• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Gezicht en stem van het moderne Tibetaans boeddhisme bezoekt Europa

Gezicht en stem van het moderne Tibetaans boeddhisme bezoekt Europa

24 april 2014 door de redactie

De toekomst begint nu. Met dat thema begint de 17e Karmapa, Orgyen Trinley Dorje (28) eind mei zijn bezoek aan Duitsland. Het is de eerste keer dat de jonge en charismatische leider van de Tibetaanse boeddhistische Karma Kagyu school naar Europa komt. De belangrijkste evenementen in zijn toer zijn het bezoek aan de Europese zetel van de karmapa in Langenfeld/Eifel en de Duitse hoofdstad Berlijn.

Tijdens zijn reis door Duitsland omvat zijn programma zowel de traditionele boeddhistische leer als wereldlijke evenementen over actuele sociale kwesties, zoals boeddhisme en het milieu, het belang van mededogen in een geglobaliseerde wereld, en in een ontmoeting met kunstenaars het verkennen van het thema over vrije meningsuiting. De volgens de organisatoren jeugdige en charismatische lama wil inspelen op wat jonge mensen van zijn eigen generatie ervaren, het nastreven van hoop en geloof in de toekomst, op een moment dat de problemen van de wereld vaak onoverkomelijk en oplossingen zeldzaam lijken.

De Karmapa ziet zichzelf niet als een religieuze missionaris, maar liever als een stem die een bron van oude wijsheid uit het Oosten in een interculturele dialoog met de moderne wereld vertolkt. De 17e Karmapa wordt door velen beschouwd als de toekomstige hoop van het Tibetaanse volk. Hij wordt vereerd als de derde belangrijkste vertegenwoordiger van het Tibetaans boeddhisme, na de Dalai Lama en Panchen Lama. Hij heeft een vluchtelingenstatus en woont in India, in de onmiddellijke nabijheid van de veertiende Dalai Lama en deelt een zeer nauwe relatie met de Tibetaanse geestelijke leider. Hij ondersteunt volledig de middenwegtheorie van de Dalai Lama om de dialoog met China open te houden, maar neemt zelf een apolitiek standpunt in. Zijn focus is veeleer gericht op hoe boeddhistische beginselen zoals wijsheid, mededogen en onderlinge verbondenheid kunnen worden uitgeoefend in het dagelijks leven van de 21e eeuw.

Hij staat kritisch tegenover de cultuur van het consumentisme, dat de wereld van vandaag domineert. En staat voor persoonlijke verantwoordelijkheid en actieve betrokkenheid bij duurzaamheid en bescherming van het milieu in het licht van de klimaatverandering. De Karmapa is een pleitbezorger van sociale rechtvaardigheid en gender-gelijkheid en onthoudt zich niet van het geven van commentator op andere dringende zaken in de samenleving. Hij zegt graag naar Duitsland te komen, dat de reputatie van milieubewust land heeft. De hoge lama zegt ook uit te zien naar een uitwisseling van standpunten en ervaringen over belangrijke kwesties de samenleving betreffende met leiders van andere religies. Ervaringen die nuttig zijn voor het dagelijks leven van de Tibetanen, zowel in ballingschap alsmede in Tibet zelf.

Over de hele wereld heeft de Karmapa zich verzekerd van respect en de steun omdat hij bekend staat als iemand die de dialoog niet uit de weg gaat en de uitwerking daarvan ook praktiseert. Hij liet zich uit over de vernietiging van het milieu en de effecten van klimaatverandering in zijn vaderland en spoort de internationale gemeenschap aan samen te werken om de fragiele omgeving in en rond Tibet te beschermen, aangezien tenminste een derde van de wereldbevolking afhankelijk is van water uit de Himalaya-regio. Deze actieve inzet leverde hem de titel van ‘Groene Boeddha’ toen hij het hoofdkwartier van de WWF in Washington in 2011 bezocht. Als leider van een van de belangrijkste geslachten in het Tibetaans boeddhisme belichaamt de zeventiende Karmapa 900 jaar traditie, maar zijn focus ligt steeds op de mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw.

Bron organisatie bezoek Karmapa.

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: 17e, Europa, Karmapa, mei 2014

Lees ook:

  1. Twee extra teachings 17e Karmapa in Berlijn
  2. Karmapa Orgyen Trinley Dorje neemt deel aan Kalachakra in India
  3. Zeventiende Karmapa wil uit VS terugkeren naar India
  4. Tibetaanse gebedsvlaggen wapperen boven de polders

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.