastisch uitgedund. Er is kritiek dat de boeddhistische organisaties en sangha’s binnen de BUN inhoudelijk te weinig inbreng hebben om het predicaat koepelorganisatie waar te maken. Leraren zouden zich weinig aantrekken van de organisatie en te veel naar binnen gericht zijn, en het belang van de eigen sangha boven dat van de BUN stellen. Een speciale werkgroep, onder leiding van hoogleraar Mathijs Schouten, onderzocht het afgelopen jaar de spanningen in de relatie BUN/BOS en BUN/BZI en het onderlinge geharrewar. En presenteerde op 9 mei van dit jaar het rapport Lotusbloem, met een aantal aanbevelingen.

Het rapport is gebaseerd op gesprekken die leden van de werkgroep voerden met vertegenwoordigers van BUN, BOS en BZI en al of niet niet-gebonden boeddhisten. En met critici, enkele personen die de laatste jaren zeer actief zijn geweest met het van buitenaf uitoefenen van kritiek op de BUN, BOS en BZI. Deze mensen hekelen de gesloten sfeer, en de volgens hen eigenwijze handelwijze van de BUN. Zo willen zij meer openheid bij de verkiezing van bestuursleden. De werkgroep adviseert de partijen in de toekomst beter om te gaan met kritiek en beter en meer te communiceren. Ook doet zij op bestuurlijk gebied aanbevelingen. De voorzitters van BUN, BOS en BZI hebben die bekrachtigd met hun handtekeningen.

Meer hierover in www.boeddhisme.nl
Meer informatie www.openboeddhisme.nl
Of www.vu.nl/opleidingen/bacheloropleidingen
Of www.joopromeijn.blogspot.com

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Nieuws Tags: alv, bestaansrecht, Boeddhistische Omroep Stichting BOS, BUN, BZI, printbatch2, toekomst, voortbestaan, VPRO

Lees ook:

  1. Joop ontmoet Joop
  2. ‘Dat felle, echt geëngageerd zijn, is wel een beetje geschiedenis voor mij’
  3. Bert Koopmanschap verlaat BUN-bestuur
  4. BUN buigt zich over toekomst BOS

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse voor gevorderden
    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens