• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Familie en kloosters van Tibetaanse zelfverbranders worden hard aangepakt

Familie en kloosters van Tibetaanse zelfverbranders worden hard aangepakt

18 februari 2014 door de redactie

De sociale omgeving van Tibetanen die zichzelf in zogenoemde Tibetaanse autonome gebieden in brand steken, wordt door de autoriteiten hard aangepakt. Ze verspelen hun recht op werk en uitkering en krijgen boetes opgelegd. Dat blijkt uit een rapport dat onlangs uit de provincie Sichuan Ngaba is gesmokkeld en waarin de prefectuur draconische maatregelen aankondigt tegen dorpen, families en relaties van mensen die zichzelf in brand steken.

Tibet burningHet rapport is in handen van het Tibetaanse centrum voor mensenrechten en democratie (TCHRD). De meeste zelfverbrandingen vonden plaats in de Tibetaanse autonome gebieden  Ngaba en Qiang. Uit het document blijkt dat de regering hard zal optreden tegen de nabestaanden en omgeving van de zelfverbranders en hen het leven ondraaglijk zal maken.

De Tibetanen in het gebied worden met posters op onder meer openbare gebouwen vooraf gewaarschuwd: ‘In gevallen van zelfverbranding zal de lokale overheid de aanval openen op uw familie, dorp en klooster.’  Het officiële document, is gedateerd 8 April 2013. Er staan zestien artikelen van beperkingen en straffen voor het gezin, het dorp en het klooster van een zelfverbrander specifiek vermeld.

“Al deze maatregelen schenden de rechten van de mens die de Chinese grondwet beweert te beschermen,” zegt het TCHRD. ‘De lokale autoriteiten maken duidelijk dat zij families van toekomstige zelfverbranders in een klem heeft.’ Familieleden van zelfverbranders worden op een zwarte lijst geplaatst, beroofd van hun politieke rechten en het recht op werk. Hun huis en land worden in beslag genomen, en hen wordt verboden een bedrijf te starten. Voor een termijn van drie jaar worden ze uitgesloten van hun recht op een sociale uitkering en mogen ze geen reizen maken naar Lhasa of naar het buitenland. Gezinsleden zullen geen baan vinden, een huis kunnen huren en het lenen van geld is uitgesloten. Er zou sprake zijn van marteling van familieleden van zelfverbranders.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Politiek, Rechtspraak Tags: China, dorpen, familie, kloosters, maatregelen, mensenrechten, straffen, TCHRD, Tibet, zelfverbranding

Lees ook:

  1. Tibetaanse zanger en monnik vrijgelaten na uitzitten straf
  2. Weer zelfverbranding door kwestie Tibet
  3. Familie van dode monnik Sonam Topgyal gearresteerd
  4. Britse regering onder vuur door softe opstelling bescherming mensenrechten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk zegt

    18 februari 2014 om 11:54

    Over de mensenrechten in Tibet durft niemand zijn nek uit te steken uit angst voor strafmaatregelen uit China. Zelfverbrandingen zijn schijnbaar niet interessant voor de pers. Er wordt wel veel aandacht geschonken aan schending van mensenrechten in Noord Korea. Dat is gemakkelijk want Noord Korea heeft geen vrienden (behalve China). Hoe hypocriet kunnen we als Nederlanders zijn?

  2. Maria Vignolo zegt

    18 februari 2014 om 13:04

    Welja, bovenop alle schendingen van de Tibetaanse mensenrechten, ook dit nog eens.
    En de wereld blijft stil.
    De angst voor China is blijkbaar te groot.
    O nee het zijn de economische belangen die altijd de voorrang krijgen.
    Het is te gek voor woorden.
    Wat een ellende, verdriet en onrecht wordt dit volk aangedaan.

  3. Juan zegt

    19 februari 2014 om 02:31

    Mag er niet voorzichtig afgevraagd worden wat het
    nut is van zelfverbranding? Ik begrijp dit echt niet; als iemand mij dit kan uitleggen, graag.
    Zal het juist niet verstandiger zijn de vreedzame protesten als in tijden van Ghandi op te volgen?

    • Nic zegt

      19 februari 2014 om 08:07

      Een effect van zelfverbranding is in elk geval de aandacht daarvoor.

  4. Henk zegt

    19 februari 2014 om 15:31

    Al meer dan 50 jaar is er vreedzaam protest gevoerd, echter zonder resultaat. Ik denk dat zelfverbranding een daad van radeloosheid en opoffering is. De meeste zelfverbranders laten berichten achter of hebben een boodschap. Door het totalitaire onderdrukkingssysteem van de Chinezen komen deze boodschappen niet naar buiten.
    Zelfverbranding is een vorm van verzet waarbij andere onschuldige medemensen niet getroffen worden, echter door de slimme handelswijze van de Chinezen wordt dit effect teniet gedaan.

    • Kees Moerbeek zegt

      19 februari 2014 om 20:38

      Bij zelfverbranding worden andere mensen natuurlijk wel degelijk getroffen. Bijvoorbeeld door schuldgevoel of gevoel van falen. Zo’n gevoel van schuld of falen kan heel snel omslaan in woede (zelfs haat) gericht tegen het slachtoffer/familie e.d.(Dat was ook de reactie van de Engelsen op de geweldloze acties van Gandhi) Dit verklaart mogelijk de reactie van de Chinezen. Ze willen in ieder geval het probleem indammen en voorkomen dat het zich verspreid naar andere delen van China. Er zijn genoeg regio’s waar het kan gebeuren.

      Wat er slim aan de handelswijze van de Chinezen is, zie ik eerlijk gezegd dus niet.

      De Chinese keizers, al of niet rood, hebben natuurlijk nogal wat te vrezen. Invasies, burgeroorlogen, etnische/religieuze conflicten, natuurrampen (al of niet van menselijke makelij) en het uiteenvallen van het land waren tot de opkomst van het Communisme schering en inslag. En nu balanceren bijna 1 miljard mensen op het randje van een ecologische/humanitaire ramp.

      De boel van 16 miljoen mensen bij elkaar houden is al een probleem, krijg dat maar eens voor elkaar met 1 miljard mensen, met de trauma’s van de recente geschiedenis in het achterhoofd. De Duitse bezetting van Nederland was mild vergeleken met wat de Chinezen te verduren hebben gehad met o.a. de Japanners.

      Sinds de val van het oude keizerrijk heeft de bevolking enorme trauma’s opgelopen door Japans en Westers imperialisme, kolonisatie en kerstening. Japan en Sri Lanka hebben dit (deels) ook doorgemaakt. En niet te vergeten Rusland na de val van de Romanovs.

      Een paar links:
      De opstand/burgeroorlog door een christelijke sekte. Het ‘Hemelse Koninkrijk van de Volmaakte Vrede’
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Taiping-opstand

      Mantsjoerije, dat een Japanse vazalstaat was, waar o.a. experimenten op Chinezen voor de Japanse oorlogsindustrie plaatsvonden.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Mantsjoekwo

      Boxeropstand tegen de kolonisatie van China door het westen
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokseropstand

      Opiumoorlog
      Wat doe je als China wanneer een land als Engeland je bevolking aan de opium wil krijgen? Met alle gevolgen van dien? Juist: oorlog.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Opiumoorlogen

      enzovoorts enzovoorts

      Praat dat het onmenselijke gedrag van de corrupte Chinese regering in Tibet, maar ook t.o.v. de Oeigoeren goed? En het gedrag van China t.o.v. Noord-Korea en Birma? Neen, maar het is wel een heel gecompliceerde situatie waarin het land en de bevolking zich bevindt.

      Om dichter bij de zendo of de meditatiehal te blijven: Wat zegt (ik hou het netjes) en doet het zogeheten hardwerkende superieure joods-christelijke volksdeel? Graag daarover ook eens berichten in dit dagblad.

  5. Henk zegt

    19 februari 2014 om 23:30

    Geachte heer Moerbeek,

    Hoewel uw politieke betoog volgens mij niet zo goed past in een context als het Boeddhistisch Dagblad wil ik hier toch op reageren.

    Het is slim van de Chinezen om andere mensen (familie of bekenden) erbij te betrekken omdat dan een daad als zelfverbranding niet meer als ‘geweldloos’ tegenover de medemens’ beschouwt kan worden. Er wordt immers fysiek geweld toegepast tegenover de familie.

    Taiping,Mantsjoekwo,Bokseropstand, Opiumoorlogen enz. zijn allemaal gebeurtenissen die zich buiten het Tibetaanse cultuurgebied hebben afgespeeld. Tibet was eeuwenlang afgesloten voor buitenstaanders. Nee, de werkelijke oorzaak ligt bij de kleine Chinese elite die het land in zijn macht heeft en bang is deze positie te verliezen.

    Niemand heeft het recht om een andere vredelievende cultuur uit te roeien, dus ook de Tibetaanse cultuur (die totaal verschilt van de Chinese)niet.

    Boeddhisme gaat uit van geweldloosheid en compassie. Die zijn hier ver te zoeken! Als wij als boeddhisten onze ogen hiervoor sluiten worden we medeplichtigen.

    • Kees Moerbeek zegt

      20 februari 2014 om 07:52

      Geachte heer Henk,

      David Loy (Buddhist Global Relief, Zen Peacemakers…) schrijft in “Money, Sex, War, Karma: Notes voor a Buddhist Revolution” (2013) : ‘De nadruk van het boeddhisme ligt op wat het psycho-spirituele genoemd kan worden. Gaat het om vrijheid voor het ik, of vrijheid van het ik (ego)? Vandaag de dag zien we de beperkingen in van beide vrijheden. Wat heb ik eraan vrij te zijn van externe controle, als ik de slaaf ben van mijn eigen hebzucht, agressie en illusies? Dat ik persoonlijk ontwaakt ben uit de illusie van mijn ‘afgescheiden ik’ maakt mij en anderen die lijden onder economische uitbuiting en een onderdrukkende regering nog niet vrij. We moeten beide vrijheden nastreven.’

      De Chinezen (= de Communistisch Staatskapitalistische kliek) zijn inderdaad niet slim, omdat ze in de ban zijn van de Drie Vergiften (hebzucht, onwetendheid en haat). Die drie blijken slechte raadgevers.

      Taiping, Mantsjoekwo, Bokseropstand, Opiumoorlogen enzovoorts hebben enorme trauma’s veroorzaakt in het collectieve geheugen van de volkeren van China. Bovendien, het Tibetaans cultuurgebied is veel groter dan Tibet. De volkeren in China zijn karmisch met elkaar verbonden, sinds duizenden jaren. Het argument dat “Taiping” niets met de Tibet te maken heeft getuigt van een beperkt inzicht in de situatie.

      ‘Boeddhisme gaat uit van geweldloosheid en compassie. Die zijn hier ver te zoeken! Als wij als boeddhisten onze ogen hiervoor sluiten worden we medeplichtigen.’ Boeddhisme gaat gaat van veel meer uit en over de geweldloosheid van het boeddhisme valt veel te zeggen.

      Alles wat in dit BD staat is politiek en vergis u niet in de politieke consequenties van de Dharma.

  6. Henk zegt

    20 februari 2014 om 09:45

    Geachte heer Moerbeek,
    Dit is een meer genuanceerd commentaar een in grote en in grote lijnen ben ik het met u eens. Neemt niet weg dat het Tibetaanse volk onder de voet wordt gelopen en op een gruwelijke wijze te lijden heeft onder de Chinese repressie terwijl de hele wereld gelaten toekijkt. Elke Tibetaanse zelfverbranding is daardoor een aanklacht tegen de mensheid.

    • Kees Moerbeek zegt

      20 februari 2014 om 17:18

      Naar aanleiding van je reactie heb ik op Wikipedia gekeken naar het lemma ‘waarheidscommissie’ en vond uiteindelijk dit:

      “REGISTER OF RECONCILIATION – Page 1 Back
      Monday, December 15, 1997 at 16:26:15

      I am an Afrikaner who has been grossly misled by my peers of the time. I was led to believe that all was well both in the Christian and worldly sense. I now realise that this was not so and will do all in my power to make amends for the wrongs of the past and ensure that those who follow me will be exposed differently. Therefore they will act differently as I and my family shall now do.

      Ulrich Swart, Rivonia, Sandton, SA
      …
      Monday, December 15, 1997 at 22:53:48

      I wish to express my deepest regrets for my non-involvement.

      Anne Peimer, Cape Town, SA”
      http://www.justice.gov.za/trc/index.html

      Maar de grootste opponenten hierbij zijn de Drie Vergiften in de geesten en handelen van het Regime in Beijing (ik gooi ze gemakshalve op een hoop). Maar wat we niet voor mogelijk hielden is in Zuid-Afrika gebeurd, de Muur is ook gevallen, Vietnam heeft afgerekend met de Rode Khmer… Dat is een goeie start, maar nu de oorzaken nog.

      Ik heb overigens niet het idee dat jij gelaten toekijkt naar wat er in Tibet gebeurt. En je hoort bij de ‘mensheid’. Het is heel beperkt wat een enkele mens kan doen, maar dat moet die mens vooral ook niet nalaten te doen :-)
      http://www.youtube.com/watch?v=jHMex4AsvPY

  7. Henk zegt

    20 februari 2014 om 18:57

    Ja, ik loop al wat jaartjes mee in het boeddhisme. In 1995 heb ik mijn Tibetaanse leraar ontmoet. Hij was toen al op leeftijd. Hij wilde altijd terug naar zijn geboorteplaats in Tibet. Twee jaar geleden voelde hij dat zijn einde naderde en vroeg mij om hem naar Tibet terug te brengen zodat hij daar kon sterven. Dit werd door de Chinese overheid geweigerd. Twee maanden later is hij in Nederland overleden.
    En ja, boeddhisme is niet alleen mediteren en reciteren. Belangrijk is de boeddhistische levensovertuiging in het dagelijkse leven toepassen. Dit is niet gemakkelijk in onze gecompliceerde maatschappij en kan soms tot conflicten leiden.
    Wat Tibet betreft ben er van overtuigd dat er ooit weer vrijheid zal komen. Het is de wet van karma, maar verandering kan alleen plaatsvinden door actie te ondernemen. Een onderwerp dat ik bij boeddhistische centra wel eens mis.
    Bedankt voor de mooie clip.

    • Kees Moerbeek zegt

      20 februari 2014 om 20:47

      De Boeddha stond ook op vanonder de Bodhiboom, dat merk je terecht op. Een voorbeeld van: ‘Neem uw kussen op en wandel.’ :-)

      Nogal on-zen, maar ach ja, katholieke jeugd
      http://www.youtube.com/watch?v=sDXwkcq7QTQ

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.