Wakker Dier nomineert deze week vier kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2017: serranoham van Albert Heijn, Albert Heijn’s tv-reclame over ‘happy fish’, zuivelmerk Almhof, tonijn van Rio Mare. Wakker Dier brengt met de Liegebeestverkiezing dieroneerlijke aanprijzingen aan het licht. Want merken die liegen of misleiden over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument.
Albert Heijn is dit jaar twee keer genomineerd, onder andere voor een tv-reclame waarin ze haar op elkaar gepropte kweekzalmen ‘hele blije vissen’ noemt. Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen op het grootste Liegebeest van 2017.
De mooie praatjes van Albert Heijn
Albert Heijn is dit jaar twee keer genomineerd. De eerste nominatie is voor hun tv-commercial waarin de supermarktketen haar kweekzalm presenteert als ‘very happy fish’. In werkelijkheid leven de kweekzalmen met vijf vissen in één kubieke meter water, in een groot kweeknet met duizenden soortgenoten. De zalmen kunnen zelfs depressief worden in deze leefomstandigheden. De tweede nominatie is voor de serranoham van Albert Heijn. In de Allerhande staat een artikel over deze ham, met een foto van varkens in een Spaanse wei. Maar deze varkens komen nooit buiten. En in de stal krijgen ze zelfs nog minder ruimte dan in Nederland.
Geen lof voor Almhof
Almhof verdient een nominatie vanwege de vele reclames waarin koeien lekker grazen in een alpenwei. Dit levert natuurlijk een prachtig plaatje op, maar consumenten worden zo op het verkeerde been gezet. Almhof houdt namelijk een groot deel van haar koeien binnen.
“Plantaardige” melk van Friesche Vlag
Ook Friesche Vlag, een merk van FrieslandCampina, was één van de kandidaten. Ze verkoopt koffiemelk met de naam Halfvol Plantaardig, terwijl er 96 procent koemelk in zit. Wakker Dier noemt het absurd dat Friesche Vlag mensen die minder melk willen drinken, zo om de tuin leidt. En dan zit er ook nog voor een deel stalmelk in.
Friesche Vlag gaat de verpakking aanpassen van haar koffieverrijker Halfvol Plantaardig. De koffieverrijker was genomineerd in de Liegebeestverkiezing van Wakker Dier omdat dit ‘plantaardige’ product voor 96 procent uit koemelk bestaat. Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam Halfvol Plantaardig voor verwarring kan zorgen en gaat een naam bedenken die deze verwarring wegneemt. Wakker Dier haalt Friesche Vlag daarom uit de verkiezing.
Rio Mare laat de vissen stikken
De laatst genomineerde is de visgigant Rio Mare. Op haar tonijn in blik staat het Responsible Quality-logo: een “keurmerk” dat ze zelf hebben opgesteld. Op de verpakking leggen ze uit dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Maar hiermee bedoelen ze alleen het welzijn van mensen. De vissen laten ze stikken: de tonijnen worden namelijk levend ingevroren, waardoor ze sterven door verstikking of bevriezing.
Dieroneerlijke reclames
Merken die liegen of misleiden over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument. Hierdoor krijgen écht diervriendelijke producten geen eerlijke kans. Helaas zetten producenten ons toch maar al te vaak op het verkeerde been met hun diervriendelijke praatjes en plaatjes.
De jaarlijkse Liegebeestverkiezing van Wakker Dier brengt volgens deze organisatie deze dieroneerlijke aanprijzingen aan het licht. De Nederlandse consument kiest vervolgens het grootste Liegebeest van allemaal. En de verkiezing is een succes. Steeds vaker staken de genomineerden hun dieroneerlijke reclames of, nog beter, passen ze hun producten aan.
Liegebeesten van voorgaande jaren
De winnaar van vorig jaar was kalfsvlees van het merk VITEL-oké. Ze noemde dit vlees ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’, terwijl de kalfjes hun hele leven in een dichte stal zonder stro leven. In 2015 ging de prijs naar KFC. De plofkip-gigant probeerde het leed achter haar plofkip te verdoezelen met woorden als ‘Don’t worry, eat happy’. Ook de term scharrelei is in het verleden uitgeroepen tot winnaar. De term doet vermoeden dat de kippen buiten kunnen scharrelen, terwijl ze met duizenden soortgenoten binnen zitten in een schuur.
Piet Nusteleijn zegt
Het is te treurig voor woorden. Het is schokkend. We worden misleid en laten ons misleiden. Heel goed: ” wakker dier”.
Het moet allemaal anders met het voedsel. Gezonder, eerlijker. Het geld, winst, mag niet het grote doel zijn.