In Wellington, Nieuw-Zeeland is een nep-boeddhistische monnik actief die het publiek om grote donaties vraagt. Hij is zelfs bereid de aspirant donateurs te begeleiden naar een geldautomaat om ze te helpen bij het pinnen. Met kleine donaties neemt de nep-monnik geen genoegen, hij reageert daar agressief op.
De ‘monnik’ is gekleed in een terracotta gewaad en heeft zijn hoofdhaar afgeschoren. Om in contact te komen met zijn geldschieters zwerft de man door de straten van Wellington en biedt ze armbanden aan. De zwendel lijkt op die zoals ontstaan in Azië enkele jaren geleden en werd aan het begin van dit jaar voor het eerst gespot in Australië. Mannen verkleed als monniken waren in heel Australië actief. Met als bijzonder element een ‘monnik’ die een draagbare pinautomaat in zijn pij had verborgen, zodat zijn klanten ter plaatse konden doneren.
De politie in Wellington heeft de man, die beweert geen Engels te spreken, met een tolk verhoord. Er is geen bewijs dat de ‘monnik’ tot de Australische bende behoort. De man is onlangs aangekomen in Nieuw-Zeeland. Woordvoerders van lokale boeddhistische tempels zeggen de man niet te kennen. De zogenaamde monnik zegt dat hij in Wellington is om giften voor “gebeden en zegeningen” te verzamelen.
Overigens worden nep-monniken niet alleen in het verre buitenland gesignaleerd. Vorig jaar doken mannen die zich voordeden als boeddhistische monniken op in Amsterdam. Ze opereerden in de omgeving van de Chinese boeddhistische tempel aan de Zeedijk. Hun ware identiteit is nooit vastgesteld.
Kees Moerbeek zegt
Geen nieuws, toch nieuws omdat er een boeddhistische tempel in Amsterdam is. Je zult daar maar monnik zijn en onterecht het stigma nep-monnik opgeplakt krijgen. Dit soort berichten verwart :-)
Joop Ha Hoek zegt
De neppers zorgden voor verwarring, Kees, niet het bericht. Het BD had indertijd contact met de leiding van de tempel aan de Zeedijk over deze vermeende valserikken. Er was onrust. Maar by the way, wie is een echte monnik? Is dat iemand in een pij? Of de kaalgeschorene in Wellington die ons een lesje leert omdat wij stigmatiseren en etiketten plakken. En voor chaos zorgt. Zoals de Komst van Joachim Stiller. Een mooie middag om te filosoferen, maar ik ga de redactieruimte opruimen, de voeten kleven aan de grond. Dat is lastig als je het pad beloopt. Good fortune.