• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » (Vermeende) resten van de Boeddha gestolen in Cambodja

(Vermeende) resten van de Boeddha gestolen in Cambodja

16 december 2013 door de redactie

In Cambodja zijn vijf bewakers van een stoepa op de berg van Udong, de oude hoofdstad van Cambodja, door de politie opgepakt omdat ze verdacht worden van betrokkenheid bij de diefstal van een gouden urn met relikwieën van de Boeddha. De diefstal werd vorige week dinsdag al ontdekt door een bewaker, die wakker werd van het geblaf van een hond. Toen hij op onderzoek ging ontdekte hij dat het slot naar de schrijn geforceerd was.

In de stoepa worden stukken bot en tanden bewaard die van de Boeddha zouden zijn geweest. Ze werden na zijn crematie in de as aangetroffen. De relikwieën werden in 1952 door koning Norodom Sihanouk vanuit Sri Lanka naar Cambodja overgebracht. In eerste instantie werden ze bewaard in de stupa van Phnom Penh, maar die bleek te klein. Steeds meer pelgrims bezochten deze plek. In 2002  werden de stoffelijke resten overgebracht naar de tempel van Udong, veertig kilometer ten noorden van Phnom Penh. Die ceremonie werd bijgewoond door tienduizenden mensen.

Politiewoordvoerder Kirt Chantharith: ‘Deze relikwieën zijn voor ons van een uiterst kostbare religieuze en culturele waarde. De politie zet alles op alles om de urn terug te vinden en de daders te bestraffen.’ Op meerdere plaatsen in de wereld worden in zogeheten stoepa’s aan de Boeddha toegeschreven stoffelijke resten bewaard.

In het Chinese pelgrimsoord Famen zetten boeddhistische monniken in mei 2009 een reliek –een vingerkootje van de middelvinger van de linkerhand van de Boeddha-  bij in een 148 meter hoge stoepa, de hoogste ter wereld. Op de ceremonie kwamen zo’n 20.000 gelovigen af. De sarira, zoals boeddhistische relieken worden genoemd, werd in 1987 ontdekt in een ondergrondse hal vol relikwieën. Volgens de overlevering lag het voorwerp daar sinds 874. Sinds de vondst van het vingerkootje is de Famen-tempel een belangrijk bedevaartsoord geworden. Meer dan tien miljoen mensen bezochten het boeddhistische bouwwerk in de afgelopen twintig jaar

In  Singapore wordt in een tempel een aan de Boeddha toegeschreven tand bewaard. En in Parijs, in de Grote Pagode van Vincennes, worden ook relikwieën van de Boeddha bewaard Ze zijn daar sinds 2009 in bewaring genomen. Het is voor het eerst dat stoffelijke resten van Boeddha in het Westen hun laatste rustplaats vinden om daar vereerd te worden. De relieken zijn een geschenk van Thailand aan het Westen. Volgens Thaise overlevering werd deze overdracht eeuwen terug voorspeld. Volgens deze profetie zou daarmee de definitieve komst van het boeddhisme naar het Westen worden gemarkeerd.

Bronnen: verschillende persbureaus. Wikimedia.

 

 

Categorie: Nieuws Tags: Boeddha, Cambodja, crematie, relikwieën, reten gestolen, Thailand

Lees ook:

  1. Cambodja: Gestolen gouden urn met resten van Boeddha terecht
  2. Thaise waardering voor Cambodjaanse monnik inzake behoud boeddhisme in Cambodja
  3. Boeddhistische pelgrims enthousiast verwelkomd in Laos
  4. Thailand achter Birma  in 2020 index van persvrijheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.