• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Chinese Longquantempel in Utrecht ingewijd

9 december 2015 door de redactie

Vanmorgen is in een voormalige gereformeerde kerk in de Adriaan van Bergenstraat in Utrecht de Chinese Longquan Tempel van Groot Mededogen in gebruik genomen. Honderden mensen woonden de plechtigheid bij.

Met bordjes in het Engels en het Chinees worden bezoekers uitgenodigd in de rijen voor vips,, eerwaarden en gasten plaats te nemen.
Met bordjes in het Engels en het Chinees worden bezoekers uitgenodigd in de rijen voor vips, eerwaarden en gasten plaats te nemen.

De president van de Buddhist Association of China, de eerwaarde meester Xuecheng, opende de bijeenkomst, waarna een aantal Nederlandse gasten, onder wie Ton Lathouwers (oprichter van Maha Karuna), André van der Braak (Vrije Universiteit Amsterdam), Tenkei Coppens Roshi (Zen River) en dr. Henk Blezer (Universiteit Leiden) het thema ‘Wat het Westen kan leren van het Chinees boeddhisme’ in hun beleving nader toelichtten.

Michael Ritman. Foto Patricia Wolf.
Michael Ritman. Foto Patricia Wolf.

Michael Ritman, woonde als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) de inwijding bij. ‘Het thema van vandaag is wat mensen in het Westen kunnen leren van het Chinese boeddhisme. Welnu, kijk maar om je heen, om te beginnen kunnen we leren hoe we een prachtige boeddhistische tempel kunnen bouwen.

Maar bij het bouwen van het tempel gaat het niet alleen om het zichtbare resultaat. Het gaat ook om hard werken, om de echte overtuiging, om samenwerken. Bij het bouwen van een tempel is het belangrijk om samen als gemeenschap alle problemen het hoofd bieden. Een paar weken geleden zag ik in Amsterdam op de IDFA de film ‘Meneer Hu en de Tempel’. Meneer Hu was de drijvende kracht achter deze tempel. Bij het bouwen waren er grote problemen die overwonnen moesten worden. Maar dat is gelukt. Dankzij de doorzettingskracht van jullie gemeenschap, en dankzij de steun van de monniken van de Longquan tempel bij Peking (Beijing), hebben we nu een prachtige Chinese tempel, hier in het hart van Nederland.’

Abt van de tempel de eerwaarde Xiangi
Abt van de tempel de eerwaarde Xiangi

Ritman prees de doortastendheid van de monniken van de Longquan tempel. ‘In Peking is al een keer bewezen dat het altijd mogelijk is een nieuwe tempel te bouwen. De eeuwenoude Longquan tempel was nog niet zo lang geleden niet veel meer dan een ruïne. Maar na een grondige renovatie is ze nu mooier dan ooit. In feite verkeerde het boeddhisme zelf in China nog niet zo lang geleden in een belabberde staat. Maar tegenwoordig heeft China de grootste boeddhistische bevolking ter wereld, van 245 miljoen. Dit betekent dat de helft van alle boeddhisten ter wereld in China wonen. Ongeveer één op de vijf Chinezen (18%) is boeddhist.

Laten we ons niet vergissen. De Longquan tempel bij Peking dateert misschien wel van meer dan duizend jaar geleden, maar de nieuwe tempel is uiterst modern en bijdetijds. De tempel hoort niet bij één bepaalde stroming binnen het boeddhisme, maar is fundamenteel en principieel niet-sektarisch. De monniken zijn hoogopgeleid en hadden vaak al een succesvolle maatschappelijke carrière achter de rug voordat ze intraden in hun kloosterorde. De tempel heeft een rijk cursusaanbod van studie en beoefening voor leken en belangstellenden. Ze hebben eigen specialisten in huis op allerlei gebieden: IT’ers, wetenschappers, onderwijzers, redacteuren, grafische designers, webbouwers, vertalers, cartoonisten, bouwkundigen, en coördinators van maatschappelijk werk en liefdadigheid. Ze beschikken over een hele moderne aanpak om het boeddhisme onder de aandacht te brengen van een nieuw publiek, om zo het mensdom optimaal van dienst te kunnen zijn.’

Honderden mensen wachten tot ze de tempel binnen mogen gaan.
Honderden mensen wachten tot ze de tempel binnen mogen gaan.

In Nederland zijn er volgens recente onderzoeken ongeveer 60.000 boeddhisten. Naar schatting 110.000 mensen in Nederland zijn van Chinese afkomst. In 2011 verscheen een rapport van het CBS over de ‘Chinese Nederlanders’. Uit dit rapport is te leren dat ongeveer 15.000 ‘Chinese Nederlanders’ zichzelf als boeddhist ziet. Dit betekent dat ongeveer een kwart van alle boeddhisten in Nederland van Chinese afkomst is. Jullie gemeenschap is dus heel belangrijk voor de toekomst van het boeddhisme in Nederland, vindt Ritman.

Huis voor de gemeenschap

De BUN-voorzitter: ‘Het bouwen van deze prachtige tempel is een belangrijke bijdrage aan het boeddhisme in Nederland. Maar een tempel is niets meer of minder dan een huis voor de gemeenschap. Een levende boeddhistische gemeenschap vormen, dat is waar het om gaat. Je moet er voor elkaar zijn, als één grote familie. Een huis is alleen maar een huis als er een familie woont. Een tempel is alleen maar een tempel als het een huis is voor de gemeenschap.’

Interieur van de tempel met een wand met duizend boeddha's
Interieur van de tempel met een wand met duizend boeddha’s

Ritman had ook een verzoek voor de leiding en monniken van de Utrechtse tempel. ‘Natuurlijk zou het voor de toekomst fijn zijn als er veel mensen komen om de tempel te bezoeken en foto’s te nemen. Maar het zou nog fijner zijn als er mensen komen die iets over het boeddhisme willen leren. Veel mensen in Nederland hebben wel iets met meditatie. Veel mensen in Nederland zouden best wel meer willen weten over het boeddhisme. Daarom heb ik een verzoek. Organiseer alsjeblieft meditatiecursussen, organiseer alsjeblieft studielessen over het boeddhisme. Organiseer dit voor je eigen gemeenschap, maar nodig ook een algemeen publiek uit. Ik kan me geen mooiere plek voorstellen om iets over het boeddhisme te leren dan deze prachtige Longquan Tempel van Groot Mededogen.’

Honderden mensen wachten tot ze de tempel binnen mogen gaan.
Honderden mensen wachten tot ze de tempel binnen mogen gaan.
Met bordjes in het Engels en het Chinees worden bezoekers uitgenodigd in de rijen voor vips,, eerwaarden en gasten plaats te nemen.
Met bordjes in het Engels en het Chinees worden bezoekers uitgenodigd in de rijen voor vips,, eerwaarden en gasten plaats te nemen.
De aanwezigen luisteren naar een toespraak van meneer Hu, de initiatiefnemer van de tempel.
De aanwezigen luisteren naar een toespraak van meneer Hu, de initiatiefnemer van de tempel.
Longquan tempel utrecht luisteren naar toespraak burgemeester utrecht
Longquan tempel bij Peking.
Longquan tempel bij Peking.
Interieur van de tempel met een wand met duizend boeddha's
Interieur van de tempel met een wand met duizend boeddha’s

 

 

 

 

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Chinees boeddhisme, Nieuws Tags: Chinese tempel, ingewijd, Longquan tempel, Longquan Tempel van Groot Mededogen, temple Utrecht, Utrecht, Xuecheng

Lees ook:

  1. Van seksueel wangedrag beschuldigde meester Xuecheng treedt af als voorzitter boeddhistische raad in China
  2. Chinese boeddhistische tempel Utrecht – viering verjaardag Boeddha
  3. Abt Shi Xuecheng van wereldberoemd Longquanklooster in Peking beschuldigd van seksueel wangedrag jegens boeddhistische nonnen
  4. Jazz en meer in de Chinese tempel Utrecht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans van Dam zegt

    9 december 2015 om 13:35

    Wat we van de Longquan Tempel van Groot Mededogen kunnen leren over het boeddhisme moet nog blijken, maar wat we van de BOS-documentaire over de stichting van de Longquan Tempel van Groot Mededogen kunnen leren over onszelf is zo helder als glas.

    Wat we over onszelf kunnen leren van het verschil tussen de stichting van de Longquan Tempel en de inwijding ervan (en de verslaggeving daarover) is al even indrukwekkend.

    Ik ben er maar druk mee.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens