De boeddhistische radiomakers zijn vanavond weer in de ether. Met bijzondere onderwerpen. Zo wordt het werk en filosofie van de Friese kunstenaar Claudy Jongstra in de schijnwerper gezet. Laamia Elyounoussi is oprichter van het Rotterdamse, bijzondere schoonmaakbedrijf Schone Zaak!, een voorbeeld van de opkomende ‘sharing economy’. Daarin staan delen en collectief consumeren centraal.
Laamia kwam als veertienjarig meisje vanuit Marokko in Nederland wonen. Haar familie had hier een schoonmaakbedrijf, waar zij als studente meewerkte in haar vrije uren. Ze zette haar eigen schoonmaakbedrijf op. Medewerkers die zich de Nederlandse taal nog eigen moeten maken krijgen in het eerste werkjaar onder meer een Nederlandse taal- en inburgeringscursus aangeboden. Het is maar één voorbeeld van een uniek pakket aan ‘secundaire arbeidsvoorwaarden’. De boeddhistische radio besteedt vanavond in het programma OBA Live aandacht aan deze bijzondere ondernemer.
De boeddhistische radiomakers zoeken verder in de wereld van verbeteraars. ‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’. Niet de overheid maar juist ondernemers zijn bij uitstek geschikt maatschappelijke problemen aan te pakken, denkt Mark Hillen. Hillen, oprichter van Social Enterprise NL, schreef samen met Marjolijn Verloop een boek over het in Nederland nog relatief onbekende concept ‘social enterprise’. In OBA Live legt hij uit hoe social enterprises winst en sociaal ondernemen combineren, waarom het concept nog maar weinig bekend is in Nederland en hoe het een belangrijke factor kan worden in de participatiemaatschappij.
Een paar uur later is beeldend kunstenaar Claudy Jongstra te gast in het programma De Nachtgast van de boeddhistische radio.
De succesvolle Jongstra werkt met een klein team op het Friese platteland en maakt grote werken voor musea en modeontwerpers in de wereld. Haar werk is onder andere aangekocht door Giuliano en Vuitton, het Victoria & Albert Museum in Londen, het Stedelijk Museum Amsterdam, het Museum of Modern Art New York (MOMA), The Hammer Museum in Los Angeles, OBA Amsterdam en het Nieuw Fries Museum in Leeuwarden. Jongstra werkt veel samen met (interieur)architecten zoals KAAN en OMA.
Natuurlijke materialen en grondstoffen, zoals veel wol en zijde zijn de ingrediënten waarmee ze haar kunst maakt én zorg draagt voor de aarde. Met haar werk ontdeed zij vilt van zijn oubollige imago. Trendwatcher Lidewij Edelkoort schreef op haar modeblog over Jongstra: “Al levend op de boerderij ontwerpt zij de boerderij van de toekomst. Daar gebeurt alles toegewijd.”
Jongstra is overtuigd van de ‘helende en verzachtende werking’ van haar stoffen. Daarom beschouwt zij gevangenissen, zorginstellingen en onderwijsgebouwen als belangrijke plekken voor haar vaak monumentale werken. Jongstra, gevoelig voor de rijkdom van de aarde, houdt de hele productielijn bijeen. Haar Drentse heideschapen, de planten die ze zelf verbouwt en waaruit ze verfstoffen wint, het blijft allemaal in eigen beheer en in overeenstemming met de natuurlijke tijd die een en ander nodig heeft. Bij opdrachten gaat het haar ‘niet om het tellen van de meters, maar om ruimte haar verhaal te vertellen’.
Het kunstwerk van Claudy Jongstra in het Nieuw Fries Museum heeft een afmeting van 21 x 6 meter.
Elisabeth ter Borg zegt
http://www.npo.nl/claudy-jongstra-verweven-wereld/05-11-2013/AVRO_1651005
Is een prachtige documentaire over deze bijzondere kunstenares