• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vrouwen welkom, maar aanraken monniken verboden

Vrouwen welkom, maar aanraken monniken verboden

28 juni 2012 door de redactie

Vrouwen zijn bij de inhuldiging van een nieuwe tempelzaal van het Laotiaanse boeddhistische klooster Wat  Thammarattanaram, in Broussard (Louisiana, USA) van harte welkom, maar ze mogen geen monniken aanraken. Tempelpersoneel zal dat verhinderen.

In Laos, maar ook in Thailand en andere Aziatische landen, is het monniken (bhikkus) niet toegestaan een vrouw aan te raken. Vrouwelijke kloosterbewoners mogen ook geen mannen aanraken. Deze interpretatie van de regels is strenger dan de vinaya, de oorspronkelijke orderegels waaraan monniken en nonnen onderhevig zijn. Daarin is een regel opgenomen dat een bhikkhu geen vrouw mag aanraken als hij gemotiveerd is door lust. Is er toch fysiek contact tussen een monnik en een vrouw, dan moet de monnik zich onderwerpen aan reinigingsrituelen (abatt).

Volgens de orthodoxe Laotiaanse orderegels mag een vrouw ook niet rechtstreeks iets overhandigen aan een monnik. Dat gebeurt via een man, of de vrouw legt de gift op de grond, waarna de monnik deze op kan rapen. In het openbaar vervoer in Laos is het aan te bevelen om als vrouw niet naast een monnik te gaan zitten, maar een mannelijke metgezel, mits aanwezig, als ‘scheidingswand’ te laten fungeren. In kloosters geldt de algemene regel dat bezoekers niet boven monniken mogen uitsteken. Gaan zitten is dan een hoffelijk gebaar.

In veel traditionele boeddhistische landen is het vrouwen niet toegestaan om volwaardig non te worden. Ze kunnen wel novice of een permanente kloosterbewoonster worden. Steeds meer vrouwelijke boeddhisten uit verschillende tradities komen daartegen in verzet en willen dezelfde rechten als monniken.

Een week lang, vanaf 4 juli, zijn er festiviteiten in en rond de tempel in Broussard. Uit alle delen van de VS maar ook daarbuiten worden Laotiaanse monniken en pelgrims verwacht. Drie jaar lang is er door monniken en handwerklieden uit de plaatselijke bevolking gewerkt aan de nieuwe tempelzaal, in het Laotiaans boeddhisme ‘sim’ genoemd. Het is de belangrijkste plaats in het tempelcomplex. De zaal is gesierd met handgeschilderde afbeeldingen uit het leven van de Boeddha. Uit Thailand is een marmeren Boeddhabeeld geïmporteerd.

Belangstellenden wordt verzocht zich respectvol te kleden, door bijvoorbeeld geen korte broeken te dragen. Na de feesten wordt de tempel weer in gebruik genomen door de monniken, voor studie en verdieping.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Nieuws Tags: aanraken, inwijding, Laos, printbatch2, sim, vrouwen, welkom

Lees ook:

  1. Zendo en Hatto in Zen River ingewijd
  2. Dingeman Boot, dhamma-wegwijzer en spirituele vriend voor velen
  3. Vijfvoudige gelofte basis voor goede omgang binnen boeddhistische groepen
  4. Hillary Clinton wil relatie tussen China en Dalai Lama verbeteren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Leven in Thailand – vriendin
    • Meester tussen vorm en leegte
    • Het jaar 2023 – dag 33 – muur
    • Naturalis verruilt Shell voor Extinction Rebellion
    • Boeddhistische doeners en denkers  – de serie 63

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens