• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Sekimori ishi – kiezen van een ander pad

Sekimori ishi – kiezen van een ander pad

26 februari 2014 door de redactie

In Japanmuseum SieboldHuis in Leiden is vanaf veertien maart een bijzondere expositie te ervaren.  In de tuin en op de binnenplaats geven Europese kunstenaars een moderne kijk op de traditionele Sekimori Ishi (grenssteen). Een 16e-eeuwse Japanse traditie in een 21ste-eeuwse uitvoering.

Volgens eeuwenoud Zen gebruik worden één of meerdere stenen kruislings met touw omwonden en neergelegd in Japanse tuinen. Dit maakt op subtiele wijze duidelijk dat een pad niet toegankelijk is. Bezoekers hoeven zich deze keer niet te laten weerhouden maar kunnen genieten van ruim veertig  bijzondere objecten. Voor ‘Sekimori Ishi Modern’ hebben beeldend kunstenaars de opdracht gekregen om de traditionele materialen (steen en touw) te vervangen door andere middelen en deze oude traditie op moderne wijze te verbeelden.

Drieëntwintig kunstenaars uit België, Frankrijk, Duitsland en Nederland tonen elk twee tot drie moderne objecten, ieder binnen hun eigen discipline; glaskunst, keramiek, illustraties, fotografie, beeldhouw- en schilderkunst. Régina Le Moigne, Jo Bordouw en Michio Takahashi hebben eerder in Franse en Europese musea geëxposeerd. Een groot aantal kunstenaars wordt voor het eerst bij het Nederlands museumpubliek geïntroduceerd. Maar ook werken van bekende namen zoals Peter Bremers en Olav Slingerland zijn onderdeel van deze expositie.

Met ‘Sekimori Ishi Modern’ brengt Japanmuseum SieboldHuis een onbekend en mystiek onderdeel van de Japanse cultuur onder de aandacht. Het is de eerste tentoonstelling die een moderne herinterpretatie geeft van de traditionele Sekimori Ishi. De sculpturen reizen na Japanmuseum SieboldHuis verder naar België en Frankrijk.
Sekimori ishi: (letterlijk: gestapelde steen; figuurlijk: grenssteen; stopsteen.) is een oud 16e eeuws Japans gebruik. Het is in Japan gebruikelijk dat de gasten die de traditionele theeceremonie gaan gebruiken, zich op eigen gelegenheid eerst wat verpozen in de theetuin van de gastheer en vervolgens de weg zelf weten te vinden door de tuin naar het theehuisje.

Het kan zijn dat men op een van de paden een bijzondere steen op het pad aantreft. Een steen kruislings omwonden met touw en een mooie knoop bovenop, staat zomaar midden in de toegangsweg of splitsing van paden in deze klassieke Japanse theetuin. Wat nu te doen? Er overheen stappen of…

Op deze manier maakt men op een subtiele wijze duidelijk dat het niet de bedoeling is de weg te vervolgen of het afgebakende pad in te slaan. Men zal een ander pad moeten kiezen.

Deze door vele Japanners gerespecteerde ongeschreven wet komt voort uit het oude gebruik dat Japanners bijzondere stenen omwinden of decoreren met touw of dik koord en daarmee aangeven dat die plek een mystieke heilige plek is c.q. een tijdelijke verblijfplaats van (Shinto) goden.

“Sekimori ishi modern” is het concept van een modern equivalent van de traditionele Japanse Sekimori ishi waarbij het functionele equivalent tijdens de exposities ondergeschikt is maar daarna wederom geactiveerd kan worden. Tijdens de ontwerp en uitvoeringsfase van de objecten onder de titel Sekimori Ishi Modern   is nadrukkelijk geijverd dat het filosofische equivalent en het karakter van de oorspronkelijke Sekimori ishi behouden blijft. 

Kees Kort van het Shakuhachi Genootschap heeft speciaal voor de expositie van Sekimori Ishi Modern een muziekstuk gecomponeerd. Op veertien maart brengt hij dat muziekstuk in SieboldHuis ten gehore.

Sekimori Kees KortKees Kort speelt sinds 1989 de shakuhachi, de Japanse bamboefluit. Na een aantal jaren zelfstudie met behulp van lesboeken, muziekcassettes e.d. kreeg hij lessen van o.m. Yoshikazu Iwamoto  en Ichiro Seki. In 2000 bezocht hij Japan, had daar ontmoetingen met shakuhachimeesters als Yokoyama Katsuya, Tadashi Tajima en een optreden met Aoki Reibo en zijn studenten. Hij nam lessen bij Akikazu Nakamura, die hij als zijn persoonlijke leraar beschouwt. Om de shakuhachi ook in Nederland grotere bekendheid te geven richtte hij “KAITO” op, het Nederlands Shakuhachi Genootschap.

Kort is twee maal per maand te horen in het Museum voor Volkenkunde te Leiden, regelmatig ook bijgestaan door een of meer leerlingen: iedere eerste en vierde zondag van de maand van 12.00 tot 13.00 uur in de Japanzaal op de eerste etage (zie ook http://www.rmv.nl/).

Naast de meditatieve Zenmuziek (Honkyoku) speelt Kees Kort ook o.a. Japanse ensemblemuziek (Sankyoku) (indien mogelijk begeleid op de Japanse koto), Japanse volksmuziek (Minyo) en kindermuziek (Dojo). Daarnaast geeft hij meditatieve klankconcerten, waarbij ook fluiten afkomstig van andere landen en culturen worden bespeeld, zoals o.a.: uit India (bansuri), Turkije (ney, qawwal), Indonesië (suling) en Bali (suling gambuh) Peru (panfluit, qena, zampona en toyo) en Rusland (kalyuka).

 

 

Categorie: Beeldende kunst, Nieuws, Zen Tags: Kees Kort, Leiden, Sekimori Ishi Modern’

Lees ook:

  1. Expositie Sekimori Ishi Modern in Kruithuis Den Bosch
  2. Winnaar BD-prijsvraag Kees Kort bekend
  3. Nieuwe tempel Suiren-Ji medio dit jaar open
  4. Recordaantal bezoekers voor Museum Volkenkunde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.