De Staatsloterij- die in het nieuws kwam nadat bekend werd dat ook niet-verkochte loten werden getrokken bij het toekennen van prijzen, heeft de afgelopen week het boetekleed aangetrokken door te erkennen dat het bedrijf niet duidelijk heeft gecommuniceerd richting klanten. Vanaf nu streeft zij meer transparantie na. De Staatsloterij blijft beweren dat ze van alle loterijen het meeste uitkeert: minimaal zestig procent van de inleg. Jasper Versteege, de Nederlandse oprichter van CrowdLottery.com, een nieuwkomer onder de online loterijen, zegt dat de Staatsloterij daarbij vergeet om de enige écht transparante loterij, die van hem die bijna 100% van de inleg uitkeert, te betrekken in haar vergelijking.
In een wervende tekst op de eigen site prijst Versteege CrowdLottery aan: ‘Dat dit bijtertje geen eendagsvlieg is, bewijst het verhaal achter Crowdlottery.com. Als single-founder zonder team heb ik vele hordes moeten nemen. Zo is het vergunningstraject voor een loterij tijdrovend en duur, zien banken je liever gaan dan komen en staan investeerders vanwege het filantropische karakter niet in de rij. Toch is het allemaal gelukt. De vergunning is rond, er is € 250.000 aan financiering opgehaald, er zijn al bijna duizend gebruikers en de loterij heeft al 108 Lucky Ones (winnaars) voortgebracht.’
Twee jaar geleden begon ’s werelds eerste crowdloterij nog onder de naam Winner Takes All. Nu, na een lange en uitgebreide testfase, is CrowdLottery.com volgens de bedenkers klaar om de wereld te verenigen. Crowdlottery.com noemt zichzelf 100% transparant een volgens de bedenkers ongewoon iets in een door overheden beschermde loterijmarkt. De werking is simpel: iedere speler legt 1 euro in de pot, en elke week trekt Crowdlottery.com één crowd member die de volledige pot met geld krijgt. Alles wat er inkomt, gaat er ook weer uit. Er blijft volgens de organisatie niets van de inleg aan de strijkstok hangen.
Kostendekkend
Jasper Versteege: ‘Als Social Enterprise wil CrowdLottery.com natuurlijk wel kostendekkend zijn, daarom vragen wij een kleine administratie-fee bovenop de inleg. Hierdoor is het voor de speler compleet duidelijk wat de kosten zijn. Per lot wordt er € 0,15 aan administratiekosten in rekening gebracht. Dat geld wordt gebruikt voor het in de lucht houden van de site, development, marketing, en voor de overheadkosten. Afhankelijk van hoe je er naar kijkt wordt er dus 100% of 87% uitgekeerd, hoe dan ook het hoogste uitkeringspercentage ter wereld. Bij traditionele loterijen zijn de administratie- en marketingkosten onduidelijk en ligt de ticketprijs volgens Versteege vaak een stuk hoger. Versteege: Daarnaast gaat 50% van onze winst naar het goede doel, dus we worden er allemaal beter van. En als de crowd echt groot wordt kunnen we de kosten nog verder omlaag brengen.’
Deelnemers doen voor een euro per week mee aan deze loterij. Al twee jaar vindt er elke donderdag om 13.00 uur CET een trekking plaats. Het aantal unieke deelnemers is inmiddels gestegen tot ruim boven de 900. Daarvan doet er op dit moment 30% actief mee aan de loterij. Op de website en de Facebookpagina zijn al ruim honderd video’s gepost van winnaars uit Nederland, Zweden, Letland, Griekenland, Engeland en Finland. Crowdlottery.com richt zich op de wereldwijde consument die mee wil doen aan een 100% transparante loterij. Geluk moet je delen, zegt Versteege.
Je stelt dat er veel werk moest worden verricht om een vergunning te bemachtigen. Is die vergunning er en staan jullie onder toezicht van welke instantie?
Versteege: ‘Ik ben een internetloterij en heb een Maltese vergunning. Ik sta dus ook onder toezicht van de MGA, de Maltese Gaming Authority Licentie kan je hier vinden Dit klinkt wellicht vreemd, maar Malta ligt gewoon binnen de EU, met vrij verkeer van mensen, goederen en diensten. Het Maltese online gamingbeleid wordt door veel overheden, inclusief de Nederlandse, gezien als een voorbeeld dat zij gebruiken bij het invoeren van hun eigen wetgeving omtrent online gokken.
Wie controleert de trekkingen?
‘De trekkingen gaan volledig automatisch met behulp van een gecertificeerd RNG (Random Number Generator). Wij maken gebruik van ISAAC Gegevens worden opgeslagen in logfiles en kunnen dus altijd gecheckt worden. Voordat je een licentie krijgt wordt het systeem grondig gecheckt en na het uitgeven van de licentie worden de servers verzegeld. Elke gewenste verandering moet via de instanties lopen. Bovendien controleert de MGA de systemen met regelmaat.’
Welke zijn de goede doelen waar je over rept?
‘Bij ons kan je in principe spelen voor elk gewenst goed doel. Wij doen wel een aantal suggesties, maar zijn niet officieel verbonden aan een goed doel. Dat waren wij in eerste instantie wel, maar nadat die partij gesteund werd door de Postcodeloterij moesten wij hun van onze site verwijderen. Het is in Nederland nog behoorlijk lastig om zomaar een goed doel te steunen.’
Wonen de winnaars in Nederland?
‘We zijn een digitale internetloterij, dat wil zeggen dat mensen van over de hele wereld mee kunnen doen. We hebben dus ook al winnaars gehad uit Engeland, Zweden, Finland, Letland en Griekenland. De loterij groeit op basis van mond-tot-mond reclame en verreweg de meeste deelnemers en winnaars komen dus nog uit Nederland. Je kunt alle videoboodschappen van de winnaars, die zijn verplicht vanwege de transparantie en het vertrouwen dat gewonnen moet worden, op het net vinden
Ambassador of Happiness, noem je jezelf. Hoe zit het met de happiness waar jullie melding van maken?
‘Het idee achter deze loterij is dat we geluk ook direct met elkaar kunnen delen op een sociale en transparante manier. Dat dit ook nog eens leidt tot betere kansen, hogere uitkeringspercentages en lagere kosten is mooi meegenomen. Elke week verspreiden we geluk door de gelukkige winnaar blij te maken. Als die een gedeelte van zijn prijs deelt met een goed doel van zijn keus, dan maken we die partij ook nog eens blij. Als social enterprise doneren wij bovendien 50% van de bedrijfswinst aan het goede doel. Iedereen wordt er dus beter van. Geluk moet je delen.
Hoe men ook denkt over een kansje wagen: loterijen zullen er altijd zijn. Dan maar de best mogeljke loterij bedenken. Het idee achter deze loterij is om een loterij op te zetten die compleet gericht is op de spelers. Wij proberen de kans op de jackpot zo groot mogelijk te maken terwijl we de kosten voor de speler beperken. Bovendien beperken we het aantal tickets dat iemand kan kopen tot 1 per trekking. Wij willen mensen niet aan het gokken helpen. Als je dat vergelijkt met traditionele partijen dan zijn die allemaal gericht op zoveel mogelijk geld uit hun spelers halen, het tegenovergestelde van CrowdLottery.com dus.’