• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Nederlandse toeriste verdacht van slopen boeddhabeeld

Nederlandse toeriste verdacht van slopen boeddhabeeld

13 oktober 2014 door de redactie

Een vrouw uit Nieuw Zeeland wordt door de beheerder van het tempelcomplex Angkor Wat in Cambodja ervan verdacht in de tempel Bayonne een boeddhistisch beeld te hebben vernield. Tempelwachters troffen de vrouw naast het in vier gebroken stukken liggende standbeeld aan. Het standbeeld zou een replica zijn. Angkor Wat is volgens de Unesco een van de belangrijkste archeologische vindplaatsen in Zuidoost-Azië.

Volgens Cambodjaanse media bezocht de vrouw zaterdag de populaire toeristische attractie van Angkor Wat maar werd uiteindelijk aangetroffen in de in de 12e eeuw gebouwde tempel Bayon. De toeriste werd door personeel van de tempel voor verhoor aangehouden, maar later weer vrijgelaten. Verondersteld wordt dat de vrouw erna naar Thailand is gereisd.

Volgens het NOS-journaal gaat het om een in Nieuw-Zeeland wonende Nederlandse toeriste. De vrouw was naar eigen zeggen onder invloed van een vreemde kracht.

De toeriste keerde na een bezoek aan Angkor Wat en de Bayontempel niet terug naar haar chauffeur. Ze werd de volgende ochtend gevonden door personeel. Dat schakelde de politie in, omdat overnachten in het Werelderfgoed verboden is. Pas toen de vrouw al was vrijgelaten, ontdekten beveiligers op de vloer van de Bayontempel de resten van een Boeddhabeeld.

De vrouw geeft toe dat ze het beeld van een meter hoog heeft vernield. Het hoorde volgens haar niet thuis in de tempel. Ze denkt dat ze gedurende de nacht door vreemde krachten werd bezeten. “Ik was mezelf niet”, zei ze tegenover de NOS.

“Een stem vertelde mij om de tempel op te ruimen, omdat het de tempel was van de godin Innana en niet van Boeddha.” De Nederlandse, die naar eigen zeggen niet religieus is, gooide het beeld omver nadat de stem haar opdroeg op de plek van het beeld te gaan mediteren.

Het complex strekt zich uit over een gebied van meer dan vierhonderd vierkante kilometer, met inbegrip van beboste gebieden, en bevat de overblijfselen van de verschillende hoofdsteden van het Khmer imperium, vanaf de 9de tot de 15e eeuw.

De tempel Angkor Wat is een hindoeïstische tempel in de Cambodjaanse provincie Siem Reap, en wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld De tempel is een van de belangrijkste overblijfselen uit de periode van het Khmer-rijk. De tempel lag in de hoofdstad van het rijk, die tegenwoordig ook Angkor genoemd wordt, maar door de Khmers zelf Yasodharapura.

De tempel Angkor Wat is gebouwd tussen 1113 en 1145, tijdens de regeerperiode van Suryavarman II (regeerde van 1113-1150), en is de grootste piramide met verdiepingen op het Zuidoost-Aziatische vasteland. Het monument van Angkor Wat berust op een bouwstijl die terugvoert op de stichting van de eerste steden en tempels in het gebied.

De Bayon is een mengsel van boeddhisme en hindoeïsme. Van beide religies vindt men afbeeldingen in de tempel. In tegenstelling tot de meeste heiligdommen in Angkor is de Bayon rond en is complexer, door de lange duur van de bouw, en het wordt niet door een muur omringd, maar door open zuilengangen. Momenteel bestaan er 37 deels weer opgebouwde torens, het origineel had waarschijnlijk 49 of 54 torens. Op de torens werden 200 gezichten van de Lokeshvara (Avalokitesvara) gehouwen, op sommige 4, op andere slechts 2 of 3.

Bron BNN.

 

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, Geluk, Misbruik, Nieuws Tags: Angkor Wat, Bayon, beeld vernield, Cambodja, Nieuw Zeeland

Lees ook:

  1. Storm in Cambodja – bomen beschadigen Angkor Wat tempels
  2. Cambodja: Gestolen gouden urn met resten van Boeddha terecht
  3. Hoofdmonnik heeft relatie met vrouw – opsporing verzocht en onderdak weigeren
  4. Cambodjaans ministerie wil juridische stappen tegen beledigende TikTok ‘monnik’-video

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.