• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Kinderen in Thailand heten Volvo, Benz en zelfs money’

‘Kinderen in Thailand heten Volvo, Benz en zelfs money’

5 september 2012 door Joop Ha Hoek

Het blijft maar rondzingen, het aantal boeddhisten dat Nederland zou tellen. Volgens een min of meer officieel cijfer zijn het er rond de 190.000. Ik behoor daar in ieder geval niet bij, want ik ben geen boeddhist. Ik bestudeer en leef naar de leer van de Boeddha en laat me niet in een hokje duwen. Wie dat wil mag me wel een aanhanger van de Boeddha noemen.

Vandaag las ik op de site van Thailand.nl, in een berichtje van Cor Verhoef, dat er zo’n 480.000 boeddhisten in Nederland zouden zijn. Verhoef: ‘Onlangs vernam ik dat het boeddhisme de snelst groeiende religie in Nederland is. Volgens de cijfers van de Boeddhistische Unie Nederland telt Nederland zo’n 480.000 ‘boeddhisten waarvan de helft autochtoon is. Vierhonderdtachtigduizend! Dat zijn er nogal wat. Kennelijk heeft het boeddhisme in NL haar imago van geitenwollensokkendragers die hun tanden poetsen in de lotushouding afgeworpen.’

Monniken ThailandVerhoef vraagt zich af of de groei van het aantal boeddhisten in Nederland een goede zaak is. Hij beantwoordt die vraag in eerste instantie bevestigend. ‘Het boeddhisme is in de kern een uitstekende levensovertuiging: Boeddhisten vinden dat je niets of niemand het leven mag ontnemen, dat materialisme en begeerte tot ongeluk leidt en de gulden middenweg de beste weg is (…) Het meest aantrekkelijke aspect van het boeddhisme is dat het een levensovertuiging is die tolerantie hoog in het vaandel heeft staan.’

Verhoef vraagt zich af of Nederland, met dat groeiende aantal boeddhisten, op de goede weg is. Hij is daar somber over. Verhoef: ‘Wanneer je naar een land als Thailand kijkt, waar 95% van de bevolking boeddhistisch is, ben ik bang van niet. Thaise ouders geven hun kinderen bijnamen als “Volvo”, “Benz” en “Money”. De Thais zijn de grootste shopaholics van Azië, na de Hong Kong Chinezen en 85% van de ondervraagden in een recentelijke poll vond dat het belazeren van je zakenpartner een legitieme vorm van zakendoen is. Thailand is een lid van de steeds exclusiever wordende club van landen die de doodstraf hanteert en uitvoert, terwijl het boeddhisme de officiële staatsgodsdienst is. Er is een cultuur van aflaat ontstaan. Als je in de fout gaat, offer je geld en je zonden worden je vergeven.’

Dan misschien toch maar beter ons Tulpenboeddhisme. Het Boeddhistisch Dagblad start vandaag een serie waarin drs. Jacques de Boer beschrijft hoe het boeddhisme wortel kon schieten in Nederland.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Boeddhisme, Jacques den Boer, opkomst, printbatch2, Tulpenboeddhisme, wortelschieten Nederland

Lees ook:

  1. Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (1)
  2. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
  3. Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (1)
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marty zegt

    5 september 2012 om 11:56

    De levenswijsheid, de houding, de tolerantie, het achtvoudige pad. Ik omarm het, maar Boeddhisme een religie of godsdienst noemen, levert bij mij geheid een allergische reactie.

  2. Joop Hoek zegt

    5 september 2012 om 12:16

    Nog even geen pillen innemen, Marty. Er is een verschil tussen religie -wat ons bindt- en godsdienst.

  3. Marty zegt

    5 september 2012 om 12:25

    Haha, maar toch. Ik stoei daar zo vaak mee. Iedereen moet er uit halen wat hij of zij wil, natuurlijk.

  4. Joop Hoek zegt

    5 september 2012 om 12:45

    Wat maakt het uit, Marty, het gaat er toch om hoe wij persoonlijk zaken ervaren. Het zijn maar woorden en door mensen ingevoerde begrippen, toch.

  5. Joop Romeijn zegt

    5 september 2012 om 13:20

    We moeten niet alles geloven wat de mensen schrijven, heten kinderen in Thailand echt ‘benz’ of ‘volvo’? Misschien een enkeling, maar in Nederland zijn er ook rare ouders.
    Het getal van 480.000 kan ik wel plaatsen, het is één van de vele getallen die in de loop der jaren door de BUN zijn genoemd. Als iemand het interessant vindt, wil ik de geschiedenis van dit getal wel opschrijven. Het heeft te maken met het onderzoek in opdracht van de BOS in 2009 waarvoor de BUN nu een boete moet betalen (kom journalisten, volg de besluitvorming van het Commissariaat voor de Media hierover).

    Joop Romeijn
    geitenwollensokkendrager

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens