BBB-minister Wiersma is verkozen tot het Liegebeest van 2024. De verkiezing van Wakker Dier kwam vroegtijdig ten einde, doordat vier van de vijf genomineerden hun leugens toegaven en aanpasten. Waardoor Wiersma als enige Liegebeest overbleef. Leonie Vestering van Wakker Dier: ‘Politici als Wiersma kunnen een voorbeeld nemen aan bedrijven, die hun fouten wél durven recht te zetten.’
Iglo, de laatste tegenkandidaat in de verkiezing, laat aan Wakker Dier weten dat de leugenachtige uitspraken over ‘verantwoorde vis’ van hun verpakking en website worden gehaald. Mede door het wegvallen van alle overige kandidaten kreeg de minister tachtig procent van de 15.000 stemmen.
Mooie sprookjes
Volgens Wiersma wordt dierenleed in de Nederlandse vee-industrie ‘erger voorgesteld dan het is’. Maar vorig jaar stierven 46 miljoen dieren nog voordat zij aankwamen bij het slachthuis. Vestering: ‘De minister weet dondersgoed dat het leed vaak eerder wordt onderschat, maar kiest ervoor om geruststellende sprookjes te vertellen.’
Eerder beloofde Albert Heijn al de leugenachtige claims op zijn zuivel- en Greenfields rundvleesverpakkingen aan te passen. Muscle Meat, fabrikant van kant-en-klaarmaaltijden met plofkip, schrapte een claim van zijn website over ‘voorop lopen op gebied van dierenwelzijn’.
Dit was de vijftiende editie van de Liegebeestverkiezing. Het is nog niet eerder gebeurd dat er slechts één kandidaat in de verkiezing overblijft: daarmee is deze editie de meest succesvolle tot nu toe. Met de verkiezing legt Wakker Dier misleidende claims over dierenwelzijn bloot. Die verwarren consumenten en verpesten de markt voor écht diervriendelijke producten. Bij eerdere edities pasten Van Dobben, Albert Heijn en Lidl hun producten aan en trokken onder andere McDonald’s en Plus hun onware uitspraken terug.
Geef een reactie