De leiders van de twee grootste boeddhistische organisaties in het overwegend boeddhistische Cambodja hebben er gisteren bij de regering op aangedrongen een juridische procedure te beginnen, waardoor het voor monniken onmogelijk wordt om deel te nemen aan politieke activiteiten en het actieve kiesrecht uit te oefenen.
De eerste monnik Bour Kry van de Dhammayuttika-organisatie en zijn collega Tep Vong van de Mohanikaya-traditie, vinden dat een dergelijke regeling de praktijk van het boeddhisme zal helpen verbeteren. Kry roept de betrokken instellingen, met inbegrip van de nationale assemblee, de senaat en de regering, evenals de politieke partijen, op om passende procedures in gang te zetten om te bewerkstelligen dat monniken onafhankelijk zijn. ‘Monniken moeten hun rol in opvoeding en het trainen van hun geest benadrukken, en respect, moraal, deugd, kennis en goede manieren in de samenleving bevorderen.’
Monniken spelen sinds vorig jaar een belangrijke rol bij de -het organiseren van in protesten rond de- nationale verkiezingen. De oproep van gisteren kwam iets meer dan een week nadat Kry, Vong en het hoofd van de monniken Non Nget, herhaalden dat een verbod op deelname aan politieke demonstraties van de monastieke leiding nog steeds van kracht was. De eerbiedwaardige Khim Sorn, de belangrijkste monnik in Phnom Penh, zegt dat hij de oproep steunt.
Echter, de oprichter van het onafhankelijke monnikennetwerk voor sociale rechtvaardigheid Buntenh ontkent dat monniken de waarden van het boeddhisme aantasten door politiek te bedrijven. ‘Het verbod voor monniken om deel te nemen aan sociale activiteiten, zoals het stemmen, kan leiden tot een stap achteruit in democratie, en een brede kloof vormen tussen boeddhisme en samenleving,’ Hij wordt daarin bijgestaan door wetgever Yem Ponhearith, die de parlementaire commissie met toezicht op religieuze zaken leidt. Deze zei gisteren dat het recht om te stemmen moet worden uitgebreid tot iedere burger, en dat de uitsluiting van monniken oneerlijk is. Monniken werden uitgesloten van het stemmen bij de verkiezingen van 2003, maar dat besluit werd in 2008 teruggedraaid.
Dolma zegt
Monnik in Europa wil zeggen dat je MOET voorzien in een levens inkomst. De staat geeft u geen euro uitkering.Het is echt vechten. Beledigingen mag je erbij krijgen.
Marja Baars zegt
Wat heeft Uw reactie te maken met dat monniken zich niet moeten mengen in politiek?
Dat monniken geen stemrecht zouden hebben of krijgen kan m.i. niet.
Waarom u een uitkering zou moeten krijgen is mij onduidelijk. Omdat U monnik wilt zijn? Treed in bij een orde zou ik zeggen. Daar komt geen greintje politiek of belediging bij kijken.
Ik werk ook gewoon voor de kost, kan ik ook wel moeten noemen.
Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt
Dit zou zomaar een veel politieker voorstel kunnen zijn dan op het eerste gezicht lijkt. Rivaliserende boeddhistische gemeenschappen die elkaar de voet dwars zetten, het zou niet voor het eerst zijn.
Overigens was de Boeddha een politiek dier pur sang. Een Verlicht politiek dier, maar toch. Hij was geschoold in de staats- en bestuurskunde van zijn tijd, in het recht van zijn tijd en later in de religie van zijn tijd. Hij koos er voor om zich buiten zijn eigen kaste te bewegen (hij ging jong de geestelijkheid in, in plaats van zich te beperken tot de heersers/krijgers waar hij toe behoorde volgens zijn geboorte), trok mannen van alle kasten aan in zijn gevolg -alleen de kastelozen niet, dacht ik- en later ook vrouwen. Dat moet bepaald bedreigend zijn geweest voor de heersende klasse, ‘één van hen’ die allerlei sociaal-cultureel en economisch bepaalde grenzen slechtte en dat nog uitdroeg ook.
Ik zie dan ook niet waarom geördineerden zich niet met politiek zouden moeten bezig houden. Zoals steeds weer: intentie, intentie, intentie. Welk middel je ook gebruikt tot je doel, binnen ethische grenzen, het is goed, mits je intentie en doel oké zijn.