De Moslimkrant brengt in juni een glossy uit die volledig aan de profeet Mohammed is gewijd. Het gaat om een eenmalige uitgave waarin de volgens de samenstellers verschillende kanten van de profeet worden belicht. De 63-pagina’s tellende glossy – verwijzend naar de leeftijd van de profeet toen hij overleed – wordt volgens hoofdredacteur Brahim Bourzik in full color gedrukt, in een oplage van 15.000 stuks. De distributiepunten zijn kiosken, Turkse en Marokkaanse winkels en moskeeën.
Dat de Moslimkrant een breed publiek wil bedienen met de glossy blijkt ook uit de recepten “voor een heerlijke maaltijd, gegrepen uit het leven van de profeet.” De reden voor het uitbrengen van deze glossy is tweeledig, maar komt neer op het laten horen van een tegengeluid, aldus Bourzik. Ten eerste wil hij de vele misvattingen over de profeet in het Westen rechtzetten. Bourzik hoopt dat niet-islamitische Nederlanders het tijdschrift zullen kopen. Om dit te bereiken zal aan deze doelgroep gevraagd worden over welke onderwerpen er geschreven moet worden.
Levensverhalen
De tweede reden voor de ‘Mohammed’ is de gebrekkige kennis over de profeet onder jonge moslims. Bourzik: “Vaak weten jongeren niet hoe de moeder van de profeet heet of dat Mohammed met een joodse vrouw was getrouwd. Dit zijn basic vragen die moslims moeten weten.”
De glossy staat daarom vol verhalen over het leven van de profeet; over zijn rol als echtgenoot en opvoeder, generaal en strateeg, koopman en handelaar, strenge normhandhaver en empathische levensgenieter, rechtvaardig en barmhartig. Volgens Bourzik had Mohammed veel wijsheid en humor.
Brug
Tevens staan er artikelen in die een brug slaan tussen het leven van Mohammed en het leven hier en nu. “Een voorbeeld daarvan is de zeer attente omgang van Mohammed met zijn joodse buurman. Veel moslims vinden het tegenwoordig lastig om met joden om te gaan, onder meer vanwege de gebeurtenissen in Palestina. Het is belangrijk dat moslims hun profeet als voorbeeld en inspiratie nemen.”