In miljoenen voedselproducten blijkt niet te zitten wat er op de verpakking staat. Producten zoals lasagne bevatten in plaats van rund eigenlijk paard. In reactie op de ontwikkelingen rondom het meest recente paardenvleesschandaal – bij slachthuis Van Hattem Vlees in Dodewaard – stelt Hilde Anna de Vries, directeur foodwatch Nederland:
“De eisen die we tijdens het paardenvleesschandaal in 2013 stelden staan nog steeds: De autoriteiten moeten in gevallen van fraude onmiddellijk alle beschikbare informatie over producten die hierbij betrokken zijn openbaar maken. Gebrek aan informatie is niet in overeenstemming met consumentenrechten zoals deze door de EU zijn vastgesteld. Consumenten hebben het recht om beschermd te worden tegen fraude, ook als er geen directe dreiging voor de volksgezondheid is. Dit is afgelopen jaar niet gebeurd en de meest recente ontwikkelingen laten zien dat consumenten opnieuw in het ongewisse worden gelaten.”
“Niet alleen producenten, maar ook supermarkten en andere retailers moeten in gevallen van fraude per direct alle informatie openbaar maken over mogelijke betrokkenheid van hun (huis-)merken. Conform EU-verordening 178/2002 moeten alle ingrediënten te traceren zijn. Dit is afgelopen jaar niet gebeurd. Helaas illustreert het meest recente schandaal opnieuw dat het huidige systeem faalt, onafhankelijk van de ontwikkelingen die de komende dagen zullen volgen. Het is dan ook hoog tijd dat er wettelijke maatregelen getroffen worden die transparantie en traceerbaarheid binnen de gehele keten garanderen.”
Vorig jaar bleek in miljoenen voedselproducten niet te zitten wat er op de verpakking stond. Producten zoals lasagne bevatten in plaats van rund eigenlijk paard. Het schandaal had in eerste instantie weinig prioriteit bij de NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit), omdat het niet levensbedreigend zou zijn. Toch stelt de NVWA later dat de veiligheid van het vlees niet garandeerd kan worden. De grootte van het paardenvleesschandaal is onvoorstelbaar – de NVWA riep na onderzoek maar liefst 50.000 ton rundvlees terug. Ook maakte de NVWA bekend dat de veiligheid van dit vlees niet gegarandeerd kon worden.
Dit is het probleem
Het is voor handelaren en fabrikanten aantrekkelijk om te sjoemelen met ons eten. Er vindt namelijk amper controle plaats. Dat de grootschalige fraude is maandenlang niet is opgevallen is het bewijs. Blijkbaar hebben ook de supermarkten die de ‘besmette’ producten verkochten niet serieus gecontroleerd. Anders was het paardenvleesschandaal al eerder aan het licht gekomen. Bovendien kan een supermarkt zoals Albert Heijn, waar paardenvlees werd aangetroffen in de Euroshopper lasagne, wettelijk niet aansprakelijk gehouden worden voor de voedselfraude. De prikkel om zelf te gaan controleren is daardoor miniem. Een ander probleem zijn de lage boetes die absoluut niet in verhouding staan tot de winst die er met het frauderen te behalen valt.
De grootste verliezers zijn de consumenten. ‘De NVWA weet namelijk precies welke Nederlandse bedrijven het verdachte vlees hebben verwerkt en verkocht. Maar jij weet nog steeds van niets. De NVWA houdt de lippen stijf op elkaar en verkiest daarmee het belang van bedrijven boven het belang van consumenten. foodwatch vindt dit een schandaal boven op het paardenvleesschandaal.’
Bron foodwatch.