De sociale omgeving van Tibetanen die zichzelf in zogenoemde Tibetaanse autonome gebieden in brand steken, wordt door de autoriteiten hard aangepakt. Ze verspelen hun recht op werk en uitkering en krijgen boetes opgelegd. Dat blijkt uit een rapport dat onlangs uit de provincie Sichuan Ngaba is gesmokkeld en waarin de prefectuur draconische maatregelen aankondigt tegen dorpen, families en relaties van mensen die zichzelf in brand steken.
Het rapport is in handen van het Tibetaanse centrum voor mensenrechten en democratie (TCHRD). De meeste zelfverbrandingen vonden plaats in de Tibetaanse autonome gebieden Ngaba en Qiang. Uit het document blijkt dat de regering hard zal optreden tegen de nabestaanden en omgeving van de zelfverbranders en hen het leven ondraaglijk zal maken.
De Tibetanen in het gebied worden met posters op onder meer openbare gebouwen vooraf gewaarschuwd: ‘In gevallen van zelfverbranding zal de lokale overheid de aanval openen op uw familie, dorp en klooster.’ Het officiële document, is gedateerd 8 April 2013. Er staan zestien artikelen van beperkingen en straffen voor het gezin, het dorp en het klooster van een zelfverbrander specifiek vermeld.
“Al deze maatregelen schenden de rechten van de mens die de Chinese grondwet beweert te beschermen,” zegt het TCHRD. ‘De lokale autoriteiten maken duidelijk dat zij families van toekomstige zelfverbranders in een klem heeft.’ Familieleden van zelfverbranders worden op een zwarte lijst geplaatst, beroofd van hun politieke rechten en het recht op werk. Hun huis en land worden in beslag genomen, en hen wordt verboden een bedrijf te starten. Voor een termijn van drie jaar worden ze uitgesloten van hun recht op een sociale uitkering en mogen ze geen reizen maken naar Lhasa of naar het buitenland. Gezinsleden zullen geen baan vinden, een huis kunnen huren en het lenen van geld is uitgesloten. Er zou sprake zijn van marteling van familieleden van zelfverbranders.
Bron BNN.
Henk zegt
Over de mensenrechten in Tibet durft niemand zijn nek uit te steken uit angst voor strafmaatregelen uit China. Zelfverbrandingen zijn schijnbaar niet interessant voor de pers. Er wordt wel veel aandacht geschonken aan schending van mensenrechten in Noord Korea. Dat is gemakkelijk want Noord Korea heeft geen vrienden (behalve China). Hoe hypocriet kunnen we als Nederlanders zijn?
Maria Vignolo zegt
Welja, bovenop alle schendingen van de Tibetaanse mensenrechten, ook dit nog eens.
En de wereld blijft stil.
De angst voor China is blijkbaar te groot.
O nee het zijn de economische belangen die altijd de voorrang krijgen.
Het is te gek voor woorden.
Wat een ellende, verdriet en onrecht wordt dit volk aangedaan.
Juan zegt
Mag er niet voorzichtig afgevraagd worden wat het
nut is van zelfverbranding? Ik begrijp dit echt niet; als iemand mij dit kan uitleggen, graag.
Zal het juist niet verstandiger zijn de vreedzame protesten als in tijden van Ghandi op te volgen?
Nic zegt
Een effect van zelfverbranding is in elk geval de aandacht daarvoor.
Henk zegt
Al meer dan 50 jaar is er vreedzaam protest gevoerd, echter zonder resultaat. Ik denk dat zelfverbranding een daad van radeloosheid en opoffering is. De meeste zelfverbranders laten berichten achter of hebben een boodschap. Door het totalitaire onderdrukkingssysteem van de Chinezen komen deze boodschappen niet naar buiten.
Zelfverbranding is een vorm van verzet waarbij andere onschuldige medemensen niet getroffen worden, echter door de slimme handelswijze van de Chinezen wordt dit effect teniet gedaan.
Kees Moerbeek zegt
Bij zelfverbranding worden andere mensen natuurlijk wel degelijk getroffen. Bijvoorbeeld door schuldgevoel of gevoel van falen. Zo’n gevoel van schuld of falen kan heel snel omslaan in woede (zelfs haat) gericht tegen het slachtoffer/familie e.d.(Dat was ook de reactie van de Engelsen op de geweldloze acties van Gandhi) Dit verklaart mogelijk de reactie van de Chinezen. Ze willen in ieder geval het probleem indammen en voorkomen dat het zich verspreid naar andere delen van China. Er zijn genoeg regio’s waar het kan gebeuren.
Wat er slim aan de handelswijze van de Chinezen is, zie ik eerlijk gezegd dus niet.
De Chinese keizers, al of niet rood, hebben natuurlijk nogal wat te vrezen. Invasies, burgeroorlogen, etnische/religieuze conflicten, natuurrampen (al of niet van menselijke makelij) en het uiteenvallen van het land waren tot de opkomst van het Communisme schering en inslag. En nu balanceren bijna 1 miljard mensen op het randje van een ecologische/humanitaire ramp.
De boel van 16 miljoen mensen bij elkaar houden is al een probleem, krijg dat maar eens voor elkaar met 1 miljard mensen, met de trauma’s van de recente geschiedenis in het achterhoofd. De Duitse bezetting van Nederland was mild vergeleken met wat de Chinezen te verduren hebben gehad met o.a. de Japanners.
Sinds de val van het oude keizerrijk heeft de bevolking enorme trauma’s opgelopen door Japans en Westers imperialisme, kolonisatie en kerstening. Japan en Sri Lanka hebben dit (deels) ook doorgemaakt. En niet te vergeten Rusland na de val van de Romanovs.
Een paar links:
De opstand/burgeroorlog door een christelijke sekte. Het ‘Hemelse Koninkrijk van de Volmaakte Vrede’
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taiping-opstand
Mantsjoerije, dat een Japanse vazalstaat was, waar o.a. experimenten op Chinezen voor de Japanse oorlogsindustrie plaatsvonden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mantsjoekwo
Boxeropstand tegen de kolonisatie van China door het westen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokseropstand
Opiumoorlog
Wat doe je als China wanneer een land als Engeland je bevolking aan de opium wil krijgen? Met alle gevolgen van dien? Juist: oorlog.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opiumoorlogen
enzovoorts enzovoorts
Praat dat het onmenselijke gedrag van de corrupte Chinese regering in Tibet, maar ook t.o.v. de Oeigoeren goed? En het gedrag van China t.o.v. Noord-Korea en Birma? Neen, maar het is wel een heel gecompliceerde situatie waarin het land en de bevolking zich bevindt.
Om dichter bij de zendo of de meditatiehal te blijven: Wat zegt (ik hou het netjes) en doet het zogeheten hardwerkende superieure joods-christelijke volksdeel? Graag daarover ook eens berichten in dit dagblad.
Henk zegt
Geachte heer Moerbeek,
Hoewel uw politieke betoog volgens mij niet zo goed past in een context als het Boeddhistisch Dagblad wil ik hier toch op reageren.
Het is slim van de Chinezen om andere mensen (familie of bekenden) erbij te betrekken omdat dan een daad als zelfverbranding niet meer als ‘geweldloos’ tegenover de medemens’ beschouwt kan worden. Er wordt immers fysiek geweld toegepast tegenover de familie.
Taiping,Mantsjoekwo,Bokseropstand, Opiumoorlogen enz. zijn allemaal gebeurtenissen die zich buiten het Tibetaanse cultuurgebied hebben afgespeeld. Tibet was eeuwenlang afgesloten voor buitenstaanders. Nee, de werkelijke oorzaak ligt bij de kleine Chinese elite die het land in zijn macht heeft en bang is deze positie te verliezen.
Niemand heeft het recht om een andere vredelievende cultuur uit te roeien, dus ook de Tibetaanse cultuur (die totaal verschilt van de Chinese)niet.
Boeddhisme gaat uit van geweldloosheid en compassie. Die zijn hier ver te zoeken! Als wij als boeddhisten onze ogen hiervoor sluiten worden we medeplichtigen.
Kees Moerbeek zegt
Geachte heer Henk,
David Loy (Buddhist Global Relief, Zen Peacemakers…) schrijft in “Money, Sex, War, Karma: Notes voor a Buddhist Revolution” (2013) : ‘De nadruk van het boeddhisme ligt op wat het psycho-spirituele genoemd kan worden. Gaat het om vrijheid voor het ik, of vrijheid van het ik (ego)? Vandaag de dag zien we de beperkingen in van beide vrijheden. Wat heb ik eraan vrij te zijn van externe controle, als ik de slaaf ben van mijn eigen hebzucht, agressie en illusies? Dat ik persoonlijk ontwaakt ben uit de illusie van mijn ‘afgescheiden ik’ maakt mij en anderen die lijden onder economische uitbuiting en een onderdrukkende regering nog niet vrij. We moeten beide vrijheden nastreven.’
De Chinezen (= de Communistisch Staatskapitalistische kliek) zijn inderdaad niet slim, omdat ze in de ban zijn van de Drie Vergiften (hebzucht, onwetendheid en haat). Die drie blijken slechte raadgevers.
Taiping, Mantsjoekwo, Bokseropstand, Opiumoorlogen enzovoorts hebben enorme trauma’s veroorzaakt in het collectieve geheugen van de volkeren van China. Bovendien, het Tibetaans cultuurgebied is veel groter dan Tibet. De volkeren in China zijn karmisch met elkaar verbonden, sinds duizenden jaren. Het argument dat “Taiping” niets met de Tibet te maken heeft getuigt van een beperkt inzicht in de situatie.
‘Boeddhisme gaat uit van geweldloosheid en compassie. Die zijn hier ver te zoeken! Als wij als boeddhisten onze ogen hiervoor sluiten worden we medeplichtigen.’ Boeddhisme gaat gaat van veel meer uit en over de geweldloosheid van het boeddhisme valt veel te zeggen.
Alles wat in dit BD staat is politiek en vergis u niet in de politieke consequenties van de Dharma.
Henk zegt
Geachte heer Moerbeek,
Dit is een meer genuanceerd commentaar een in grote en in grote lijnen ben ik het met u eens. Neemt niet weg dat het Tibetaanse volk onder de voet wordt gelopen en op een gruwelijke wijze te lijden heeft onder de Chinese repressie terwijl de hele wereld gelaten toekijkt. Elke Tibetaanse zelfverbranding is daardoor een aanklacht tegen de mensheid.
Kees Moerbeek zegt
Naar aanleiding van je reactie heb ik op Wikipedia gekeken naar het lemma ‘waarheidscommissie’ en vond uiteindelijk dit:
“REGISTER OF RECONCILIATION – Page 1 Back
Monday, December 15, 1997 at 16:26:15
I am an Afrikaner who has been grossly misled by my peers of the time. I was led to believe that all was well both in the Christian and worldly sense. I now realise that this was not so and will do all in my power to make amends for the wrongs of the past and ensure that those who follow me will be exposed differently. Therefore they will act differently as I and my family shall now do.
Ulrich Swart, Rivonia, Sandton, SA
…
Monday, December 15, 1997 at 22:53:48
I wish to express my deepest regrets for my non-involvement.
Anne Peimer, Cape Town, SA”
http://www.justice.gov.za/trc/index.html
Maar de grootste opponenten hierbij zijn de Drie Vergiften in de geesten en handelen van het Regime in Beijing (ik gooi ze gemakshalve op een hoop). Maar wat we niet voor mogelijk hielden is in Zuid-Afrika gebeurd, de Muur is ook gevallen, Vietnam heeft afgerekend met de Rode Khmer… Dat is een goeie start, maar nu de oorzaken nog.
Ik heb overigens niet het idee dat jij gelaten toekijkt naar wat er in Tibet gebeurt. En je hoort bij de ‘mensheid’. Het is heel beperkt wat een enkele mens kan doen, maar dat moet die mens vooral ook niet nalaten te doen :-)
http://www.youtube.com/watch?v=jHMex4AsvPY
Henk zegt
Ja, ik loop al wat jaartjes mee in het boeddhisme. In 1995 heb ik mijn Tibetaanse leraar ontmoet. Hij was toen al op leeftijd. Hij wilde altijd terug naar zijn geboorteplaats in Tibet. Twee jaar geleden voelde hij dat zijn einde naderde en vroeg mij om hem naar Tibet terug te brengen zodat hij daar kon sterven. Dit werd door de Chinese overheid geweigerd. Twee maanden later is hij in Nederland overleden.
En ja, boeddhisme is niet alleen mediteren en reciteren. Belangrijk is de boeddhistische levensovertuiging in het dagelijkse leven toepassen. Dit is niet gemakkelijk in onze gecompliceerde maatschappij en kan soms tot conflicten leiden.
Wat Tibet betreft ben er van overtuigd dat er ooit weer vrijheid zal komen. Het is de wet van karma, maar verandering kan alleen plaatsvinden door actie te ondernemen. Een onderwerp dat ik bij boeddhistische centra wel eens mis.
Bedankt voor de mooie clip.
Kees Moerbeek zegt
De Boeddha stond ook op vanonder de Bodhiboom, dat merk je terecht op. Een voorbeeld van: ‘Neem uw kussen op en wandel.’ :-)
Nogal on-zen, maar ach ja, katholieke jeugd
http://www.youtube.com/watch?v=sDXwkcq7QTQ