De autoriteiten in het boeddhistische Cambodja hebben special voor het driedaagse bezoek van de boeddhistische Thaise prinses Maha Chakri Sirindhorn een wc-ruimte gebouwd die ongeveer $40.000 kost. Het toilet – een vrijstaand bijgebouw van acht vierkante meter, is geheel van airconditioning voorzien. Het is een troon op zich. De bouw nam twee weken in beslag en kost zesenzestig maal het gemiddelde jaarsalaris in Cambodja.
De bouw-en inrichtingskosten van de wc komen zo hoog uit vanwege de luxe materialen waarmee het is uitgevoerd. Gisteren is de ruimte verder uitgerust met een speciale tafel van de prinses. Zodra de prinses vertrekt wordt de tafel verwijderd en wordt het wc-gebouw getransformeerd in een kantoorruimte voor lokale ambtenaren. Een ambtenaar zei dat veel gewone mensen geen toilet hebben en zeker geen koninklijke toilet.
Een groot deel van de bevolking van Cambodja heeft problemen met de toegang tot sanitaire voorzieningen. Ongeveer 33% van de scholen heeft helemaal geen sanitaire voorzieningen. ‘De Thaise royals hebben volledig het contact met de wereld van de gewone Thai en Cambodjanen verloren,’ vindt zei Andrew MacGregor Marshall, een voormalig journalist en auteur die boeken schreef over de Thaise monarchie.
Klaas Vos zegt
Cambodja is toch het land van de vroegere Rode Kmer? Ik denk wel eens dat er een relatie is tussen boeddhisme en communisme. Boeddhisme werkt economische ongelijkheid in de hand door haar gerichtheid op toekomstige levens en verklaart ongelijkheid als gevolg van karma. Communisme is de oplossing en de stap is gauw gemaakt doordat in beide opvattingen de mens als individu weinig voorstelt: geen zelf, product van maatschappelijke omstandigheden. Monniken plegen zelfmoord in de hoop op een gunstige reïncarnate, bij Pol Pot telde een leven ook niet. Maar misschien slaat dit volledig de plank mis.
Weet iemand of er ooit onderzoek gedaan is op dit vlak?
Ujukarin zegt
Hmmmm… onderzoek waard misschien. Maar aangezien communisme in de praktijk conform ‘religie is opium van het volk’ boeddhisme vrij sterk bestrijdt (ook onder Pol Pot) is de relatie zeker niet al te sterk.
Bovendien zijn de meeste dingen die jij aan boeddhisme toeschrijft m.i. veel meer groepsdwang-zaken die weinig met boeddhisme van dien hebben. Geëngageerd boeddhisme (in Oosten bijv. via Sulak Siravaksa) werkt echt heel anders dan wat je boven beschrijft, karma zit ook anders in elkaar (zie praatje dat alhier medio maart gaat komen), en zelfdoding gericht op ‘je’ reïncarnatie is ook al in spirituele zin dom…
With folded palms,
Klaas Vos zegt
Klopt Ujukarin, de dingen die ik toeschreef aan boeddhisme betreffen ook in mijn ogen ontsporingen. “Jede Konzekwenz führt zum Teufel”. Bijvoorbeeld: geven is goed en maakt gelukkig. Het is een boeddhistische deugd. Maar als je geeft om karmapunten te halen, verandert de kwaliteit. Kristofer Schipper (Taoïsme kenner)schrijft in een van zijn boeken dat in China meermalen boeddhistische kloosters werden geplunderd door de arme bevolking. En ik denk dan: toch wel opvallend dat er in Azië zoveel communisme is (geweest), maar niet in de moslimlanden waar toch ook veel ongelijkheid is. Moslims kennen juist veel waarde toe aan het ego.
Dharmapelgrim zegt
Of je drol nu in de buitenlucht achter een bosje op zand valt, of in luxe kamer in een gouden pot … het product “drol” blijft er m.i. hetzelfde door. Het geheel heeft m.i. weinig van doen met de essentie van wat Boeddha leerde. De communisten hadden er m.i. ook schijt aan, en ik kan me voorstellen dat het in de Islam “haram”is (onrein), maar daar weet ik te weinig van. Belangrijk lijkt mij dat de prinses haar ei moeiteloos kwijt kon.