De lange strijd van vrouwen voor gelijkheid heeft al tot menig resultaat geleid. Ze hebben economische, politieke en sociale hindernissen overwonnen. Maar in het boeddhistische religieuze leven worden ze nog steeds geconfronteerd met blokkades. Steeds meer media – ook in de Aziatische landen, besteden aandacht aan deze achterstand.
Vrouwen in het boeddhisme hebben –mogelijk in het Westen meer- niet dezelfde rechten als mannen, ze worden in hun vrijheid om te mogen voldoen aan hun spirituele aspiraties geblokkeerd. Het boeddhisme heeft, net als andere godsdiensten, nog steeds mechanismen die verhinderen dat vrouwen voorrechten hebben die momenteel alleen aan mannen zijn voorbehouden Tijdens een recent seminar bleek dat het verbod op de boeddhistische wijding van vrouwen in Thailand niet is veranderd. Hoewel in 2003 Chatsumarn Kabilsingh tot een bhikkhuni in Sri Lanka werd gewijd, heeft in Thailand de Opperste Sangha Raad zijn verbod gehandhaafd dat vrouwen geen volwaardige leden kunnen zijn binnen de Theravadatraditie. Thaise monniken is verboden om vrouwen tot bikkhunis te wijden.
In november vorig jaar vond in een klooster in het Zuid-Thaise Songkhla de controversiële wijding van 47 vrouwen plaats door Sri Lankaanse bhikkhu’s en bhikkhunis. Dat stuitte op hevige weerstand van Thaise boeddhistische bestuursorganen. Thaise kloosters in het buitenland worden gedreigd met uitsluiting als ze vrouwen wijden. De wijding in Songkhla wordt gezien als een uitdaging van de Sangharaad. Voorstanders van wijding van vrouwen zeggen dat het verbod berust op de eigenaardige interpretatie van regels van de raad, in plaats van op Boeddha’s leer. Zij wijzen erop dat de Boeddha tot de eerste religieuze leiders behoorde die de gelijkheid tussen mannen en vrouwen bevestigde in termen van spiritueel potentieel. Dharmabeginselen vormen dus geen belemmeringen voor de wijding van vrouwen.
Beperking van de rechten van vrouwen is geen nieuw verschijnsel in het Theravadaboeddhisme- noch is het beperkt tot Thailand. Vrouwen in Birma (Myanmar) en Cambodja hebben ook geen toegang tot het monastieke boeddhisme. Ze worden geweigerd op basis van de lokale interpretatie van regels. In Thailand lijkt de tijd rijp om ook in dit opzicht te hervormen. De Hoge Sangha Raad staat onder toenemende druk om zich uit te spreken over een aantal recente religieuze controverses.
Bron BNN.
Dolma zegt
Mijn geest is niks. IK draag de broek geen rok. IK ga mijn woudgang. provoceren moeten we niet doen maar ik spreek vlakaf en doe zoals ik wil. Zegt er een man wat ik moet doen, kreeg hij te horen ‘afblijven’ rot op. Blijft zo. Poten thuis! ….ik slaag als het moet.
kees moerbeek zegt
Mensen hebben geen keuze of ze als man of vrouw geboren worden, zelfs geen keuze of ze geboren worden. Stupiditeit is wel een keuze.
Zullen we dan gewoon eens stoppen met elkaar te verwijten man of vrouw te zijn en harde woorden daarover te spreken?
Sjoerd zegt
RK of boeddhisme, wat is het verschil?
Alles is mensenwerk en bepaald niet foutloos. Discrimineren is en blijft een cognitieve operatie om te leven, maar kan makkelijk de fout in gaan als angst voor verlies van ego oplaait. Ook een menselijke eigenschap.
kees moerbeek zegt
Inderdaad, Sjoerd. En het hebben van een groot, kwetsbaar ego is niet afhankelijk van het soort genitaliën :-)
Anne zegt
Hang naar de aard en vorm lijkt me een uitstekende voedingsbodem voor ego. Te zien bij bv mannen die geen vrouw als leidinggevende tolereren of bij feministen die elk falen op de man afwentelen in het idee dat een vrouw boven de man staat.
Reden om ons bewust te zijn van de invloed van geslacht en tegelijkertijd te proberen het los te laten en geen deel te laten zijn van ons oordeel.
Maris Valkhoff zegt
Voel me gelijk aan de mannen en
Voel veel respect in onze groep van
Boudhisten .Vind ook niet dat de woorden
Die Nichiren Daishonin schrijft geen
Enkele klank van discriminatie
Geven. Wens ieder een fijn lente
Gevoel voor deze dag.