• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Paul de Blot » We zijn in oorlog

We zijn in oorlog

2 december 2015 door Paul de Blot

Het is een harde uitspraak van onze premier, een uitspraak met grote gevolgen, omdat die uitgaat van een kloof tussen WIJ en ZIJ, tussen wij en onze vijanden. Het is een weergave van het egocentrische denken van Europa, zoals we dat zagen na de Tweede Wereldoorlog. Het Hitler-regiem was de andere kant van het WIJ, de leiders werden veroordeeld en kregen de doodstraf.

In Afrika denkt men anders. In de Ubuntu-cultuur gaat men niet uit van de tegenstelling WIJ-ZIJ, maar van het WIJ waar iedereen toe behoort, ook de tegenstanders. Toen Mandela president werd en een einde maakte aan de apartheid, streefde hij naar verzoening in plaats van bestraffing van zijn politieke tegenstanders. Ook de blanken van de apartheid waren in principe geen vijand, ook zij behoorden tot het WIJ.

Het terrorisme is zeker niet goed te praten en waakzaamheid is noodzakelijk. Wel vraag ik me af waardoor mensen terroristen worden. Ze worden niet als terrorist geboren, maar tot terrorist gemaakt. Ze worden haatdragend door hun ervaring van frustraties of diepgaand onrecht. Vooral het onrecht van de rijke landen die hun macht misbruiken om arme landen uit te buiten, vergroot de kloof tussen arm en rijk. Een dijkbreuk van vluchtelingen was niet meer tegen te houden.

Veel mensen denken dat de islam de bron is van het geweld. Maar elke godsdienst kan misbruikt worden door de macht. Ook de christenen hebben wreedheden begaan tijdens de kruistochten en de inquisitietijd, maar daarmee is de godsdienst als zodanig nog niet onmenselijk. De IS is islamitisch maar de islam kent ook het soefisme dat door en door menselijk is. Het is daarom onjuist de islam de schuld van het geweld te geven.

Het tegengaan van het onrecht, de groeiende kloof tussen rijke en arme landen, is niet alleen een taak van de politiek. Wij zelf zijn ook verantwoordelijk. De slachtoffers van het onrecht zijn onze medemensen van vlees en bloed, mensen met idealen en menselijke gevoelens. We kunnen ze niet laten verdrinken en uithongeren, terwijl wij zelf met een overvloed aan voedsel leven die we voor een groot deel weggooien. Onmenselijkheid tegenover deze slachtoffers in nood maakt ons zelf ook onmenselijk en mede schuldig aan de ramp. Het is inderdaad oorlog, maar geen oorlog tegen mensen maar een oorlog tegen het onrecht.

De politiek kan geen uitweg bieden als het volk, ieder van ons, niet ook bijdraagt naar eigen vermogen. De vluchtelingen hebben vooral aandacht nodig, een bemoedigend en warm gastvrij gebaar. Gelukkig gebeurt dat al heel veel en wie eraan bijdraagt voelt zich verrijkt.

 

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Paul de Blot, Politiek Tags: doodstraf, oorlog, terrorisme

Lees ook:

  1. ‘Alleen boeddhisme kan terrorisme uitroeien’
  2. ‘Gewelddadig extremisme kent geen religie’
  3. EU – ‘doodstraf is voor autoritaire landen, niet voor democratieën’
  4. Hooggerechtshof VS -‘boeddhistische geestelijke verzorgers mogen niet geweigerd worden in executieruimten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. ramon zegt

    2 december 2015 om 11:09

    Het is nog maar helemaal de vraag of mensen haatdragend worden van externe omstandigheden zoals ervaringen of dat iedereen met deze eigenschap wordt geboren.
    Wie krijgt in zijn leven niet te maken met een of andere vorm van onrecht of frustratie?
    Ik moet het wetenschappelijk bewijs voor deze aanname nog zien worden aangeleverd.

  2. G.J. Smeets zegt

    2 december 2015 om 22:11

    Beste Paul de Blot,

    “In Afrika denkt men anders.”
    – Dat is feitelijk onjuist. De wij / zij stammenstrijd woedt nog altijd volop in het Afrikaanse continent: Nigeria, Kenia, Sudan, etc.. Overigens, in het India van Gautama Shakyamuni kunnen ze er ook wat van.

    “…ik me [afvraag] waardoor mensen terroristen worden. Ze worden niet als terrorist geboren, maar tot terrorist gemaakt.”
    – Dat is m.i. zeer discutabel. Sommige mensen kiezen welbewust voor terrorisme i.t.t. tot de overgrote meerderheid van hun broeders en zusters die in *dezelfde* post-koloniale omstandigheden verkeren.

    “Vooral het onrecht van de rijke landen die hun macht misbruiken om arme landen uit te buiten, vergroot de kloof tussen arm en rijk. Een dijkbreuk van vluchtelingen was niet meer tegen te houden.”
    – Helemaal mee accoord.

    “Het is daarom onjuist de islam de schuld van het geweld te geven.”
    – Dat klopt. Maar feit is dat de Islamitische canon erg veel elleboogruimte geeft aan agressief missionaire initiatieven. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Jihad

    “Het tegengaan van het onrecht, de groeiende kloof tussen rijke en arme landen, is niet alleen een taak van de politiek. Wij zelf zijn ook verantwoordelijk.”
    – Hier ga je m.i. kort door de bocht. De kloof die je noemt is echt alleen maar ’n politieke kwestie en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik daar geen enkele verantwoordelijkheid voor heb of voel. Iets totaal anders is of ik aanspreekbaar ben voor de gevolgen van die politiek. Ja, ik ben aanspreekbaar en op mijn manier beschikbaar. Maar ik ben er niet *verantwoordelijkheid* [jouw woorden] voor.

    “De vluchtelingen hebben vooral aandacht nodig, een bemoedigend en warm gastvrij gebaar. Gelukkig gebeurt dat al heel veel en wie eraan bijdraagt voelt zich verrijkt.”
    – Neem me niet kwalijk maar de term ‘zich verrijkt voelen’ lijkt me in deze context weinig opportuun. Men doet wat men vindt dat men moet doen – ongeacht wat het ‘oplevert’.

    Los van mijn reacties op dit specifieke blogstuk: je appèl in je blogstukken op begrip en toegankelijkheid voor ‘de ander’ is me na aan het hart.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.