• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Vietnamese monnik weegt gevaar van Myanmar op India reis

Vietnamese monnik weegt gevaar van Myanmar op India reis

24 februari 2025 door de redactie

Uitrustend na een lange dag blootsvoets door het Thaise platteland te hebben gelopen, zit de Vietnamese monnik Thich Minh Tue op een matje onder een boom en sprak in stilte over het doel – en de logistiek – van zijn 2.700 kilometer lange pelgrimstocht naar India.

“Ik wil Boeddha dankbaar zijn, die mij en anderen het pad van leren heeft getoond,” vertelde Minh Tue in de Wat Udom Pattana tempel in de provincie Nakhon Sawan. “Ik wil daarheen lopen om zijn dankbaarheid terug te betalen en hoop dat alle mensen in de wereld gelukkig en vredig zullen zijn en zullen leren volgens de leer van Boeddha.’

Geboorteplaats

Thich Minh Tue is een boeddhistische monnik die vorig jaar harten veroverde in Vietnam toen hij een blotevoetenwandeling door het land maakte die werd afgekeurd door de communistische autoriteiten. Sindsdien is hij internationaal gegaan. In december stak hij vanuit Vietnam over naar Laos en vervolgens naar Thailand. Zijn doel is om India te bereiken, de geboorteplaats van het boeddhisme.

Maar na twee maanden van ongeveer 20 kilometer per dag lopen over verzengend asfalt, stapelen de hindernissen zich op. Het hete seizoen begint en smog van het verbranden van gewassen vervuilt de lucht. Bovendien is zijn Thaise visum over een week verlopen en een knieblessure die een monnik in zijn gevolg heeft opgelopen, vertraagt de tocht van zijn groep.

De monnik staat voor een groter dilemma. Normaal gesproken stopt hij ’s nachts bij boeddhistische tempels op het Thaise platteland, of als dat niet het geval is, strekt hij zich uit op een matje tussen de muggen en onder de sterren in een veld langs de weg. Hoe kan hij via Myanmar – in de greep van een burgeroorlog – naar India komen? Sommige aanhangers van de monnik en dissidenten uit Myanmar die goed op de hoogte zijn van de problemen in hun land, zeggen dat hij de oversteek van dat land niet zou halen.

Gevechten rebellen

Minh Tue — “Thich” geeft aan dat hij een monnik is — zei dat hij van plan was om de dichterbij gelegen Mae Sot grensovergang te vermijden, vanwege gevechten in het gebied tussen rebellen en het Myanmarese leger, dat de macht greep tijdens een staatsgreep in 2021 en sindsdien verwikkeld is in een burgeroorlog met meerdere fronten.

In plaats daarvan zei hij dat hij er de voorkeur aan gaf om bij Mae Sai, in het uiterste noorden van Thailand, over te steken naar de Shan-staat in Myanmar. Maar een groot deel van het overwegend boeddhistische Myanmar wordt geteisterd door conflicten en het is niet duidelijk of Tue en zijn gevolg veilig zouden zijn, zelfs als ze de alternatieve route zouden nemen, die een grote omweg inhoudt.

De neezeggers beweren dat hij ofwel de toegang tot Myanmar zal worden geweigerd, of dat het, als hij wordt toegelaten, slechts een kwestie van tijd zal zijn voordat hij op een of ander obstakel stuit. Moe Kyaw, een arbeidsrechtenactivist en ervaren dissident uit Myanmar die in Thailand woont, schat de kans dat de monnik Myanmar binnenkomt op 1%.

Een andere expert op het gebied van Myanmar, mensenrechtenactivist David Mathieson, zei dat hij betwijfelde of het leger van Myanmar Minh Tue zou toelaten, zowel vanwege het “compleet chaotische veiligheidslandschap” als omdat hij mensenmassa’s zou kunnen aantrekken, waar de impopulaire junta huiverig voor zou zijn.

Bron Pressrelease

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Birma, gevechten, India, monnik, visum, voetreis

Lees ook:

  1. Boeddhistische Birmese monnik oogst veel kritiek door zijn staatsreis naar Moskou
  2. Birmese anti-moslim monnik werft militairen en bedreigt anti-verzetsgroepen in Birma
  3. Nog steeds veel geweld in Rakhinestaat in Birma
  4. Onderscheiding voor Birmese Sitagu Sayadaw voor promotie boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.