Studenten van University College Roosevelt in het Zeeuwse Middelburg voeren een milieucampagne, waarin ze pleiten voor 100% plantaardige evenementen. Uit de enquête van deze week blijkt dat bijna 70% van de medewerkers en studenten de verandering naar een duurzamer voedselsysteem steunt.
Op steeds meer studentenevenementen is het aanbod al volledig plantaardig, zo hebben belangrijke evenementen zoals het herfstfestival, de kerstmarkt, liefdadigheids- en kerstgala’s die zich dit jaar al aangesloten.
David Shaw, een van de campagnevoerders zegt: ‘Het is geweldig om te zien hoe gepassioneerd de UCR-gemeenschap is. Onze campagne gaat verder dan alleen het voedselaanbod; het is een statement over de ernst van klimaatverandering. We kijken uit naar samenwerking met de universiteit om dit werkelijkheid te maken.’
Ook dr. Inez Flameling van University College Roosevelt ondersteunt de campagne: ‘Minder vlees, eieren en zuivel eten is het beste wat we allemaal kunnen doen om de klimaatcrisis af te wenden.’
Deze campagne is onderdeel van het grotere Plant-Based Universities-netwerk, dat bestaat uit campagnes op 80 universiteiten in Europa. De Plant-Based Universities campagne heeft al op 12 universiteiten successen geboekt, waaronder Cambridge en de Universiteit van Graz.
Onderzoek toont aan dat door in Nederland over te stappen naar een volledig plantaardig voedselsysteem, er 41% minder landbouwgrond nodig zou zijn in binnen en buitenland. Daardoor zouden we onze natuurdoelen kunnen halen, schonere lucht krijgen en de bevolkingsgroei goed op kunnen vangen. Een wereldwijde omschakeling zou maar 25% van de huidige landbouwgrond gebruiken, aanzienlijk minder water en tegen lagere kosten.
Plant-Based Universities, een campagne van Animal Rising, is een internationaal initiatief van studenten die pleiten voor 100% plantaardige catering op hun universiteiten. De groep stelt dat universiteiten de verantwoordelijkheid hebben om de klimaatwetenschap te volgen, die duidelijk de negatieve gevolgen van de veeteelt en visserij weergeeft. De campagne is actief in meer dan 80 universiteiten, met op elke universiteit een lokaal team gestart door gedreven studenten.
Geef een reactie