• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Geldzorgen voor Triratna Gent

Geldzorgen voor Triratna Gent

26 september 2017 door de redactie

Het Triratna Boeddhistisch Centrum Gent in Gent in België is in de loop van het afgelopen jaar volledig overgeschakeld op dana (belangeloze goedgeefsheid) . Het vraagt geen cursusgeld meer voor bijvoorbeeld Mindfulness the Buddhist Way. En gaat daarmee volgens eigen zeggen tegen de stroom in. De giften zijn niet voldoende om het centrum draaiend te houden, maandelijks is er een tekort van ongeveer duizend euro. Het centrum wordt financieel gedragen door de sangha.

In menig boeddhistisch centrum in Nederland en België worden soms hoge verplichte financiële bijdragen aan cursisten en bezoekers gevraagd en daarnaast soms dana voor de leraar of gastdocent. Triratna Gent besloot het roer om te gooien en volledig op dana te gaan functioneren. Het centrum zet zich al twintig jaar in voor condities op voor het meest kostbare en nobele doel dat zich kan voorstellen: het volgen van het boeddhistisch pad voor de bevrijding van alle wezens in de kosmos. Onszelf en elkaar helpen groeien naar ons hoogste menselijke potentieel in de visie van de Boeddha en volgens de vertaling van Sangharakshita.

Filiep de Temmerman

Een groeiend aantal vrijwilligers besteedt zijn beste krachten aan meditatietrainingen, studiegroepen, publicatie van werken, rituelen, onderhoud van het centrum, administratie, communicatie. Naast huur, nutsvoorzieningen, verzekeringen is de grootste uitgave het ondersteunen van Arthakusalin (Filiep de Temmerman), coördinator bij het centrum, dat hij helpt uitbouwen tot een boeddhistisch stadscentrum waar ‘we de heldere en meedogende boodschap van de Boeddha ter beschikking stellen. Die boodschap is het antwoord op een manifeste behoefte in onze samenleving aan diepgaande ethische waarden. Die kunnen zowel ons persoonlijk leven gidsen als de verhoudingen op samenlevingsniveau.’

De Temmerman werkte vroeger voor zijn levensonderhoud als opvoeder. En wijdt zich nu volledig aan zijn werk voor de sangha in Gent. De organisatie stelt bijzonder ambitieus te zijn en grootse plannen te hebben. De huidige inkomsten, al jaren ongeveer € 2000 per maand, zijn voor de organisatie elke maand weer zo’n duizend euro te weinig om van rond te komen. Er worden pogingen in het werk gesteld om zeventig mensen zover te krijgen dat ze maandelijks vijftig euro aan het centrum schenken. Zodat de vaste inkomsten € 3500 bedragen.

De dharma doorgeven, daar is simpelweg geld voor nodig, stelt het centrum.

Triratna betekent de Drie Juwelen (Boeddha, dharma en sangha) en is een internationale beweging, de Triratna Boeddhistische Gemeenschap. De kern van de beweging is de Triratna Boeddhistische Orde. Eind jaren 60 van de vorige eeuw werd deze beweging door Sangharakshita opgericht omdat hij de noodzaak zag om een nieuwe boeddhistische beweging te starten die trouw blijft aan traditionele boeddhistische waarden en toch relevant is voor deze moderne tijd.

Er zijn Triratna centra in verschillende plaatsen van de wereld o.a. in Groot-Brittannië, Polen, Frankrijk, Nederland, Spanje, Duitsland, Verenigde Staten, India, Nieuw-Zeeland, Australië, Mexico. Het Triratna-centrum Gent begon in 1996.

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Arthakusalin, dana, Filiep De Temmerman, geldezorgen, inkomsten, plannen, Triratna Gent

Lees ook:

  1. Kantoor Shambhala Europa in Berlijn wegens financieel wanbeheer gesloten
  2. ‘Boeddhistische tempel in 19e eeuws Brits fort’
  3. Triratna India – 300 miljoen mensen leven onder armoedegrens
  4. Japanse ‘bergtempels’ willen telewerken door derden op tempelterrein promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    26 september 2017 om 14:42

    Mooi voorbeeld van Dharma in het Westen. Als de sangha gezamenlijk de behoefte erkent aan deze ‘ondersteunde centrumdrager/leraar’ namelijk Arthakusalin dan zal dat geld bij elkaar komen. Lukt het niet dan is het simpele gevolg dat ofwel alternatieve geldbronnen moeten komen (waaronder liefst niet het terugvallen op vaste prijzen voor aktiviteiten vragen) ofwel dat de ondersteunde positie niet haalbaar blijkt.

    Waaruit Arthakusalin, hem enigszins kennende, de conclusie zal trekken dat er dan een betaalde baan bij zal moeten komen buiten het centrum MAAR dan ook met als gevolg dat ie minder tijd in de aktiviteiten kan steken.

    Vraag (van de studenten/sangha) betaalt het aanbod, vraag niet vertaald in pecunia betekent minder aanbod. In de kern niet anders dan het Aziatische model waar de sangha via donaties de monnikken/nonnen onderhoudt, alleen flexibeler voor de Westerse cultuur met ook allerlei parttime modellen…

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      26 september 2017 om 20:16

      Ujukarin,
      het redactionele stuk hierboven citeert het Gentse Triratna centrum: “de dharma doorgeven, daar is simpelweg geld voor nodig.”

      Nee, daar is enkel belangeloze goedgeefsheid van degene die dharma doorgeeft voor nodig. En belangeloos betekent: niks te winnen & niks te verliezen. Geen reputatie, geen carrière, geen inkomen. No skin in the game.
      Waar mijn wenkbrauwen echt omhoog gaan is de zinsnede in het redactionele stuk “De organisatie stelt bijzonder ambitieus te zijn en grootse plannen te hebben.” Max Dendermonde zei het in 1954 al: de wereld gaat aan vlijt ten onder.

  2. Ujukarin zegt

    26 september 2017 om 20:47

    Okay dan hebben we een andere interpretatie/insteek van de Bodhisattva gelofte. Het gaat niet om carriere, het gaat om tijd kunnen steken in Dharmawerk en fulltime kan dat gewoon beduidend beter dan in avonduren en weekenden.

    Dus het PROBEREN daarvoor geld op de been te krijgen vind ik niets mis mee. Zolang je het maar niet als voorwaarde stelt voor serieus Dharma beoefenen. En ook blijft Dharma doorgeven als er onvoldoende geld voor een baan is (maar wel enig geld voor bijvoorbeeld website, bibliotheek enzo). Dat is eveneens ‘belangeloze goedgeefsheid van degene die dharma doorgeeft’.

    Dat was ook het hoofdprobleem van het verhaal enkele dagen terug over die vrij zielige non: het neerzetten van Dharma doorgeven als vrijwel gelijk aan het ondersteunen van fulltimers, en ook nog eens nonnen/monnikken. Die dingen kunnen gelukkig flexibeler werken hier in het Westen. Doch nogmaals: mikken op een grote groep volgelingen die gezamenlijk Dharma-doorgeven financieel steunen, en dat betekent ook fulltimers, is niets mis mee. Het geeft een grote extra dimensie, bereikt publiek dat anders niet door de Dharma bereikt zou worden, etc etc.

    With folded palms,

  3. Ujukarin zegt

    26 september 2017 om 20:54

    PS nog een voorbeeld van de geldbehoefte voor Dharma verspreiden: een site zoals BD. Qua arbeidstijd geheel belangeloos, maar qua hostings-kosten enzo gewoon dana. Schoolvoorbeeld van ‘de dharma doorgeven, daar is simpelweg geld voor nodig.’ toch?

    • G.J. Smeets zegt

      27 september 2017 om 23:21

      Bij mijn weten is het BD geen dharma-verspreider maar een vergaarder en duider van nieuws en achtergrond over boeddhistische thema’s en inzichten. “De uitgever (dat is Joop Hoek) wil daarover een breed publiek informeren.” aldus de pagina ’Over ons’ van deze site. Informeren is het sleutelwoord, niet dharma verspreiden. En ja, er is geld nodig voor een web-krant en de uitgever doet af en toe dan ook een aansporing / oproep aan de lezers tot een donatie.

      Wat betreft geïnstitutionaliseerd dharma-werk kan ik me wel vinden in je opmerking “Dus het PROBEREN daarvoor geld op de been te krijgen vind ik niets mis mee. Zolang je het maar niet als voorwaarde stelt voor serieus Dharma beoefenen.”

      Zoals je weet heb ik zelf niks met georganiseerde sangha’s. Dat is geen persoonlijke verdienste of (mis)prijzenswaardigheid, het is gewoon zo. Kwestie van karakter, opvoeding en temperament. Maar 100% autist ben ik evenmin en ik snap heel goed de behoefte van jou aan sociale organisatie en de institutionalisering die daarvan het gevolg is. Maar de bottom line is en blijft dat ook een boeddhist zijn -isme achter zich laat. Gautama Shakyamuni was niet boeddhist.

  4. Ujukarin zegt

    28 september 2017 om 06:57

    Mooi, ieder zijn meug. Dit klinkt al een stuk genuanceerder dan eerst, En mijn mening over karakters die niets met georganiseerde sanghas hebben vind je hier

    https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/70394-70394/

    het komt er m.i. veelal op neer dat ze het Sangha-juweel niet snappen of in ieder geval niet de juiste plaats in hun leven willen geven en erg discutabel zijn als ze claimen de Boeddha als leraar te volgen ;-)

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.