• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Birma – Barman gearresteerd wegens belediging boeddhisme

Birma – Barman gearresteerd wegens belediging boeddhisme

11 december 2014 door de redactie

De Nieuw-Zeelandse bar-manager Philip Blackwood (32) moet vandaag wegens belediging van het boeddhisme voor een Birmees gerechtshof verschijnen. Op een promotieposter van de twee weken geleden geopende V-Gastrobar, een tapas restaurant en nachtclub in het ambassade gebied van Yangon, is te zien hoe de Boeddha als een dj een hoofdtelefoon draagt en op de poster de uitnodiging te zien is om in de bar een drankje te komen drinken.

T-shirt met Boeddhahoofd en hoofdtelefoon. Amazon, ongeveer 18 dollar, goede kwaliteit katoen. Te bestellen via het net.
T-shirt met Boeddhahoofd en hoofdtelefoon. Amazon, ongeveer 18 dollar, goede kwaliteit katoen. Te bestellen via het net.

Blackwood werd samen met twee anderen eerder deze week gearresteerd en meegenomen voor verhoor nadat de plaatselijke bevolking bezwaar maakte tegen de op Facebook geplaatste poster en het departement voor religieuze zaken in het overwegend boeddhistische Birma een klacht had ingediend tegen Blackwood, bareigenaar Tun Thurein (40) en manager Htut Ko Ko Lwin (26).  Ook werd bij de bar gedemonstreerd. Blackwoord heeft toegegeven de afbeelding van de Boeddha te hebben gebruikt om klanten te trekken. Een politieambtenaar zegt dat dit onaanvaardbaar is voor boeddhisten en het een belediging is voor de boeddhistische religie. Op het vergrijp staat maximaal twee jaar gevangenisstraf. Het drietal heeft binmiddels zijn verontschuldigingen aangeboden.

Het incident komt op een moment dat in Birma de laatste maanden een groeiende boeddhistische nationalistische beweging, geleid door extremistische monniken, in opkomst is. Deze extremisten hebben al aangedrongen op een boycot van moslimwinkels en voorstellen gedaan om de vrijheid van godsdienst (voor andersdenkenden) te beperken.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws, Theravada Tags: Arrest, bar, belediging, Boeddha, Philip Blackwood, poster

Lees ook:

  1. Barmanager blijft in cel vanwege Boeddha met hoofdtelefoon
  2. Antieksmokkelaars met kostbare boeddhasculpturen gearresteerd
  3. Rechtszaak Boeddha met koptelefoon, over twee weken uitspraak
  4. Jaren cel en dwangarbeid voor beledigen Boeddha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk zegt

    11 december 2014 om 19:57

    Ok, het zal hier misschien niet zo’n vaart lopen, maar uiterste voorzichtigheid is geboden waar het gaat om vermenging van politiek en religie, in dit geval boeddhisme. Boeddha zelf zou wellicht gezegd hebben dat deze machthebbers iets van zijn leer toch niet helemaal hebben begrepen… Wie wordt er tenslotte beledigd? De Boeddha zelf is te groot om beledigd te kunnen worden. Dus gaat het gewoon, zoals altijd, om overgevoelige ego’s.

  2. Walter zegt

    12 december 2014 om 01:25

    Ook een leerling van de leer zou geen reden hoeven te voelen voor belediging, mijns inziens.
    Beledigen is echter een veel breder besproken onderwerp. Ik denk terecht.

  3. Helen zegt

    12 december 2014 om 10:51

    Dit vind ik een typische Westerse reactie zonder begrip voor andermens religieuse beleving. Dat het allemaal ego is wordt zo een dooddoener. Je gaat nu voorbij aan een diep geworteld geloof in bepaalde heilige waarden. Ook de Boeddha begreep dat heel goed en had daar respect voor!

  4. Maxim zegt

    12 december 2014 om 14:31

    Misschien had de barman een lachende Boeddha moeten gebruiken..?

    Die op de foto lijkt alles veel te serieus te nemen.

    • Joop Ha Hoek zegt

      12 december 2014 om 17:09

      Maxim, de foto geeft niet de Boeddha weer zoals die door de barmanager in Birma is gebruikt, maar slechts een voorbeeld van wat er op internet te vinden is.

  5. ujukarin zegt

    12 december 2014 om 16:49

    Wel, Boeddha liet inderdaad mensen hun respect voor religieuze symbolen zoals de Hindoe-goden houden maar zette die wel mooi op hun plaats: als vergankelijk en beperkt. En waarschuwde o.a. in de parabel van het Vlot konstant tegen te letterlijk nemen van zijn leer, en daarmee bijzaken tot hoofdzaken maken.
    Dat laatste is nu precies wat je volop ziet gebeuren in ‘boeddhistische’ landen, met gesteggel over onvoldoende respect voor Boeddha als voorbeeld. Het is in de kern verkeerd begrip bij de ‘Boeddhisten’ en heeft dus weinig met Dharma te maken. Iets wat door de maker als respectvol bedoeld is (zoals tatoeages, zie recent nog een geval in Sri Lanka) lijkt me prima,en toont de domheid van de ‘boeddhisten’. Of dat (respectvolheid) in dit geval ook opgaat, net zoals bij disco’s die naar Boeddha vernoemd zijn, kweenie…

    Groeten uit stoffig en veelal Internetloos India, with folded palms,

  6. Henk zegt

    12 december 2014 om 20:16

    Voor zover ik het begrepen heb is boeddhisme geen geloof maar een leer waarvan Boeddha zelf zei dat we vooral niets moesten aannemen omdat hij het zei, maar alles moesten onderzoeken. Die heilige waarden bestaan niet inherent en hoewel ik me zelf ook erger aan plastic boeddha’s bij wijze van tuinkabouter, heeft dat met mijn eigen opvattingen te maken en niets met wat Boeddha bedoeld heeft. Respect voor de leer en de leraar is één ding, respect voor wat iemand wel of niet gelooft eveneens, maar zo min als ik begrijp dat moslims zich gekwetst voelen als je kritiek op Allah of de Profeet levert, zo min begrijp ik dat mensen verontwaardigd zijn als zij Boeddha beledigd achten.

  7. Walter zegt

    12 december 2014 om 20:49

    Mooi gezegd nu. Bekrachtigt voor mij de beginstelling dat vermenging van overtuiging, politiek, en rechtspraak in deze, uiterste voorzichtigheid vraagt.
    Dank.

  8. Henk zegt

    12 december 2014 om 22:05

    Buiging

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
05 feb
Volle maan mantra chant | Live en online
5 feb 23
06 feb
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
6 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
    • Guy – Het Pad
    • Ludo – Boeddha-natuur
    • Ardan
    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens