• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tibetaanse vicepremier: ‘Hoop op een vrij Tibet blijft’

Tibetaanse vicepremier: ‘Hoop op een vrij Tibet blijft’

27 januari 2014 door de redactie

De Tibetaanse vicepremier in ballingschap Pema Chhinjor heeft gisteren, tijdens de viering van het vijfenzestigjarig bestaan van de republiek India, gezegd te bidden dat India een van de machtigste naties ter wereld wordt. In India is de Tibetaanse regering in ballingschap gevestigd en er is een grote Tibetaanse gemeenschap.

China oefent steeds meer druk uit op India om de rechten van de Dalai Lama en andere hoge Tibetaanse religieuze leiders in te perken. De vicepremier zegt hoop te houden op een zelfstandig Tibet.

“Ik kan de Tibetanen voorhouden dat India ongeveer tweehonderd jaar onder Britse overheersing leefde voordat het zelfstandig werd. Tibet is in1959 bezet, dus we blijven hopen. Tibetanen in Tibet zijn zo moedig, ze zijn hun overtuiging en identiteit niet kwijtgeraakt, ondanks de Chinese repressie, dus dat is onze inspiratie. En vroeg of laat zullen we de dag (van de vrijheid) in Lhasa tegenover het Potalapaleis vieren,’ zei de vicepremier.

Bron BNN.

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: bezetting, China, hoop, Tibet, vrijheid

Lees ook:

  1. Tibetaanse monniken steken zichzelf in brand
  2. CCP – ‘Tibetanen danken hun gelukkiger leven aan president Xi Jinping’
  3. Amerikaanse ambassadeur in China – ‘zorgen over uiting van religie en cultuur in Tibet’
  4. Opnieuw zelfverbranding in Sichuan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jules Prast zegt

    27 januari 2014 om 01:38

    Dé achilleshiel van de Tibetaanse beweging blijft mijns inziens de manier waarop politieke vrijheid en spirituele vrijheid met elkaar worden vermengd; zozeer zelfs, dat ik mij wel eens afvraag of er in die kring in relatie tot de illusoire, historisch discutabele notie ‘Tibet’ niet al te makkelijk een loopje wordt genomen met de boeddhistische leringen van vergankelijkheid en niet-zelf. Al teken ik hier onmiddellijk bij aan dat je uit het oogpunt van etnische verwantschap en mensenrechten terecht begaan kunt zijn met het lijden van mensen in het voormalige Tibet. Maar is al die aandacht die door boeddhisten wordt besteed aan de verhoopte politieke reconstructie van Tibet niet een beetje buiten verhouding wanneer je kijkt naar al het andere lijden in de wereld?

    • Juan zegt

      27 januari 2014 om 08:12

      Fijn om reactie en met name de vraag van Jules Prast te mogen lezen:
      “Maar is al die aandacht die door boeddhisten wordt besteed aan de verhoopte politieke reconstructie van Tibet niet een beetje buiten verhouding wanneer je kijkt naar al het andere lijden in de wereld?”

      Voor mij is het te vergelijken als met het zeehondjes-en-varkens-verhaal. Als zeehondjes in Canada dood worden geknuppeld krijgt dit grote aandacht maar de levenswijze van vele miljoenen varkens in China is ”normaal” en vele ‘ik-vind-het-zo-zielig-voor-de-zeehondjes’-mensen kopen in de supermarkt juist varkensvlees voor de dagelijks behoeften (waaronder ik in het nog korte verleden).

      Ik merk van dichtbij wat er gebeurd met de Tibetanen. Het is niet menselijk en niet correct. Maar ik zie en hoor ook met enige regelmatig andere verhalen. Dit maakt het totale beeld gelukkig een stukje helder.
      Ik denk dat de media de grote boosdoener is: veel macht en hersenspoeling.
      Corrigeer me ajb als ik een verkeerd heb.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    27 januari 2014 om 10:17

    De gewelddadige bezetting van Tibet door China is een feit, ook al noemen de Chinese machthebbers het een ‘bevrijding van een feodaal systeem’ en zelfs dat ‘Tibet historisch gezien al deel uitmaakte van China’. Die bezetting veroorzaakt lijden, Tibetanen offeren zelfs hun levens er voor op om er een eind aan te maken. Duizenden zijn er vermoord, kloosters afgebroken of in brand gestoken. Miljoenen Tibetanen zijn verplaatst door de Chinese machthebbers of worden in hun beleving en uitoefening van hun cultuur, onderwijs, taal ernstig beknot. Alleen vanwege hun verzet tegen dit onmenselijke systeem verdwijnen Tibetanen voor lange tijd achter de tralies. Het is waar dat op veel plekken op de wereld mensen lijden, dat is verschrikkelijk. Wij kunnen alleen maar hopen dat daar een eind aan komt. Dat poetst het leed van de Tibetanen over de situatie in hun land niet weg. Het is geen kwestie van hier minder meer, of daar meer minder. Het is zo dat de Tibetanen in binnen-en buitenland met goed georganiseerde en politiek invloedrijke groeperingen aandacht vragen voor de situatie in hun land. Je zou zo’n goed geoliede informatiemachine alle onderdrukte partijen toewensen. Media vergroten het beeld niet uit van wat er in Tibet gebeurt. Ook het BD doet dat niet maar verslaat slechts wat er gebeurt, hier ver vandaan, op het Dak van de Wereld. De boosdoener is de bezetter.

    Joop Ha Hoek, hoofdredacteur BD.

  3. Jules Prast zegt

    27 januari 2014 om 13:06

    Laat ik het dan zo zeggen: Ik zou het een stuk makkelijker te vinden zonder reserves te sympathiseren met de Tibetaanse zaak wanneer men zich zou beperken tot de religieuze en culturele rechten en niet telkens de wens tot politieke reconstructie erbij zou halen. Ik reageerde op de uitlatingen van de in het artikel genoemde vice-premier van Tibet in ballingschap. Mijn opmerkingen betreffen dus niet de journalistieke aandacht die het Boeddhistisch Dagblad hieraan besteedt, maar de manier waarop de Tibetaanse beweging de zaak in de aandacht houdt. Zou de Dalai Lama niet veel meer voor de Tibetaanse minderheid in China kunnen betekenen wanneer hij de wens tot politieke reconstructie openlijk afzweert en zich alleen concentreert op interculturele verzoening en het recht op religieuze zelfbeschikking van de Tibetanen?

    • Kees Moerbeek zegt

      27 januari 2014 om 19:34

      Tibet is Nederland niet, en China niet Nazi-Duitsland. Maar de Dalai Lama en Wilhelmina waren beiden in ballingschap.

      Beelden van koningin Wilhelmina, die uit ballingschap terugkeerde in Nederland. Zij dacht er geen moment aan te buigen voor de Duitse bezetter.
      http://www.youtube.com/watch?v=FFhPOKxqGoE
      http://www.youtube.com/watch?v=I8p_AQ25jMU

      De Nederlandse Unie meende dat een nieuwe tijd was aangebroken, maar wilden de Nederlandse waarden handhaven. Dus kozen ze voor een dialoog met de bezetter en gleden af. Het is ze vergeven, maar anderen noemden het drietal recht-voor-z’n-raap collaborateurs.
      http://deoorlog.nps.nl/page/mappen/782977/Geen+%27zelfnazificatie%27?afl=3&d=780206

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.