• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Na vijftig jaar weer een Kalachakra ritueel in Tibet

Na vijftig jaar weer een Kalachakra ritueel in Tibet

25 juli 2016 door de redactie

De door China erkende Panchen Lama Gyaincain Norbu (1990) -er zijn er twee- de tweede hoogste leider in het Tibetaans boeddhisme na de Dalai Lama, heeft de afgelopen twaalf dagen in Tibet een voor Tibetaanse boeddhisten belangrijk ritueel geleid, dat al zeker een halve eeuw onder de Chinese bezetting in Tibet niet toegestaan was: de Kalachakra.

Gisteren eindigde het ritueel, volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua woonden meer dan vijftigduizend boeddhisten de initiatie in het klooster van Tashi Lhunpo in Shigatse, Tibet, de traditionele zetel van de Panchen Lama bij. Opmerkelijk is dat de Chinese communistische partij- die openlijk atheïst is, de initiatie toestaat. Tot deze maand was het ritueel in China- Tibet maakt volgens China deel uit van dat land, verboden en werd het alleen uitgevoerd buiten Tibet en China.

Deze Panchen Lama, geselecteerd door Peking, is een omstreden figuur onder Tibetanen in ballingschap. De meesten zien hem als onderdeel van een schijnvertoning- een bedrieger die niets te vertellen heeft, die door Peking is benoemd om grip te houden op de belangrijkste religie in Tibet. Anderen vinden dat ook deze lama- ook al zou hij hij niet de reïncarnatie van de tiende zijn, toch respect verdient. Gyaincain Norbu werd de naam Erdini Qoigyijabu gegeven en hij werd in het klooster Tashilhunpo in Shigatse ingewijd als 11e Panchen Lama. Hij volgde in Peking een opleiding en is inmiddels weer terug in het klooster Tashilhunpo.

Het Tashilhunpo klooster werd in 1447 gebouwd in Shigatse, Tibet. Het klooster bevindt zich op een heuvel in de stad en de naam betekent in het Tibetaans “alle geluk en voorspoed zijn hier verzameld”. Het klooster is de traditionele zetel van de Panchen Lama, de tweede tulku linie binnen de gelugschool van het Tibetaans boeddhisme. Het is een belangrijke bestemming voor pelgrims in Tibet.

Robert Barnett, directeur van Columbia University’s Modern Tibet Studies, ziet de toestemming van Peking om het ritueel uit te voeren als onderdeel van een lange termijn strategisch plan door de Chinese autoriteiten om de Dalai Lama te slim af te zijn bij het herwinnen van zijn positie in Tibet. China ziet de Dalai Lama als een wolf in schaapskleren die uit is om Tibet los te weken van China. De Dalai Lama heeft gedreigd niet meer te zullen reïncarneren om de invloed van China op het Tibetaans boeddhisme te beperken, nadat China gedreigd had dat de toekomstige vijftiende Dalai Lama weleens in China geboren kon worden. De Chinese Panchen Lama zou bereid zijn de communistische partij daar bij te helpen. De twee boeddhistische leiders  speelden al eerder een rol in elkaars reïncarnatie.

Vorig jaar leek het er even op dat de door China erkende Panchen Lama zijn verantwoordelijkheid nam toen hij in het openbaar de regering opriep om soepel om te gaan met het stellen van beperkende regels op het aantal monniken en nonnen in boeddhistische tempels en kloosters in Tibet. Peking heeft het aantal monniken en nonnen die toegestaan worden om te verblijven in tempels, beperkt. Het totaal aantal lama’s in Tibet is sinds 1950 gehalveerd, naar 46.000 in 2015.

De verdwenen elfde Pänchen Lama
De verdwenen elfde Pänchen Lama

Tibetaanse vrouwen in ballingschap vroegen in een bijeenkomst in India afgelopen zondag om de onmiddellijke vrijlating van Gedhun Choekyi Nyima, de door de Dalai Lama erkende 11e Panchen Lama, en door China als kindmonnik ontvoerde, van wie al twintig jaar onzeker is waar hij zich bevindt en zelfs of hij nog in leven is.

Bron BNN.

 

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: Kalachakra, Panchen Lama

Lees ook:

  1. Chinese veiligheidstroepen controleren Kalachakra-ceremonie in Tsoe
  2. Boeddhistische Tibetaanse wetenschappers in Peking geïnstalleerd
  3. Dalai Lama leidt Kalachakra ceremonie in Bodh Gaya
  4. Door China ontvoerde Panchen Lama al 22 jaar vermist

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Taigu – Medeplichtig aan kwakzalverij
    • Guy – dhammazaadjes – Bevrijding (P. vimutti)
    • Gedachten over een haiku 37 – dansu
    • Ardan – loze
    • Hoe je het Woord Gods verstaanbaar maakt

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.