• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » BOS-tv en radio » Let’s all get stoned! Of toch maar niet?

Let’s all get stoned! Of toch maar niet?

21 februari 2015 door Loes Liemburg

Dat de boeddhistische praktijk gepaard kan gaan met allerhande ‘middeltjes’, is te zien op zondag 1 maart, in de documentaire Boeddhisme en de toekomst. Hoe zit dat met psychedelische middelen? Bodhitv peilde een aantal boeddhistische experts én vroeg het aan twee ervaringsdeskundigen. “Als iedereen zou gaan trippen, zou dat heel slecht zijn voor het boeddhisme.”

Bron Ebay.com art perforated psychedelic
Bron Ebay.com art perforated psychedelic

Psychedelica en spirituele beoefening zijn sinds de jaren ’60 van de vorige eeuw nauw met elkaar verbonden. Onder de zogenoemde psychonauten bevonden zich ook boeddhisten, die samen rondhingen in de zencentra van San Francisco. Maar ook ver voor die tijd al gingen spiritualiteit en geestverruimende middelen samen. In de oude hindoeïstische Veda-teksten wordt gesproken over de geestverruimende drank soma of amrita die ceremonieel wordt gedronken en die onsterfelijk (oftewel verlicht) maakt. De soma-ceremonie zou rond de negende eeuw door boeddhistische siddha’s, een soort tantra-sjamanen, zijn overgenomen.

Er zijn dan ook onmiskenbaar overeenkomsten tussen psychedelische ervaringen en de boeddhistische praktijk. Contemplatief wetenschapper Katherine MacLean zegt in Boeddhisme en de toekomst dat geestverruimende drugs ons laten kennismaken met het huidige moment, met egoloosheid, met acceptatie van de werkelijkheid zoals die zich aandient.

Lees dit artikel verder op de site van Bodhitv

 

Categorie: BOS-tv en radio, Gezondheid, Media, Nieuws Tags: Boeddhisme, geestverruimende middelen, Loes Liemburg, paddenstoelen

Lees ook:

  1. Seksueel misbruik door boeddhistische leraren
  2. Boeddhisme in China en Helmert Woudenberg bij boeddhistische radio
  3. Een pil naar verlichting? Technologie om de leer te verrijken?
  4. Amerikaanse boeddhistische leraren bieden steun en hoop aan bij presidentverkiezingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees Moerbeek zegt

    21 februari 2015 om 14:14

    Ik vraag me af in hoeverre verpleegkundigen, artsen anderen die werken in de verslaafden zorg, familieleden & partners en mensen ALANON de mening van mevrouw delen dat gebruikers van geestverruimende middelen egoloos zijn :-(
    https://www.youtube.com/watch?v=SIG6gitTn0o

  2. Ujukarin zegt

    21 februari 2015 om 14:32

    Op onze Buddhafield kampeerretraites vooral in de UK, waar heel wat ‘breed alternatief’ publiek op af komt, is de stelregel duidelijk: Natural Highs Only. Wie dat niet wil snappen heeft grote moeite met de Vijfde Leefregel en daarmee met een essentieel stuk Dharma…

    With folded palms,

  3. Han zegt

    21 februari 2015 om 16:42

    Over raakvlakken gesproken, het boeddhisme heeft ook enige raakvlakken met Antroposofie. Het boek van Antroposoof Ron Dunselman: ‘In Plaats Van Ik’ spreekt over dat na inname van drugs het zelf wordt overgenomen door de drugs en het ik niet meer bestaat. Het gaat hier niet alleen om ‘aardse’ drugs zoals alcohol maar ook vooral om ‘spirituele’ drugs zoals bijvoorbeeld LSD e.d. In die zin is de beleving van ‘verlichting’ met drugs instant. Indien jij een kader plaatst hieromheen en dat als onbewust opnieuw verlangt maar het probeert te bereiken met een zuivere geest en een blijvend resultaat zul je dat nimmer meer bereiken in je huidige leven. Wil je echt van het lijden verlost worden zul je toch echt het pad van de Boeddha moeten volgen met een zuivere geest en niet stiekem spieken met middeltjes die je uiteindelijk verder van het pad af brengen.
    De waarheid duurt het langst….

  4. Kay zegt

    21 februari 2015 om 18:06

    Stress, druk, vermoeidheid, een slecht dieet, alcohol en drugs beschadigen de neurale verbindingen tussen de prefrontale cortex – of de “CEO, de directeur” van de hersenen, en de rest van de hersenen. Als iemand oververmoeid is of onder enorme geestelijke of lichamelijke druk staat, dan worden de hogere, meer geëvolueerde, rationele, voorste uitvoerende gedeeltes afgesloten. Als gevolg daarvan wordt er op de dagelijkse behoeftes zonder na te denken gereageerd, men maakt impulsieve kortzichtige beslissingen. Als de uitvoerend directeur uitgeschakeld wordt nemen sterke emoties, zoals angst en woede het over, waardoor het wereldbeeld negatief gekleurd wordt. In MRI scans kun je vaak zien wat stress, acohol, drugs, slaapgebrek doet met de hersenen. Met het gebruik van drugs/psychedelica heeft de gebruiker het gevoel dat hij de hele wereld aan kan en vaak het gevoel heeft dat hij super intelligent is. Met tests blijkt het tegendeel het geval te zijn.

  5. Kees Moerbeek zegt

    21 februari 2015 om 18:55

    Het overgrootste deel van onze handelingen gebeurt automatisch en routinematig, Kay. Als we al ons handelen vanuit ons volle bewustzijn en beredeneerd (erover nadenken) zouden doen, zouden we niet lang leven. We zouden te traag reageren op (levensbedreigende) gebeurtenissen. Daarbij zouden onze hersenen al deze informatie en processen niet tegelijkertijd aankunnen. In zo’n geval zou een computer down gaan.

    In de bijzondere gevallen dat we wel nadenken over wat te doen, kunnen we niet alle mogelijke opties naast elkaar leggen en afvinken. Dat kunnen onze hersenen niet aan. Op zijn hoogst maken we een keuze tussen enkele opties, maar werken ook niet niet helemaal uit. Meestal gaan we af op onze ervaring (‘gut feeling’) of op ons ‘gevoel’ over wat het beste is, of ons het meeste oplevert.

    Mensen zijn dus vrij ‘kortzichtig bezig’ en dat blijkt meestal goed te werken. Omdat mensen niet alwetend zijn, is misschien iedere beslissing wel kortzichtig :-)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Decision-making

    • Kay zegt

      21 februari 2015 om 19:21

      Kees het is goed om onderscheid te maken tussen het fysieke mogelijkheden, levensenergie/vitale vermogens/eigenschappen en mentale mogelijkheden en eigenschappen. Misschien kunnen we ook een ziel/psyche onderscheiden. Er zit een gelaagheid in. Als je alles op een hoop gooit en geen subtieler onderscheidt maakt dan mis je het een en ander. Vooral het fysieke maakt veel gebruik van gewoonten en automatismen. Andere gebieden niet of veel minder.

      • Kees Moerbeek zegt

        21 februari 2015 om 22:37

        ‘Als je alles op een hoop gooit en geen subtieler onderscheidt maakt dan mis je het een en ander. Vooral het fysieke maakt veel gebruik van gewoonten en automatismen.’

        Je schrijft wel vaker dit soort woorden, Kay. Daarmee wek je de indruk te beschikken over een enorme hoeveelheid inzicht en kennis. Dat komt bij mij nogal onbescheiden over.

        • Kay zegt

          22 februari 2015 om 08:02

          Beste Kees M.,Ik volg geen middenweg. Natuurlijk is er veel meer wat we niet weten, maar bescheidenheid nee. Gaat het niet om het beste uit het leven te halen, wat dat ook moge zijn?

          • Kees Moerbeek zegt

            22 februari 2015 om 11:27

            Het beste uit het leven (hedonisme) najagen, leidt tot persoonlijk Lijden en dat van vele anderen. Het is een van de vergiften uit het Boeddhisme.

            Je schrijft expliciet dat je niet van de Middenweg bent, dat mag. Toch curieus dat je op dit forum bij herhaling het Boeddhisme afwijst. Wil je soms de lezers van BD bekeren?

            Waar haal je die enorme kennis en dat inzicht toch vandaan, Kay?

  6. Marcel Rouweler zegt

    21 februari 2015 om 20:40

    Natuurlijk wel een bijzondere verbinding; vaak aanleiding of oorzaak voor een bredere speurtocht naar het onkenbare of (toen al) weg van het alledaagse materialisme in de jaren zestig.
    Ontsporingen niet daargelaten en afschuwelijk, de cheap thrill ook niet te serieus nemend verdient “deze mij ook onsympathieke weg” op zijn minst enige herbeschouwing.
    Het zijn niet de slechtsten of verdoofdsten die grenzen zo verkennen.

    • Kay zegt

      22 februari 2015 om 10:09

      Beste Marcel ik ken iemand die voor een retraitre naar Nepal is gegaan hij deed daar aan een tantra meditatie en gebruikte daarbij bepaalde drugs. Hij had een gezin, goede opleiding en baan en kwam zwaar psychotisch terug. Er waren geen tekenen, voordat hij ging, dat hij vatbaar zou zijn voor een dergelijke ontsporing, hij was goed voorbereid. Het leven van het zin was zeer ontwricht. Hij is op de goede weg terug, na een langdurig herstel. Drugs en misschien ook wel retaitres kunnen schadelijke gevolgen hebben die meer pijn en lijden veroorzaken. Mededogen helpt niet en is niet wat mensen met een psychose nodig hebben.

      • Kees Moerbeek zegt

        22 februari 2015 om 11:36

        Je verwart mededogen met medelijden, Kay.

        “Verwar mededogen niet met medelijden; mededogen is veel grootser en edeler. Medelijden komt voort uit angst en een gevoel van arrogantie en neerbuigendheid.” Sogyal Rinpoche in Het Tibetaanse Boek van Leven en Sterven.

        • Kay zegt

          22 februari 2015 om 13:39

          Kan mededogen een psychose helen, of wat voor een pijn en lijden dan ook? Ik denk van niet.

          • Kees Moerbeek zegt

            22 februari 2015 om 14:44

            Vreemd dat je deze vraag stelt op een boeddhistisch forum. Bovendien vraag je naar de bekende weg, Kay. Curieus :-(

            Je kunt verschillende dingen doen met het Lijden van anderen.

            Een optie is: ‘Eigen schuld, dikke bult. Niet mijn zaak, val me niet lastig met je sores en bekijk het maar.’

            Een andere optie is bijvoorbeeld iemand een hart onder de riem steken, 112 opbellen….

            Andere vormen van mededogen zijn: boodschappen halen voor je bejaarde buur, de vuilniszak buiten zetten voor de aan huis gekluisterde buur, af en toe bij een zieke vriend(in) op bezoek gaan, je bejaarde moeder opbellen, luisteren naar een collega, die een ziek kind heeft enzovoorts. Mantelzorgers noemen ze deze mensen ook wel eens en er zijn er miljoenen van, meer dan 2,6 miljoen.
            https://www.mezzo.nl/pagina/voor-mantelzorgers/dit-is-mantelzorg/mantelzorg-wat-is-dat-precies

            Empathie en moraliteit komt ook bij apen voor :-)
            https://www.youtube.com/watch?v=GcJxRqTs5nk

          • Nic Schrijver zegt

            23 februari 2015 om 01:17

            Het dondert niet hoe je het noemt.
            Als je iemand met wat dan ook tegenkomt help je of je stelt jezelf de vraag’ wat kan ik doen’.
            En hoe je dat noemt wat je dan doet dat is maar een woord minder belangrijk dan je actie.
            Zonde van de energie te discussiëren wat de naam daarvan is.

  7. Han zegt

    22 februari 2015 om 11:18

    Drugs zijn niet stuurbaar (welke dan ook) ze nemen bezit van je wezen. Van een meditatiekussen kun je gewoon opstaan en weglopen. Dat kan met drugs niet.

Primaire Sidebar

Door:

Loes Liemburg

Loes Liemburg is godsdienstwetenschapper & journalist en werkt als webredacteur bij Bodhitv. Blogt op loesliemburg.nl. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.