Uit protest tegen het misbruik van de afbeelding en naam van Boeddha in allerlei commerciële activiteiten, organiseert de Knowing Buddha Foundation in Thailand zaterdag onder de naam “Dharma dankbaarheid’ een protestmars in Bangkok. De deelnemers lopen door een van de meest fameuze straten, de Khao San Road, om aandacht te vragen voor, wat zij noemen, het respectloze gedrag in de moderne wereld jegens de grondlegger van het boeddhisme.
Het is voor zover bekend de eerste keer in de geschiedenis van het Thais boeddhisme dat in een protestmars respect wordt geëist voor deze religie. De organisatie vindt het nodig om zich te roeren, omdat volgens haar de naam van de Boeddha steeds meer te grabbel wordt gegooid. De foundation roept elke boeddhist onder de leus ‘Stop disrespecting Buddha’ op zich daartegen uit te spreken.
Een voorbeeld van het respectloos omgaan met de naam van de historische Boeddha, is volgens de de organisatie de naamgeving van de hond in Disneys film ‘Snow buddies’: Boeddha. De organisatie zal er bij de filmproductiemaatschappij op aandringen de naam van de hond te veranderen.
De mars is ook gericht tegen het volgens de organisatie misbruik maken van het imago van de Boeddha, zoals beelden in allerlei commerciële activiteiten. Daarom richt het protest zaterdag zich met name ook tegen het wereldberoemde concept van de Buddha Bars. Het zijn chique clubs, waarin onder meer een bar en restaurant, waar gasten eten en drinken en luisteren en dansen naar door een Dj gedraaide loungemuziek. In het boeddhisme wordt het overmatig gebruik van geestbenevelende middelen afgeraden.
Acharavadee Wongsakon, de oprichter van de foundation, zegt dat boeddhisten nooit hebben geprotesteerd tegen het, wat zij noemt, misbruiken van Boeddha’s naam. En dat daardoor de indruk ontstaat dat dat dan ook maar door mag gaan en boeddhisten niet gekrenkt kunnen worden.
‘Wij hebben normaal gesproken niet de intentie om ons tegen dingen af te zetten. Zodat de boodschap van het boeddhisme, respectvol met elkaar omgaan, doen wat juist is, verloren gaat. Boeddha’s naam en afbeelding zijn niet bedoeld om als logo op een zitbank te worden afgebeeld. Of te worden gebruikt als koopwaar. Boeddhisten worden bij het zien van een beeld of de naam van de Boeddha herinnerd aan het goede in de boodschap van de stichter van deze religie, en niet hoeveel geld ze er mee kunnen verdienen, ‘ zegt Wongsakon.
In Nederland is ook allerlei prullaria met de afbeelding van Boeddha te koop. Tuincentra en Blokker draaien topomzetten met de verkoop van Boeddhabeelden, kaarsenhouders en lampen. Er zijn zelfs chocolade figuren met die afbeelding in omloop.
Aan onze lezers de vraag: Hoe erg is dat? Maakt het niet uit hoe, als de naam van Boeddha maar verspreid wordt? En, zou u uw hond Boeddha noemen. Of is het niet de moeite waard om je hierover op te winden, omdat vrijwel niemand weet hoe de Boeddha er werkelijk heeft uitgezien. Slechts in een paar boeddhistische teksten wordt er summier melding van gemaakt. De eerste beelden werden ook ver na zijn dood gemaakt. Laat het de redactie weten.
L grauls/ Dolma zegt
met die crisis is er geen griekse shop te Brussel meer te vinden en als je iet sznodig hebt…heeft zelfs Bozar met tentoostelling nu het niet. Ik moest naar de Agora gallerie. Dus als ik ergens eneboedha zie of iets zoek vind ik het wel. Dus gelieve neit te overdrijven. Maar als men me zegt dat boeddhisme gelijk is aan kruis uw benen en zit….dan getuigt dat vanwege de islam en christenen voor belediging denk ik. Beter gezegd wat weten zij er nu van? Ze hebben geen idee van Tara chenrezis enz of initiaties. We zijn te afgeplat.
Paul van Buuren zegt
Wellicht dat we straks de eerste boeddhistische cartoonrellen kunnen verwachten.
:-)
bob bekaert zegt
Ik sta hier een beetje dubbel in. Enerzijds vind ik de manier waarmee met de beeltenis en naam van de Boeddha wordt omgesprongen vaak smakeloos en van geen enkel respect getuigen. Anderzijds heb ik ook iets van, laat de mensen maar worden geconfronteerd met de Boeddha, misschien gaan ze op een gegeven moment zich toch ook iets meer afvragen. Ik denk bijvoorbeeld aan mijn buren, die een groot Boeddhahoofd in de kamer hebben. OOrspronkelijk hadden ze dat op de grond staan. Sinds ik ze er fijntjes op heb gewezen, dat dat in Thailand als zeer ongepast zou overkomen, staat de Boeddha op een hoge plaats en zo heb ik in de buurt wel eens meer mensen kunnen overtuigen, dat de Boeddha niet op voethoogte geplaatst hoort te worden. Mogelijk geeft dat hier of daar toch wat vragen bij mensen, zonder dat je als zendeling hoeft rond te gaan.
Frank Uyttebroeck zegt
René Magritte schilderde het al:
“Ceci n’est pas une pipe”
Marloes zegt
Een leuke, bijpassende website is die van The worst horse, die zo-genaamde Dharmaburgers verzamelt: http://theworsthorse.com/category/dharma-burger/
Orandajin zegt
Het slaat inderdaad wat door, maar het ligt niet in de aard van een boeddhist om je hierover druk te maken.
kees kooij zegt
Frank Uyttebroek zegt het zo fraai.
\variant in deze zou kunnen zijn:”Dit zijn geen boeddhisten”. of “ceci n’est pas le Bouddha”
en Marloes: Relativerend heb ik toch wel
een beetje gelachen om je .
Dit laatste woord riep de associatie op naar de titel van een boek uit de60-er jaren van Jack Kerouac,
de “Dharma Bums” oftewel”Dharma schooiers”
Men neme dit verschijnsel met de nodige korrels zout.
kees kooij zegt
Sorry, er is in mijn reactie een stukje tekst verdwenen.
Bij de reactie verwees ik naar het woord
“Dharma burger>
Frank Uyttebroeck zegt
Ik heb getwijfeld of ik “Ceci n’est pas le Bouddha” zou schrijven, maar ik wilde de heer Margritte geen geweld aandoen.
En ook:
Ik bedoel het citaat zeker niet als “Dit zijn geen boeddhisten”. De definities van ‘boeddhist’ zijn erg divers en ik zou zo’n uitspraak erg aanmatigend vinden.
Maarten Barckhof zegt
“In Nederland is ook allerlei prullaria met de afbeelding van Boeddha te koop. Tuincentra en Blokker draaien topomzetten met de verkoop van Boeddhabeelden”
Die staan ook bij mij in de buurt in allerlei tuintjes, soms laaggeplaatst. En ik heb de zeer traditionele Lama uit Bhutan die bij mij te gast is hierop gewezen en hem de vraag voorgelegd wat hij hiervan vindt. Antwoord: Prima, ook al begrijpen mensen het niet, het helpt hen toch om misschien wat liefdevoller en meer mindful in het leven te staan.
Verder sluit ik me aan bij Orandajin.
jampa gyatso zegt
Ik kocht laatst bij Intratuin een prachtig boeddhabeeldje.Fijn uitgesneden mooi gemaakt.Prijs 4,95 euro !
Shantideva zegt in de Bodhicaryavatara dat we zelfs geduld moeten hebben met mensen die boeddhabeelden en kloosters vernietigen. Boeddha is het potentieel van je geest.
jampa gyatso zegt
Maar ik begrijp de protesten wel.Mensen houden van het estetische van het boeddhisme zonder er ook maar iets van te begrijpen.Een boeddha of vajra op een t-shirt en dan naar de kroeg om te zuipen ? Nou….nee !Misschien wordt er wel een karmisch zaadje gelegd in het mentaal continuum van de persoon die er mee rond loopt.
Lieve Rutten zegt
Mijn man en ik brachten 5 jaar geleden een mega boeddha-hoofd mee uit India. Gewoon omdat we het wel mooi vonden om die lege muur in onze keuken mee te decoreren en omdat er toevallig nog plaats was in de container van een vriend. Meer betekenis had het niet. Boeddhisme stond toen vooral gelijk aan ‘goedkoop overnachten in kloosters’. Maar op de een of andere manier is die vredige glimlach ons toch gaan intrigeren en zijn we terug op zoek gegaan naar de rust die we in die ‘gratis hotels’ hadden leren kennen. Ondertussen zijn we een aantal jaren verder, hebben we allebei al meerdere retraites gedaan en is mediteren een vast onderdeel in mijn leven geworden. Soms kan ik me ook wel eens storen aan al die boeddhaprullaria die je tegenwoordig overal tegenkomt, maar zoals Frank zegt ‘ceci n’est pas une pipe’ – maar ’t kan er wel eentje worden!