• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Organisaties » BUN - Boeddhistische Unie Nederland » BUN-voorzitter Ritman ontmoet abdis Ru Yao tempel Zeedijk

BUN-voorzitter Ritman ontmoet abdis Ru Yao tempel Zeedijk

27 oktober 2014 door de redactie

Gisteren, zondag 26 oktober 2014, bezocht Michael Ritman, de nieuwe voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN), de He Hua-tempel aan de Zeedijk in Amsterdam. Hij maakte daar kennis met de nieuwe abdis van de He Hua Tempel in Amsterdam, de eerwaarde Ru Yao. Zij was de afgelopen twaalf  jaar in de Chinese tempel in Parijs gestationeerd en leidt nu de Chinese boeddhistische tempel in Amsterdam.

BUN-voorzitter Michael Ritman ontmoet de nieuwe abdis Ru Yao. Foto BD.
BUN-voorzitter Michael Ritman ontmoet de nieuwe abdis Ru Yao. Foto BD.

De Fo Guang Shan He Hua Temple is de grootste, in traditioneel Chinese paleisstijl gebouwde, tempel in Europa. De uitstraling is Chinees, dat neemt echter niet weg dat het boeddhisme en de beoefening daarvan universeel is en alle uiterlijke kenmerken en culturen overstijgt. In de tempel wordt het humanistisch boeddhisme beoefend.

De betekenis van de naam van de tempel.

” He ” wordt ongeveer uitgesproken als “ge” in ” geluk ” en is het Chinese woord voor lotus. ” hua “, waarvan de uitspraak lijkt op een snel uitgesproken goewà, betekent bloem. De lotusbloem tempel dus. De lotus is een bijzondere soort waterlelie en speelt van oudsher een belangrijke rol in het boeddhisme. Met zijn wortels in het aardse slijk groeit hij uit tot een prachtige, kleurige en zuivere bloem die uit het water groeit en naar de hemel reikt. Hij is het symbool voor de verlichting en Boeddha wordt vaak staand of zittend op een open lotusbloem afgebeeld.

Een tweede betekenis van ” he ” is te vinden in het Chinese woord Helan, wat Holland betekent. Zo is ” He Hua ” ook op te vatten als ” Hollandse bloem in het boeddhisme “. En één van de doelstellingen van de tempel is zeker om mee te helpen aan het verder tot bloei komen van het Nederlandse boeddhisme.

De vooringang van een boeddhistisch klooster heet in het Chinees letterlijk ” poort tot de berg ” , wat verwijst naar de bergen waar kloosters traditioneel gebouwd werden. De bouw van He hua hoofdpoort is in de traditionele stijl van Chinese tempels: een grote centrale opening geflankeerd door twee kleinere. Nonnen en monniken gaan traditioneel door de hoofdpoort, leken door de zijpoorten.

De treden van de trap symboliseren het idee dat het stap voor stap beoefenen van het boeddhisme uiteindelijk leidt tot de hoogste verlichting.

BUN-voorzitter Michael Ritman in gesprek met Kankih Yao, onder andere woordvoerder van de tempel.
BUN-voorzitter Michael Ritman in gesprek met Kankih Yao, onder andere woordvoerder van de tempel.

In de hoofdzaal, de Guan Yin Shrine, staat het beeld van Avalokitesvara, in het Chinees Guan Yin Bodhisattva genaamd, centraal. Haar naam betekent ” de wijze vol van mededogen die ziet “. Zij ziet met haar duizend ogen, in iedere hand één, al het lijden in de wereld en biedt de lijdende mens hulp. Haar duizend handen symboliseren haar vermogens om alle levende wezens te redden. Daarnaast is ze Amitabha Boeddha behulpzaam bij het begeleiden van mensen naar zijn Westelijke Zuivere Land. Dit is de reden dat vaak een kleine afbeelding van Amitabha in haar kroon voorkomt. Guan Yin Bodhisattva wordt op vele verschillende manieren weergegeven. De verschillende houdingen van de handen, ofwel moedra’s, worden in beelden gebruikt als weergave van bepaalde boeddhistische begrippen, leerstellingen of gebeurtenissen in het leven van de Boeddha. Iedere houding heeft een bepaalde betekenis die vaak diepgaander is dan met woorden beschreven kan worden. Evenzo dragen de lichaamshoudingen van de beelden – liggend, zittend of staand – een symbolische betekenis.

Op vele beelden en voorwerpen ( onder andere de wierookvaten )zijn swastika’s te zien. Deze hebben niets te maken met de Nazi-swastika! Bij de boeddhistische swastika wijzen de armen tegen de klok in en staat het kruisteken rechtop. De swastika is een oeroud teken met een grote variatie aan symbolische betekenissen zoals de bliksem, de zon, het vermogen het slechte te overwinnen en de universaliteit van de boeddhistische leer.

In twee grote pagodeachtige torens bevinden zich honderden kleine boeddhafiguren, ieder in een verlichte nis. De herhaling van beeltenissen wordt sinds lange tijd gebruikt om boeddhistische begrippen te verduidelijken en versterken. Deze talloze afbeeldingen symboliseren de universele Boeddhanatuur die overal en in alles en iedereen aanwezig is. Alles en iedereen kan verlicht worden door de beoefening van de boeddhistische leer, de Dharma. De taps toelopende, naar de hemel reikende, vorm staat symbool voor de idee van het beoefenen van het boeddhisme dat stap voor stap uiteindelijk leidt tot de hoogste verlichting.

Eigen foto’s bezoek Michael Ritman Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Nieuws Tags: amsterdam, eerwaarde Ru Yao., He Hua tempel, Michael Ritman, Tempel Zeedijk

Lees ook:

  1. Vreemde monniken zorgen voor onrust in Amsterdam
  2. Een soepkar met daklozen, boeddhisten en het Leger des Heils
  3. Feestelijke Boeddha Dag in Amsterdam
  4. Michael Ritman – Boeddha in Nederland

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.