• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Advocaat Cooman: ‘Ík zou niet met mezelf kunnen leven als ik gezwegen had’

Advocaat Cooman: ‘Ík zou niet met mezelf kunnen leven als ik gezwegen had’

1 juni 2015 door Joop Ha Hoek

Het misbruik is aan het licht gekomen, hoe gaat het nu verder met de slachtoffers? Prof. dr. mr. G.J. Alexander Knoops, strafrechtdeskundige en advocaat, is van mening dat de slachtoffers van de Thaise vipassanaleraar Mettavihari, die in de Boeddhadharma-tempel in Waalwijk seksueel zijn misbruikt,  het tempelbestuur wel‎ degelijk aansprakelijk kunnen stellen.

Knoops: ‘De termijn hiervoor is vijf jaar vanaf het moment van bekend zijn met de schade. Dus binnen vijf jaar na dat moment dient een schriftelijke aansprakelijkstelling te volgen die het beste door een civiele advocaat kan worden ingediend. De termijn is dus essentieel. Daarnaast kunnen zij ook een strafrechtelijke aangifte overwegen tegen het bestuur. Dat zou het beste door een advocaat die slachtoffers bijstaat worden beoordeeld.’

De Utrechtse advocaat mr. J. Cooman, aangesloten  bij het landelijk advocatennetwerk gewelds-en zedenslachtoffers (LANGZS), meent dat een aansprakelijkheid procedure tegen het bestuur van de Boeddhadharma-tempel in Waalwijk en leraren die op de hoogte waren van het seksueel misbruik van de Thaise vipassanaleraar Mettavihari- maar dat niet publiek maakten of er mee naar de politie stapten, nauwelijks kans van slagen heeft.

Eenentwintig mannen beweren sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw tot zeker 1993 door Mettavihari op enigerlei wijze seksueel te zijn misbruik. Een ervan als kind. Het misbruik werd begin mei door leraren naar buiten gebracht en in het Boeddhistisch Dagblad gepubliceerd. Door te zwijgen over de kennis die ze hadden van het seksueel misbruik van de leraar maakten het toenmalig tempelbestuur en kennis hebbende leraren zich volgens Cooman niet schuldig aan een misdrijf , overtreding of onrechtmatige daad.

Maar over het morele aspect zegt de jurist: ‘Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik weet hebbende van deze praktijken zou zwijgen, waardoor een dader verder zijn gang kon gaan en nog meer slachtoffers zou maken. In moreel opzicht had dat tempelbestuur en andere leraren die kennis droegen van het gedrag van Mettavihari, dat wel moeten melden aan wie het aangaat, leerlingen, andere leraren, politie of openbaar ministerie. Iedereen wordt geacht de wet te kennen en zaken die wettelijk niet deugen aan het licht te brengen.’

Begin jaren tachtig was al –ook bij anderen dan zijn slachtoffers- bekend dat Mettavihari leerlingen seksueel misbruikte. Vipassanaleraar Aad Verboom zegt in het Boeddhistisch Dagblad dat Mettavihari al in 1981 op zijn gedrag in de Boeddhadharma tempel in Waalwijk is aangesproken. Dat gebeurde door section five, het bureau in Thailand dat verantwoordelijk is voor de uitzending van Thaise boeddhistische monniken naar het buitenland. Henk Barendregt (een andere vipassanaleraar) sprak daar toen over met Chao Khun Brohmagunabhorn, een hoge Thaise geestelijke die de tempel in Waalwijk regelmatig kwam bezoeken.

Mettavihari kreeg toen -voor zover Verboom dat heeft kunnen reconstrueren- de disciplinaire maatregel twee opgelegd, ernstig maar voor verbetering vatbaar. Cooman vraagt zich af hoever de zorgplicht van het tempelbestuur in Waalwijk gaat als het om de belangen van leraar en leerlingen gaat, nadat de in opspraak gekomen Mettavihari uit de tempel in Waalwijk is gezet. Zij meent dat de misbruikte leerlingen geen stok hebben om mee te slaan.

Cooman: ‘Hoe ver gaat die zorgplicht van een tempelbestuur? Was  ze verplicht die leraar nog jarenlang te monitoren nadat hij uit de tempel was gezet en zich elders vestigde. Hadden ze het gedrag van Mettavihari moeten melden aan andere centra? Hadden ze Justitie in moeten schakelen? Kan je een zorgplicht opleggen aan het bestuur als de dader al de tempel heeft verlaten? Het is erg moeilijk te beoordelen. Er  is een belangenafweging gemaakt. De goede naam van de tempel zou in het geding zijn gekomen als het misbruik naar buiten zou zijn gebracht. Nu heeft het bestuur waarschijnlijk geoordeeld dat het voldoende was om de foute leraar te verwijderen, er verder geen ruchtbaarheid aan te geven en te kunnen zeggen dat niet de hele tempel rot was. Voor de kwestie in 1995 –het gesprek dat vipassanaleraar Johan Tinge toen had met Mettavihari naar aanleiding van tegen hem ingebrachte beschuldigingen jh-  geldt hetzelfde. Toen is aangenomen dat de leraar was gestopt met zijn gedrag. Dat was blijkbaar voldoende,  ruchtbaarheid zou de centra hebben geschaad.’

Cooman vermoedt dat de onderdanige positie van leerling naar de leraar toe en de hele sfeer van vriendelijkheid en op vergeving gerichte houding in de boeddhistische wereld een rol heeft gespeeld bij het jarenlang afdekken van het schandaal.

‘Waarom hebben de leerlingen niet zelf aan de bel getrokken, het via de ouders niet bij de politie gemeld. Ik maak dat vaker mee in mijn praktijk. Het is de schaamte, het ongeloof dat het gebeurde, pas na jaren komen misbruikzaken naar buiten. De slachtoffers zullen nu weinig genoegdoening krijgen. De schuldige is dood, het zwijgen kan niet ongedaan worden gemaakt. Als het wel gemeld was, had in ieder geval onderzocht kunnen worden wat wel of niet bewezen had kunnen worden. Het is heel zuur voor de slachtoffers, de dader komt er mee weg. Of is in dit geval overleden.’

Cooman gelooft dat misbruik in boeddhistische centra in de toekomst voorkomen kan worden door een goede voorlichting over de rechten van leerlingen en het instellen van een meldplicht. ‘Slachtoffers hebben al spreekrecht, maar dan is het kwaad al geschied. Goede voorlichting  helpt misbruik te voorkomen.’

Categorie: Boeddhistisch leven, Mensenrechten, Nieuws, Opmerkelijk Tags: Aad Verboom, Boeddhadharma, Cooman, Henk Barendregt, Johan Tinge, jurist Knoops, Mettavihari, seksueel misbruik, Vipassana, Waalwijk, wangedrag

Lees ook:

  1. ‘Dries van Agt zegde persoonlijk verblijfsvergunning Mettavihari toe’
  2. EBU- bestuurslid Michael Ritman – ‘Europees boeddhisme moet een veilige plek zijn’
  3. Vipassanaleraar Aad Verboom: ‘Ik had beter op de signalen moeten letten’
  4. Seksueel wangedrag Mettavihari: Waarom zwegen de leraren?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Buddhist temple apologizes for sexual abuse | Dear Kitty. Some blog schreef:
    2 juni 2015 om 15:40

    […] Buddharama Temple in Waalwijk has apologized to victims of its former head monk Mettavihari in a […]

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.