De toekomst begint nu. Met dat thema begint de 17e Karmapa, Orgyen Trinley Dorje (28) eind mei zijn bezoek aan Duitsland. Het is de eerste keer dat de jonge en charismatische leider van de Tibetaanse boeddhistische Karma Kagyu school naar Europa komt. De belangrijkste evenementen in zijn toer zijn het bezoek aan de Europese zetel van de karmapa in Langenfeld/Eifel en de Duitse hoofdstad Berlijn.
Tijdens zijn reis door Duitsland omvat zijn programma zowel de traditionele boeddhistische leer als wereldlijke evenementen over actuele sociale kwesties, zoals boeddhisme en het milieu, het belang van mededogen in een geglobaliseerde wereld, en in een ontmoeting met kunstenaars het verkennen van het thema over vrije meningsuiting. De volgens de organisatoren jeugdige en charismatische lama wil inspelen op wat jonge mensen van zijn eigen generatie ervaren, het nastreven van hoop en geloof in de toekomst, op een moment dat de problemen van de wereld vaak onoverkomelijk en oplossingen zeldzaam lijken.
De Karmapa ziet zichzelf niet als een religieuze missionaris, maar liever als een stem die een bron van oude wijsheid uit het Oosten in een interculturele dialoog met de moderne wereld vertolkt. De 17e Karmapa wordt door velen beschouwd als de toekomstige hoop van het Tibetaanse volk. Hij wordt vereerd als de derde belangrijkste vertegenwoordiger van het Tibetaans boeddhisme, na de Dalai Lama en Panchen Lama. Hij heeft een vluchtelingenstatus en woont in India, in de onmiddellijke nabijheid van de veertiende Dalai Lama en deelt een zeer nauwe relatie met de Tibetaanse geestelijke leider. Hij ondersteunt volledig de middenwegtheorie van de Dalai Lama om de dialoog met China open te houden, maar neemt zelf een apolitiek standpunt in. Zijn focus is veeleer gericht op hoe boeddhistische beginselen zoals wijsheid, mededogen en onderlinge verbondenheid kunnen worden uitgeoefend in het dagelijks leven van de 21e eeuw.
Hij staat kritisch tegenover de cultuur van het consumentisme, dat de wereld van vandaag domineert. En staat voor persoonlijke verantwoordelijkheid en actieve betrokkenheid bij duurzaamheid en bescherming van het milieu in het licht van de klimaatverandering. De Karmapa is een pleitbezorger van sociale rechtvaardigheid en gender-gelijkheid en onthoudt zich niet van het geven van commentator op andere dringende zaken in de samenleving. Hij zegt graag naar Duitsland te komen, dat de reputatie van milieubewust land heeft. De hoge lama zegt ook uit te zien naar een uitwisseling van standpunten en ervaringen over belangrijke kwesties de samenleving betreffende met leiders van andere religies. Ervaringen die nuttig zijn voor het dagelijks leven van de Tibetanen, zowel in ballingschap alsmede in Tibet zelf.
Over de hele wereld heeft de Karmapa zich verzekerd van respect en de steun omdat hij bekend staat als iemand die de dialoog niet uit de weg gaat en de uitwerking daarvan ook praktiseert. Hij liet zich uit over de vernietiging van het milieu en de effecten van klimaatverandering in zijn vaderland en spoort de internationale gemeenschap aan samen te werken om de fragiele omgeving in en rond Tibet te beschermen, aangezien tenminste een derde van de wereldbevolking afhankelijk is van water uit de Himalaya-regio. Deze actieve inzet leverde hem de titel van ‘Groene Boeddha’ toen hij het hoofdkwartier van de WWF in Washington in 2011 bezocht. Als leider van een van de belangrijkste geslachten in het Tibetaans boeddhisme belichaamt de zeventiende Karmapa 900 jaar traditie, maar zijn focus ligt steeds op de mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw.