• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Wakker Dier – Liegebeestverkiezing 2017

Wakker Dier – Liegebeestverkiezing 2017

4 augustus 2017 door de redactie

Wakker Dier nomineert deze week vier kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2017: serranoham van Albert Heijn, Albert Heijn’s tv-reclame over ‘happy fish’, zuivelmerk Almhof, tonijn van Rio Mare. Wakker Dier brengt met de Liegebeestverkiezing dieroneerlijke aanprijzingen aan het licht. Want merken die liegen of misleiden over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument.

Albert Heijn is dit jaar twee keer genomineerd, onder andere voor een tv-reclame waarin ze haar op elkaar gepropte kweekzalmen ‘hele blije vissen’ noemt. Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen op het grootste Liegebeest van 2017.

De mooie praatjes van Albert Heijn

Albert Heijn is dit jaar twee keer genomineerd. De eerste nominatie is voor hun tv-commercial waarin de supermarktketen haar kweekzalm presenteert als ‘very happy fish’. In werkelijkheid leven de kweekzalmen met vijf vissen in één kubieke meter water, in een groot kweeknet met duizenden soortgenoten. De zalmen kunnen zelfs depressief worden in deze leefomstandigheden. De tweede nominatie is voor de serranoham van Albert Heijn. In de Allerhande staat een artikel over deze ham, met een foto van varkens in een Spaanse wei. Maar deze varkens komen nooit buiten. En in de stal krijgen ze zelfs nog minder ruimte dan in Nederland.

Geen lof voor Almhof

Almhof verdient een nominatie vanwege de vele reclames waarin koeien lekker grazen in een alpenwei. Dit levert natuurlijk een prachtig plaatje op, maar consumenten worden zo op het verkeerde been gezet. Almhof houdt namelijk een groot deel van haar koeien binnen.

“Plantaardige” melk van Friesche Vlag

Ook Friesche Vlag, een merk van FrieslandCampina, was één van de kandidaten. Ze verkoopt koffiemelk met de naam Halfvol Plantaardig, terwijl er 96 procent koemelk in zit. Wakker Dier noemt het absurd dat Friesche Vlag mensen die minder melk willen drinken, zo om de tuin leidt. En dan zit er ook nog voor een deel stalmelk in.

Friesche Vlag gaat de verpakking aanpassen van haar koffieverrijker Halfvol Plantaardig. De koffieverrijker was genomineerd in de Liegebeestverkiezing van Wakker Dier omdat dit ‘plantaardige’ product voor 96 procent uit koemelk bestaat. Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam Halfvol Plantaardig voor verwarring kan zorgen en gaat een naam bedenken die deze verwarring wegneemt. Wakker Dier haalt Friesche Vlag daarom uit de verkiezing.

Rio Mare laat de vissen stikken

De laatst genomineerde is de visgigant Rio Mare. Op haar tonijn in blik staat het Responsible Quality-logo: een “keurmerk” dat ze zelf hebben opgesteld. Op de verpakking leggen ze uit dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Maar hiermee bedoelen ze alleen het welzijn van mensen. De vissen laten ze stikken: de tonijnen worden namelijk levend ingevroren, waardoor ze sterven door verstikking of bevriezing.

Dieroneerlijke reclames

Merken die liegen of misleiden over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument. Hierdoor krijgen écht diervriendelijke producten geen eerlijke kans. Helaas zetten producenten ons toch maar al te vaak op het verkeerde been met hun diervriendelijke praatjes en plaatjes.

De jaarlijkse Liegebeestverkiezing van Wakker Dier brengt volgens deze organisatie deze dieroneerlijke aanprijzingen aan het licht. De Nederlandse consument kiest vervolgens het grootste Liegebeest van allemaal. En de verkiezing is een succes. Steeds vaker staken de genomineerden hun dieroneerlijke reclames of, nog beter, passen ze hun producten aan.

Liegebeesten van voorgaande jaren

De winnaar van vorig jaar was kalfsvlees van het merk VITEL-oké. Ze noemde dit vlees ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’, terwijl de kalfjes hun hele leven in een dichte stal zonder stro leven. In 2015 ging de prijs naar KFC. De plofkip-gigant probeerde het leed achter haar plofkip te verdoezelen met woorden als ‘Don’t worry, eat happy’. Ook de term scharrelei is in het verleden uitgeroepen tot winnaar. De term doet vermoeden dat de kippen buiten kunnen scharrelen, terwijl ze met duizenden soortgenoten binnen zitten in een schuur.

Bron Wakker Dier.

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws Tags: Liegebeest 2017, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Wakker Dier – Albert Heijn blijft klanten lokken met kiloknallers
  2. Wakker Dier – Lidl belooft minder dieronvriendelijk gefokt vlees te verkopen
  3. Wakker Dier – Rabobank grootste Liegebeest 2018
  4. Wakker Dier start verkiezing voor eufemisme van 2020

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    5 augustus 2017 om 10:03

    Het is te treurig voor woorden. Het is schokkend. We worden misleid en laten ons misleiden. Heel goed: ” wakker dier”.
    Het moet allemaal anders met het voedsel. Gezonder, eerlijker. Het geld, winst, mag niet het grote doel zijn.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.