Eenmaal per week komen zo’n vijfentwintig tot vijftig stafmedewerkers/assistenten van Amerikaanse congresleden in een ruimte in het Capitool in Washington, het centrum van de wetgevende macht, bijeen om er mindfulness-meditatie te beoefenen. Het zijn jonge, ambitieuze medewerkers van wie veel wordt gevraagd. In die meditatieruimte gaat het niet om eer en glorie maar om rust en stilte in lichaam en geest. De groep wordt aangeduid als “Quiet Time Caucus.”
Eerder dan collega’s te vertellen waar ze elke week naar toe gaan, houden velen in deze groep hun meditatiepraktijk geheim. Ze zijn bang om als vreemd te worden betiteld of, nog erger, dat collega’s denken dat de mediators niet werken en dat stigma krijgen opgeplakt. De stafmedewerkers zijn bijna allemaal jong, een vrouw van zevenentwintig noemt zich al een senior. Het werk put de medewerkers volledig uit. Meditatie geeft rust en hernieuwde energie om na dertig minuten zitten het werk weer aan te kunnen en betere beslissingen te nemen. En om binnen de organisatie te leren argumenteren, zonder getrek en geduw en verbale agressie.
De republikein Tim Ryan begon drie jaar geleden met het aanbieden van meditatie. Hij noemt meditatie de ultieme preventie omdat het kan voorkomen dat mensen domme dingen doen of zeggen. Een houding die zeker belangrijk is voor diegenen die zaken behartigen die van nationaal belang zijn. Ryan gelooft dat de federale regering met de integratie van mindfulness in al haar beleidsterreinen, een goede slag kan slaan. Bijvoorbeeld door schoolkinderen te leren beter om te gaan met hun emoties.
Gisteren kondigde een geëmotioneerde president Barack Obama aan de wapenwetgeving in zijn land aan te willen passen. Met name de republikeinen liggen dwars om de verkoop aan banden te leggen. Obama wil nu een betere registratie van de kopers van vuurwapens en een check naar hun achtergronden.
Zeshin zegt
DE BEDELNAP ACHTER DE SPREEKKAMERDEUR
Moeten we aandacht besteden aan de waan van de dag? Als men elementen binnen het boeddhisme vind die een heilzame werking hebben op de waan van de dag, zodat de beoefenaar wat gemoedsrust krijgt dan is dat nog geen boeddhisme. Enige jaren geleden was boeddhisme en psychotherapie een hype, nu is het mindfulness, bij de apotheek van mijn huisartsenpraktijk (Collectief) waar mijn huisarts in zit vond ik een flyer met de volgende tekst
“Mindfulnesstraining
Om met een frisse blik in het leven te staan
Beter om te gaan met stress, spanning & piekeren
Rust en ruimte in je hoofd te ontdekken
Te leven en te genieten in het moment (Kun je dat ook ergens anders dan in het moment?)
8 x 2,5 uur & een mindfulnessdag € 250.-”
(Word gehouden in het gebouw van de huisartsenpraktijk )
Misschien is mindfulness wel diefstal van gedachtegoed en daarmee indirect diefstal uit de offerblokken van de boeddhistische tempels in Nederland
Nic Schrijver zegt
Misschien is mindfulness wel gewoon mindfulness.
(Zie het oneindig aantal reacties en omschrijvingen over mindfulness op internet,hier en in boeken.)
Wat maakt het uit wat het is, beoefen het ( ik weet niet of er al overeenstemming is over of je dat kunt beoefenen ) of doe dat niet.
Doe geen moeite het te duiden dat lijkt maar niet te lukken tenzij je dàt weer mindful kan doen. ;-)
zeshin zegt
Lees de eerste zin. Moeten we aandacht, enz.
Nic Schrijver zegt
En misschien leidt mindfulness naar de offerblokken van de Boeddhistische tempels in Nederland.
Wie weet.
Joop zegt
Beste zeshin, bekijk die waanzin eens mindful. Doet het er toe waar zoiets ontstaat. Denk je echt dan dit slechts binnen het Boedisme een onderwerp is? En zo ja is Boedisme niet gestolen van het Hindoeisme? Ik probeer me niet te ergeren aan je woorden en mindful te blijven maar wat ben jij nu aan het stickeren zeg. Hoe mensenhun leven wensen in te richten en wat ze daarbij nodig hebben is niet aan jou of mij te bepalen zou ik zo zeggen.
Zeshin zegt
Joop ik heb niets tegen mindfulness, maar wel als het zich onder de vlag van het boeddhisme schaart en tegelijkertijd onder de vlag van de geneeskunde.Dat zijn twee stikkers op een product. Als ik er dan een sticker af haal steigert iedereen. Als Albert Hein water in zijn sinaasappelsap doet krijgen ze het gouden windei
Als mindfullnisten het boeddhisme verwateren dan krijgen ze de gouden stikker van het lege theekopje.
Nic Schrijver zegt
Mindfulness en Boeddhisme zijn prima medicijnen,logisch om ze onder geneeskunde te plaatsen.