• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dick Verstegen » Alles was nieuw en vertrouwd tegelijk, de struiken, de bomen, de raamkozijnen, de bagagedrager van een fiets…

Alles was nieuw en vertrouwd tegelijk, de struiken, de bomen, de raamkozijnen, de bagagedrager van een fiets…

27 september 2012 door Dick Verstegen

We zouden naar het MuZIEum in Nijmegen gaan, Marloes en ik. Je kunt daar ervaren hoe het is om blind te zijn. Voor Marloes is dat haar voorland, want haar gezichtsvermogen is minder dan 3 %. En ik wilde ook wel eens meemaken hoe het voelt om niets te kunnen zien. Met deze ingebakken ongelijkheid begaven wij ons naar de catacomben van de stadschouwburg, waar het doorstartende MuZIEum een onderkomen had gevonden.

Dick Verstegen en MarloesHoewel we een beetje lang moesten wachten, was er toch sprake van een onberispelijke ontvangst. Een korte taststok-instructie viel ons ten deel en daar gingen we. Liften, trappen, gangen, spelonken. En daar waar we van het licht verstoken werden –het was echt aardedonker-, ontmoetten we onze gids, een aardige stem in het duister die ons bemoedigend toesprak. En nu neemt Marloes het even over, want zij schreef er al een prachtig stukje over op haar blog TussenpoZEN.

“We stapten de beeldloze ruimte binnen… We liepen door verschillende ruimtes heen. Ze waren volslagen donker, er was helemaal niks te zien, dus ook niet hoe groot of hoe klein die ruimtes waren. Wel was er van alles te voelen, te horen en te ruiken. Er waren verschillende situaties nagebootst, zoals een woonkamer, een wandelpad door de natuur, een supermarkt, een drukke verkeersweg… Uiteindelijk belandden Dick en ik in een kroeg waar we aan een onzichtbare bar een onzichtbaar drankje konden bestellen voor een zacht prijsje van een paar muntjes. Maar vindt maar eens het goede bedrag zonder het te zien. Van tevoren was ik een beetje bang dat het te confronterend zou zijn, dat ik daar huilend mijn weg zou moeten zoeken. Maar, net zoals destijds in het totaal donkere restaurant cTaste in Amsterdam, werd ik gelijk heel rustig bij het binnengaan van de zwarte ruimte. Mijn ogen laafden zich aan het feit er geen licht meer was; spanning en pijn vloeiden weg. Ik voelde een groot vertrouwen in mijzelf, in de gids en in de ruimtes, en had zin om er doorheen te stappen. Ik was ergens ontzettend blij dat ik niet meer hoefde te kijken, dat ik niet meer zo vreselijk mijn best hoefde te doen om nog een klein beetje te zien. Die inspanning was net zoals de fysieke pijn, gelijk weg. Ik was geen moment bang, lette er veel meer op dat ook Dick, zelf de jongste toch ook niet meer, het goed maakte in het donker.” 

Tot zover Marloes. Mijn eigen meest essentiële indruk, die de hele tijd bij me bleef, was de verbijsterende intimiteit. Alles was nieuw en vertrouwd tegelijk, de struiken, de bomen, de geur van gemaaid gras, de raamkozijnen, de bagagedrager van een fiets, het schilderij, het televisietoestel, kinderstemmen, verkeersgeraas, de cafélucht en het prikkelen van ons bardrankje. Hoe dichtbij kunnen de 10.000 dingen komen. Hoe adembenemend nader tot mij. Later zei Marloes dat ze dit ook zo had ervaren.

Marloes is zenmonnik bij de Kanzeon Sangha o.l.v. Nico Tydeman en grondlegster en practitioner van de openlucht zendo in het Utrechtse Park Lepelenburg op maandagochtend. Zij heeft het syndroom van Usher en bereidt zich voor op een leven zonder beeld en geluid. Want ze is ook bijna doof. Als doofblinde heeft ze een prachtig boekje geschreven onder de titel Zho, afgeleid van haar boeddhistische naam Ziende het onzienlijke. En in voorbereiding is de uitgave van haar boek Ik ken je niet, mijn gelijke – dagboeknotities over intimiteit.

Als ik af ga op zen-autoriteit Katsuki Sekida, dan kent zen vijf soorten blindheid. De vijfde is de ware blindheid van de Boeddha die kan ontstaan bij het rijpen van de beoefening. Dit is pas echt zien en ik vertrouw er hartgrondig op dat dit zien bij Marloes meer toeneemt naarmate haar fysieke gezichtszintuig het begeeft.

http://www.dickverstegen.nl/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Nieuws Tags: dick verstegen, printbatch2

Lees ook:

  1. Liefde
  2. Ferdie Westen beoefent de kunst van het niet weten
  3. Oranjegekte
  4. Kwan Yin Huis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. paul zegt

    27 september 2012 om 09:24

    schitterend voorbij de zintuigen ,,, groetjes paul

  2. Marloes zegt

    27 september 2012 om 09:48

    Wat een mooie verrassing en wat lief. Dank je wel. In de genoemde titel van mijn tweede boekje staat overigens een klein foutje: een vergeten “e”, die toch wel belangrijk is. Het moet zijn: “Ik ken je niet, mijn gelijke”

    • Dick Verstegen zegt

      28 september 2012 om 10:16

      Ja sorry van die e Marloes. Tikfout. Ik zag in mijn tekst dat ik die inderdaad vergeten was, maar Joop heeft hem nu al op de BD-site erbij gezet, zag ik.
      Heb een heel goed zenweekend in Amsterdam!!

  3. Marloes zegt

    27 september 2012 om 11:26

    Op mijn weblog heb ik wat meer geschreven over dit tweede boek: Ik ken je niet, mijn gelijke.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens