• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Volgend jaar gaat Nederland met de Cup naar huis’

‘Volgend jaar gaat Nederland met de Cup naar huis’

21 augustus 2013 door Bianca Visser

Drie dagen lang voetballen, wie wil dat nu niet? Tibetanen zeker wel, die zijn al zevenenzeventig jaar georganiseerd dol op voetballen. Dat lieten ze vorige week wel blijken tijdens het toernooi tussen Tibetaanse internationale voetbalteams uit verschillende landen, op de altijd weer fraaie sportaccommodatie Het Rooi in Antwerpen. Om maar met het eind te beginnen, Frankrijk won het toernooi en de cup.

Voetbal en etenVoetballen en eten horen onlosmakelijk bij dit toernooi. Het eerste wat je dan ook ziet op het terrein langs de velden zijn de potten en pannen. En etende Tibetanen die zich rondom het restaurantkraampje  hebben verzameld. Ze genieten met volle teugen en monden  van de  ambachtelijk gemaakte gebakken momo’s, Tibetaanse donkerbruine worsten e.d. De koks en verkopers zijn geen onbekenden, maar vaders en moeders van spelers en publiek. Ik had wel trek in een kopje Tibetaanse zoute boterthee, maar dat schonken ze niet in de officiële stand van de organisatie. Wel frisdrank en Indiase zoete thee.

Rond de velden rook het niet alleen naar eten, maar was het ook verder adembenemend. Nee, niet zozeer door het spel, als was dat ook okay. Nieuwe baby’s, nieuwe voetbalspelers, tattoos bewonderen en je zweetlucht maskeren. De nieuwste trend onder de met name zestienjarige Franse spelers,  is  met een sterk geparfumeerde voetenspray lichaam en tenue lekker te laten ruiken.

Aan dit toernooi dat al vijf jaar elk jaar in Antwerpen door de Tibetan Youth Congress wordt georganiseerd, namen  dit jaar elf voetbalteams uit Nederland, België en Frankrijk deel . Een aantal andere landen haakten af, vermoedelijk vanwege de hoge vervoerskosten.

De deelname was als volgt: Uit Holland:  team A en team B. Uit Belgie: team FC Norling, team Yak FC Leuven, team United Tibet en team TCV. Uit Frankrijk: team Bateau Jeser, team Yak Boyz, team Snow Lion, team Tsampa en team FTFT.

Voetbal elftal twee
Het Nederlandse Tibetaanse B-team.

Op zestien augustus speelden Holland team A tegen Frankrijk team FTFT de halve finale. De spelers van Holland waren bloednerveus, want ook zij wisten dat Frankrijk een sterk en goed getraind team op het veld had gebracht. Vrijwel iedereen was gespannen, de supporters uit Nederland konden de namen van de sterkste Franse spelers wel dromen, die zijn namelijk elk jaar van de partij.

Voetbal elftal een
Het Nederlandse Tibetaanse A-team.

De twee teams waren aan elkaar gewaagd en zeer gefocust en dynamisch in het spel. Af en toe gingen de spelers van de verschillende teams in het vuur van het spel in de fout.  Er ontstonden zelfs–waar zie je dat nog meer, opstootjes, maar die liepen niet uit de hand omdat het spel goed werd begeleid door teamaanvoerders en de scheidsrechter. Snel handen schudden om het goed te maken. Het was ontroerend om te zien hoe de aanvoerders Ngawang Norbu (Holland) en Jampa Legdhen (Frankrijk) respectvol  diep naar elkaar  bogen, bijna met het hoofd de grond aanrakend en  met de hand op het hartstreek, om de vrede en het evenwicht te herstellen. Beide aanvoerders hebben goede leiderskwaliteiten.

Frankrijk is over het algemeen een sterke ploeg, maar het viel toch wel tegen in de halve finale. Ze kregen relatief weinig kansen omdat er ook door Nederland goed gespeeld werd. Frankrijk kreeg nog een doelpunt cadeau ook, bij het uitspelen van de Nederlandse keeper, stuitte de bal tegen een Franse speler en zo weer terug, het Nederlandse doel in. Dus niet écht een verdiende goal, ’t was gewoon een ongelukje. Nederland bleef niet achter en scoorde ook: 1-1. Het daarop volgende tafereel is in voetballand niet vreemd. Dolenthousiaste supporters stuiterden juichend, gillend en dansend het veld op. Alsof we al hadden gewonnen, dat gevoel van de jackpot winnen, je kent dat wel: wij hebben er ook één! Een echte Oranjegevoel in Antwerpen.

Voetbal en twee mannenEn dan, nee dat kan niet, dat mag niet. Hè? Wat gebeurt er? Wááát…Afgevlagd wegens ongeoorloofde aanvallersactie? Néééeé niet te geloven, dit kan niet! Ken je dat gevoel? Stress, adrenalinestoot, geluksgevoel, ontkenning, boosheid, verwarring, teleurstelling, verdriet, loslaten en opnieuw hopen op een kans in de eindfinale. Een gevoelspalet in een tijdsbestek van twee minuten. Na de pauze was de gezelligheid verdwenen, de spanning was om te snijden.

Voetbal elftal vier
Het Belgische Tibetaanse team.

Wat een ontgoocheling. De keeper van team A zat ontmoedigd en in elkaar gezakt op de grond. Het schuldgevoel en diepe schaamte waren van zijn gezicht te lezen. Er ontstond een woordenwisseling tussen verschillende spelers gevolgd door een fikse preek van de aanvoerder. Supporters bemoeiden zich er mee. Een aantal spelers zagen het niet meer zitten, wat een debacle.

Maar wat leuk en positief, plotseling begonnen de aanwezige vrouwen luid te zingen en alle supporters zongen mee om de spelers op te beuren. Ze zongen de boodschap: wij staan door dik een dun achter jullie, er is nog hoop. Dat wij-gevoel was hartverwarmend en de spelers knapten zichtbaar op. Als trekveertjes kwamen ze overeind. Klaar voor de tweede helft, de teamgeest hersteld.

Voetbal elftal zes en vriendenDe man met rugnummer veertien van het Franse team was één van de meest gevreesde tegenstanders; snel, balvaardig en met een strategisch/tactisch goed inzicht. De enige die hem wel aankon was Ngawang Norbu van het Nederlandse team. In de tweede helft van de wedstrijd nam hij dan ook een andere positie in het veld in en bleef nummer veertien als een schaduw volgen.

Holland team A speelde helemaal niet slecht. Het kostte Frankrijk zelfs moeite om nog een doelpunt te scoren, de keeper kon de ballen goed uit het doel houden. Zo werd het maar 1-0 voor Frankrijk.
Bij Holland team B was het middenveld niet sterk genoeg, er werd letterlijk en figuurlijk over het hoofd gespeeld.  Het goed leren aanspelen van de bal voor het doel zal in de toekomst ook een belangrijk aandachtspunt moeten zijn tijdens trainingen. Holland team B was een team van tieners met weinig ervaring. Er speelden slechts een aantal volwassen spelers in dat team.   Meer toewijding en discipline bij de voetbaltrainingen elke zondag, met name voor de tieners, en hun vaardigheden ontwikkelen zich als het ware vanzelf.

Het Franse Tibetaanse team. Foto's Bianca Visser.
Het Franse Tibetaanse team. Foto’s Bianca Visser.

Op zeventien augustus was de finale tussen België en Frankrijk. Beide teams waren aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijk won Frankrijk. De Nederlandse supporters steunden met een massaal toegestroomd Belgisch publiek  de Belgische voetballers tijdens de laatste match van het toernooi, waarbij de sfeer scherp was, de boog gespannen omdat je niets wilde missen. Het was een schitterende finale, met ook weer een boze speler en een poging van spelers om een beginnende vechtpartij te voorkomen. De Franse Tibetaanse spelers maakten een geweldige vreugdedans om hun overwinning te vieren.
De 5th RTYC Euro Cup 2013 werd door voorzitter  Thupten Phegyal van de Tibetan Community Belgium, met een witte khata uitgereikt aan de aanvoerder van het Franse team, Jampa Legdhen uit Parijs. Frankrijk won voor de derde keer de Euro Tibetan cup met 3-1, maar België kan door het spelen van een goede wedstrijd tevreden zijn.

Voetbal is een bloedserieuze aangelegenheid, maar tegelijkertijd zijn veel Tibetaanse voetballers vrienden van elkaar. Ze kennen elkaar al uit de kindertijd, voordat ze naar Europa kwamen. Er worden grappen gemaakt, wat bijgekletst, handen geschud en ná de finale was er weer eten: een ‘afterparty’ met een Tibetaanse warm buffet, traditionele Tibetaanse dansen en met westerse popmuziek ‘in de wolken’ zijn.

Topscoorders van het toernooi:

Tenzin Passang – FC United Tibet (België) met acht goals in drie matches en Samphel van FTFT (Frankrijk) met acht goals in vier matches.

Categorie: Nieuws, Opmerkelijk, Tibetaans boeddhisme Tags: Antwerpen, Bianca Visser, voetbal

Lees ook:

  1. Tibetaanse voetbalteams spelen in Antwerpen voor de Euro Cup
  2. Z.H. de 41-ste Sakya Trinzin Rinpoché bezoekt Antwerpen
  3. Drieduizend mensen bij onderricht ZH Sakya Trinzin rinpoché
  4. Leven Tibetaanse premier Lobsang Sangay is één slopend schema

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bianca Visser

Boeddhist en personal coach, onderzoeker en medewerker van het Boeddhistisch Dagblad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.