• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Centrum Bodaishin: geen monniken, geen diploma’s en oude transmissielijnen

Centrum Bodaishin: geen monniken, geen diploma’s en oude transmissielijnen

20 maart 2014 door de redactie

Eind april opent in Antwerpen het centrum voor hedendaags boeddhisme  ‘Bodaishin’. Er worden geen meesterdiploma’s uitgereikt. Er worden geen oude transmissielijnen bewaard. Er worden geen monniken gewijd.

Bodahshin Antwerpen
Afbeelding: Beppe Mokusa, Bodaishin.

Oprichter en begeleider Tom Hannes: ‘Er valt niets te rapen dan de gelegenheid om zelf en samen met anderen de boeddhistische levensvisie te bestuderen, en op zoek te gaan naar de meest zinnige manier om ze in ons eigen hedendaagse leven te integreren. Bodaishin is  een Japanse term voor  ‘Boeddhageest’, oftewel de grote zin om zelf actief  een ontwaakt leven te leiden. Om onszelf te bevrijden van gewoontepatronen waarmee we ons eigen en andermans leven lastig en angstig maken. Deze spirit vormt het hart van een boeddhistisch geïnspireerd leven. Deze inspiratie is ook het hart van het centrum Bodaishin. Dit onderzoek gaan we samen aan. Door samen in stilte te mediteren. Maar ook door met elkaar in gesprek te gaan. Door het klassieke boeddhistische materiaal te belichten met onze eigen ervaringen, twijfels en knopen. En vooral door steeds de link te leggen tussen onze praktijk en ons persoonlijke leven, onze relaties, ons werk, onze maatschappij, onze planeet…’

Tom Hannes is sinds 1996 intensief beoefenaar van het boeddhisme. Hij studeerde onder vipassanaleraar Goenka en onder de zenleraren Roland Rech (die hem tot zenmonnik wijdde) en Frank Dewaele. Hij was lange tijd verantwoordelijke van een traditioneel zencentrum in Antwerpen. Hij schreef onder andere de boeken Zen of het konijn in ons brein, Let’s get Mythical, De vijf gezichten van angst en De Boeddha van de Badkamer. Vandaag woont hij met zijn familie in Antwerpen en werkt als therapeut en coach, schrijver en theatermaker.

Hannes: ‘Dat de Boeddha, een Indiase leraar uit de IJzertijd, ons na vijfentwintig eeuwen nog altijd kan inspireren is op zijn minst  indrukwekkend te noemen. Zijn analyse van de menselijke conditie en de praktische levensweg die hij in antwoord daarop ontwierp, raken steeds meer mensen, ook in onze huidige moderne cultuur.

Toch was ook de Boeddha een kind van zijn tijd. Klassieke boeddhistische teksten, rituelen, praktijken en organisatievormen, die de stempel van hun tijd dragen, voelen dan ook soms bevreemdend aan. Er is sinds vijfentwintig eeuwen dan ook bijzonder veel veranderd. Op wetenschappelijk vlak, maar ook op maatschappelijk, politiek technologisch, ecologisch en zeker ook op mythisch vlak leven we in een heel andere wereld.

Tom Hannes © Studio Schrever
Tom Hannes © Studio Schrever

Net als de Boeddha zullen wij dus zelf ook de wijsheid moeten opbrengen om de vinger aan de pols van onze eigen tijd te houden. Wat zijn onze mogelijkheden? Wat zijn onze noden? Wat zijn onze valkuilen? Waar creëren wij vandaag zelf het leed waaraan we zo graag willen ontsnappen? Een antwoord vinden we daarop niet in oude teksten. Dit is onze eigen verantwoordelijkheid. En die overstijgt onze eigen individuele leven. Wij zijn immers niet alleen kinderen van onze tijd. We zijn er ook onvermijdelijk de ouders van.’

Wat is er nu zo boeddhistisch aan het boeddhisme? Tom Hannes: ‘De antwoorden daarop zijn zo talrijk en gevarieerd als de tijden, culturen, leraren en beoefenaars die het boeddhisme in vijfentwintig eeuwen geteld heeft. Het boeddhisme waarvoor bodaishin wil staan is dat van een praktische levensweg, die erop gericht is ons te bevrijden uit patronen en ideeën die ons leven onnodig benauwd en kleingeestig maken.  Hoewel de klassieke tradities rijk zijn aan teksten, rituelen, mythes en instituten ligt het concreet bevrijdende effect van het boeddhisme in een mix van drie heel specifieke aspecten:

de wijsheid van de leegte,

een ethiek van verantwoordelijkheid,

meditatie gebaseerd op aandacht.

Deze drie aspecten hebben elkaar nodig om zinnig te zijn: wijsheid zonder meditatie en ethiek wordt pedant, ethiek zonder wijsheid wordt benauwd, meditatie zonder wijsheid of ethiek wordt een egotrip.’

Naar de website van Bodaishin www.bodaishin.be

22 april 2014 eerste bijeenkomst van Bodaishin,  Meditatie en gesprek. Thema: Wat is bodaishin? De wekelijkse meditatie gaat door op dinsdag van 19u30 tot 21u30 in de Familiestraat 25 in Antwerpen, in de zaal op de eerste verdieping van het yoga-centrum Mind in Motion.

 

 

 

 

 

 

 

Categorie: Japans boeddhisme, Nieuws, Zen Tags: Antwerpen, Modern Boeddhisme, Tom Hannes, Wim Schrever

Lees ook:

  1. Zenmonnik Tom Hannes:
  2. Veel paden, één dharma
  3. Zentangle- ‘creatieve reis naar een plaats van rust’
  4. De Boeddha van de badkamer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    21 maart 2014 om 17:32

    Hallo Tom,
    Jouw initiatief spreekt mij inhoudelijk sterk aan. Deze benadering roept een ervaren van sterke verwantschap op met hoe ik zelf het boeddhisme ervaar en mij er mee verbind.
    Als ik in de buurt zou wonen zou ik graag actief deelnemen. Drenthe is echter wat ver en dus hoop ik jullie ontwikkelingen in het centrum via het BD en het Boeddha magazine te kunnen volgen.
    Hartelijke groet en veel inspiratie,
    Sjoerd Windemuller

    • Kees Moerbeek zegt

      21 maart 2014 om 19:12

      Op de site van van de BUN kun je talloze zendo’s en meditatiecentra vinden waar je prima terecht kunt, Sjoerd. Anders kan ik je er persoonlijk wel een aantal aanbevelen, maar dat is mijn mening. Je hoeft, met alle respect, niet perse naar Antwerpen.

  2. sabi van hove zegt

    2 april 2014 om 10:53

    Dag Tom,

    Hier word ik blij van.

    tot 22 april.

    sabi

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.