• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Vrouwen nog steeds niet als volwaardig beschouwd in boeddhisme

Vrouwen nog steeds niet als volwaardig beschouwd in boeddhisme

11 maart 2015 door de redactie

De lange strijd van vrouwen voor gelijkheid heeft al tot menig resultaat geleid. Ze hebben economische, politieke en sociale hindernissen overwonnen. Maar in het boeddhistische religieuze leven worden ze nog steeds geconfronteerd met blokkades. Steeds meer media – ook in de Aziatische landen, besteden aandacht aan deze achterstand.

Vrouwen in het boeddhisme hebben –mogelijk in het Westen meer- niet dezelfde rechten als mannen, ze worden in hun vrijheid om te mogen voldoen aan hun spirituele aspiraties geblokkeerd. Het boeddhisme heeft, net als andere godsdiensten, nog steeds mechanismen die verhinderen dat vrouwen voorrechten hebben die momenteel alleen aan mannen zijn voorbehouden  Tijdens een recent seminar bleek dat het verbod op de boeddhistische wijding van vrouwen in Thailand niet is veranderd. Hoewel in 2003 Chatsumarn Kabilsingh tot een bhikkhuni in Sri Lanka werd gewijd, heeft in Thailand de  Opperste Sangha Raad zijn verbod gehandhaafd dat vrouwen geen volwaardige leden kunnen zijn binnen de Theravadatraditie. Thaise monniken is  verboden om vrouwen tot bikkhunis te wijden.

In november vorig jaar vond in een klooster in het Zuid-Thaise Songkhla de controversiële wijding van 47 vrouwen plaats door Sri Lankaanse bhikkhu’s  en bhikkhunis. Dat stuitte op hevige weerstand van Thaise boeddhistische bestuursorganen. Thaise kloosters in het buitenland worden gedreigd met uitsluiting als ze vrouwen wijden.   De wijding in Songkhla wordt gezien als een uitdaging van de Sangharaad. Voorstanders van wijding van vrouwen zeggen dat het verbod berust op de  eigenaardige interpretatie van regels van de raad, in plaats van op Boeddha’s leer. Zij wijzen erop dat de Boeddha tot de eerste religieuze leiders behoorde die de gelijkheid tussen mannen en vrouwen bevestigde in termen van spiritueel potentieel. Dharmabeginselen vormen dus geen belemmeringen voor de wijding van vrouwen.

Beperking van de rechten van vrouwen is geen nieuw verschijnsel in het Theravadaboeddhisme- noch is het beperkt tot Thailand. Vrouwen in Birma (Myanmar) en Cambodja hebben ook geen toegang tot het monastieke boeddhisme. Ze worden geweigerd op basis van de lokale interpretatie van regels. In Thailand lijkt de tijd rijp om ook in dit opzicht te hervormen. De Hoge Sangha Raad staat onder toenemende druk om zich uit te spreken over een aantal recente religieuze controverses.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Theravada Tags: Boeddhisme, gelijke rechten, nonnen, vrouwenrechten, wijding

Lees ook:

  1. Vrouwen en boeddhisme
  2. ‘Thaise vrouwen komen op voor hun recht om als monnik gewijd te worden’
  3. Boeddhistische nonnen ontvangen geshemagraad
  4. Ehipassiko – de revolte van boeddhistische nonnen (Ayya Vimala)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dolma zegt

    11 maart 2015 om 13:46

    Mijn geest is niks. IK draag de broek geen rok. IK ga mijn woudgang. provoceren moeten we niet doen maar ik spreek vlakaf en doe zoals ik wil. Zegt er een man wat ik moet doen, kreeg hij te horen ‘afblijven’ rot op. Blijft zo. Poten thuis! ….ik slaag als het moet.

  2. kees moerbeek zegt

    11 maart 2015 om 20:09

    Mensen hebben geen keuze of ze als man of vrouw geboren worden, zelfs geen keuze of ze geboren worden. Stupiditeit is wel een keuze.

    Zullen we dan gewoon eens stoppen met elkaar te verwijten man of vrouw te zijn en harde woorden daarover te spreken?

  3. Sjoerd zegt

    11 maart 2015 om 21:56

    RK of boeddhisme, wat is het verschil?
    Alles is mensenwerk en bepaald niet foutloos. Discrimineren is en blijft een cognitieve operatie om te leven, maar kan makkelijk de fout in gaan als angst voor verlies van ego oplaait. Ook een menselijke eigenschap.

    • kees moerbeek zegt

      11 maart 2015 om 22:12

      Inderdaad, Sjoerd. En het hebben van een groot, kwetsbaar ego is niet afhankelijk van het soort genitaliën :-)

      • Anne zegt

        12 maart 2015 om 08:01

        Hang naar de aard en vorm lijkt me een uitstekende voedingsbodem voor ego. Te zien bij bv mannen die geen vrouw als leidinggevende tolereren of bij feministen die elk falen op de man afwentelen in het idee dat een vrouw boven de man staat.

        Reden om ons bewust te zijn van de invloed van geslacht en tegelijkertijd te proberen het los te laten en geen deel te laten zijn van ons oordeel.

    • Maris Valkhoff zegt

      12 maart 2015 om 07:31

      Voel me gelijk aan de mannen en
      Voel veel respect in onze groep van
      Boudhisten .Vind ook niet dat de woorden
      Die Nichiren Daishonin schrijft geen
      Enkele klank van discriminatie
      Geven. Wens ieder een fijn lente
      Gevoel voor deze dag.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.