• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » De tao als gewaarwording*

De tao als gewaarwording*

21 augustus 2023 door gastauteur

Op zeker dag ben ik uit nieuwsgierigheid de boeken van Lao Zi en Zhuang Zi gaan lezen. Ze bevatten verzen en verhalen uit het oude China van voor onze jaartelling. Wonderlijke teksten die hun inhoud niet meteen prijsgeven. Ook in vertaling niet. Gelukkig zijn er sinologen en filosofen die de werken hebben vertaald en uitgelegd. Deze mannen en vrouwen, met Kristofer Schipper als vertaler van Lao Zi en Zhuang Zi voorop, zijn mijn gidsen of tolken geworden.

Tekst Karel Witteveen

De verhalen van Zhuang Zi worden bevolkt door een bont gezelschap van koningen, hertogen, filosofen, koks, timmerlieden, smeden en mensen met een beperking. Naast verschillende gewone en vreemde dieren, bomen en bergen. Met als opvallend detail de keuze van de auteur voor minderbedeelden met een lichamelijke beperking. Niet uit compassie, maar juist als personen waar je een voorbeeld aan kunt nemen: de onaangepasten, de weigeraars. De tao-meesters hebben weinig op met macht en bezit. Ook verachten ze uiterlijk vertoon. Echte vrijheid én geluk zit in jezelf, zeggen ze. Die vind je niet buiten in de woelige wereld, noch in geleerde boeken of wijsheden van anderen.

Dwarsverbanden

Nadat ik de boeken (inderdaad) had gelezen, ontdekte ik dwarsverbanden met mijn eigen leven. In de dingen die ik lees, hoor of meemaak. Het lijkt wel alsof ik met andere ogen naar mijn omgeving kijk maar ook naar het verleden. Alsof de taoïsten mij een nieuw instrument hebben aangereikt waarmee ik naar mensen, dieren en dingen kan kijken.

Dit inzicht of juister deze beleving, want het is meer dan uitsluitend inzicht, gaat voorbij aan de geleerde tao-duiders waar ik zo-even over sprak. Zij proberen de verzen en verhalen van de tao-meesters op een logische, begrijpelijke manier te verklaren. Waar ik overigens dankbaar gebruik van heb gemaakt. Toch is de tao als weg meer dan een leer of filosofie. Het is een levensstijl, een levensvorm. Vertaler Schipper spreekt van orthopraxis, een praktijk waarbij lichamelijke rituelen een rol spelen. Zoals ademen vanuit je hielen en zitten en vergeten, als een vorm van meditatie.

Tao of dao in pinyin Chinees staat dan ook voor ‘weg’ of ‘methode’. Ik heb het woord ‘weg’ tientallen keren gelezen in de boeken en gehoord op colleges over het taoïsme. En ik meende te weten welke metafoor ermee werd bedoeld: een denkbeeldige weg. Als ik in een poëtische bui was, zag ik een overwoekerd bospaadje voor me dat leidde naar een tempel. De tao als een kronkelig pad dat je moet belopen in het leven. Heel mystiek. Pas later begreep ik dat een dergelijk soort ‘weg’ er weinig mee te maken heeft. Je kunt het hooguit als een allegorie zien; de weg van geboorte naar dood. Daarmee is niets gezegd noch aangetoond.

Waarachtig leven

Mijn verdieping van de tao-leer ontstond bij het sterven van mijn broer in 2015. Hij had een tumor in zijn hoofd die niet meer te opereren viel. De artsen gaven hem nog enkele maanden. Het bleken enkele weken te zijn. Mijn broer had nooit gewerkt, nooit deelgenomen aan het arbeidsproces. Hij had als diagnose schizofrenie. Vanaf zijn jeugd hoorde hij stemmen. Zijn leven was een opgave, voor hemzelf en anderen. Tijdens zijn ziekbed in het opvanghuis waar hij woonde werd hij door zijn medebewoners de ‘filosoof’ genoemd. Hij had enkele jaren filosofie gestudeerd en was altijd geestdriftig bezig met Wittgenstein, Heidegger of Nietzsche.

Mijn bezoeken aan hem leerde mij dat waarachtig leven niets te maken heeft met uiterlijke zaken. Met aanzien, geld of macht. Mijn broer bezat feitelijk niets; hij bewoonde een krappe kamer in het woonzorgcomplex waar hij verbleef en droeg eenvoudige kleding.

Hij was een geliefd persoon in zijn omgeving, zo merkte ik. Eigenlijk niks nieuws voor me. Toch ontstond daar het inzicht dat me dichter bij de tao-leer bracht: mijn broer bezat nauwelijks een ego, maar hij had wel zijn humor behouden. Hij ademde en bewoog op de energie die hem was gegeven. Hij straalde door zijn berusting een bijzondere kracht uit. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt bij andere stervende familieleden. Deze houding trok medebewoners aan; ze wilden graag in zijn nabijheid verkeren.

Zitten en zijn

Mijn broer toonde me in zijn laatste levensfase de kracht van het ‘gewoon er zijn’. ‘Zitten en vergeten’ als vorm van het ‘vasten van het hart’ in tao-termen. Hij zat in zijn stoel als een waardig mens. Zonder enige pretentie of opsmuk. Zijn kalme houding, waaruit pure aanwezigheid en afwezigheid tegelijk sprak, gaf mij een sterk gevoel van verwantschap. Noem het broederliefde. Maar ik denk dat het daar zelfs aan voorbij ging: het was pure liefde voor het leven.

Dit beeld – mijn broer zittend in een stoel – was voor mij de tao in optima forma. Ik kan er allerlei tao-termen op plakken, qi als energie, wuwei als doen-door-niet doen, yin en yang als de mannelijke en vrouwelijke energieën. Het was er allemaal, samen-gebald in het lichaam en de geest van mijn broer op het randje van zijn dood. Kalm en vredig; er hoefde niets meer te worden gezegd of gedaan; alle dingen zijn in rust, zeggen de taoïsten dan. Hij kon terug naar het Ene.

Tao als weg

Pas na zijn dood heb ik de tao als weg of methode deels kunnen doorgronden, voorbij het intellectuele begrijpen. Dat verliep geleidelijk. Ik moest er telkens de boeken van Lao Zi en Zhuang Zi weer bijhalen. Vooral de tientallen verhalen, dialogen en parabels van Zhuang Zi werken stimulerend. De paradoxen die zijn tekst bevatten helpen om los te komen van het per se ‘willen begrijpen’; de grote valkuil voor degenen die zich op hun ratio beroepen. Ook ik houd me graag vast aan de dingen die ik weet of meen te weten. Toch schrijven Lao Zi en Zhuang Zi dat de tao als weg juist gaat over de dingen waarvan je voelt dat ze er zijn, maar waar je feitelijk niets van weet.

Waarom is de weg naar de tao zo moeilijk? Eigenlijk simpel, omdat dit leven, ons jachtig leven, ons afleidt van waar het eigenlijk om gaat: innerlijke vrijheid en geluk. Terwijl wij er juist zo naar op zoek zijn. Hoe paradoxaal. In mijn broer zag ik de tao-houding gespiegeld, zonder dat hij er ooit naar had getalmd. Het woord ‘tao’ is voor zover ik weet nooit over zijn lippen gekomen. Prachtig, zou Zhuang Zi gezegd hebben, een waarlijk wijs man. Want over de tao kun je beter niet spreken. Noem je zijn naam, dan is het de tao niet meer. Ik had deze paradox uit het eerste vers van de Daodejing graag nog met mijn broer willen bespreken, verzot als hij was op taalfilosofische kwesties.

En waarom juist de tao als levenshouding? Er zijn zoveel andere geestelijke vormen van zelfzorg: hindoeïsme, (zen)boeddhisme, christendom. Het antwoord vond ik bij de Amerikaanse professor in de wiskunde, Raymond Smullyan, tevens bedenker van wiskundige raadsels en goochelaar. Hij hield van de tao omdat het geen God kent, niets voorschrijft of iets van je wil. Je wordt volledig vrij gelaten. Maar het houdt wel van paradoxen, spontaniteit en humor volgens Smullyan. Deze omschrijving van de tao-leer past wonderwel op mijn kijk op de wereld en op enkele van mijn favoriete schrijvers, zoals Albert Cossery, Daniil Charms en Velimier Chlebnikov. Schrijvers die het absurde omarmen en als eenzaten schrijven over andere onaangepasten – zwervers, bedelaars en dieven.

Ongemerkt bezie ik voetje-voor-voetje mijn leven met een tao-blik. Regelmatig heb ik ‘terugvallen’, nemen emoties de overhand, heb ik ‘koopdrang’ of ben ik stiekem trots op mezelf: ‘Dat toneelstuk** over de tao-leer heb ik toch maar mooi samen met bewoners gemaakt’. Heel menselijk misschien. Maar niet des tao’s. En sinds mijn broer mij onbedoeld de tao-houding heeft getoond, laat dit beeld mij niet meer los. Eigenlijk mag ik er volgens de tao-meesters niet eens over spreken of schrijven. Maar gelukkig kunnen ook zij niet geheel zonder taal. Toch waarschuwen ze voor het gebruik ervan, want taal brengt onderscheid aan tussen ‘dit’ en ‘dat’. Tussen ‘goed’ en ‘kwaad’, ‘licht’ en ‘donker’. En dat is de kiem voor discussie, onenigheid, zelfs voor geweld. Wees je ervan bewust dat taal discrimineert, voor verstarring zorgt, anderen buiten sluit, zeggen de tao-meesters.

Voor degenen die aan taal ‘hangen’, als instrument om de werkelijkheid mee te beschrijven en kennis te verwerven, is dit lastig te verteren. ‘Zonder taal zijn we nergens, leven we op drijfzand’, is de gedachte. Juist taal verschaft ons kennis en inzicht, schept helderheid in discussies en complexe zaken. Is dat zo? Raadpleeg Zhuang Zi en je gaat twijfelen. Een citaat uit zijn boek: ’Mensen voeden zich met vlees van gras- en graan etende dieren. Herten voeden zich met mals groen, de duizendpoot eet graag slangen, de uil en de kraai zijn verzot op muizen. Wie van deze vier weet nu wat de ware smaak is?’. Waarmee Zhuang Zi wil zeggen dat ‘smaak’ een relatief begrip is. De werkelijkheid bestaat uit tienduizend dingen, het is onzinnig te menen dat iedereen hetzelfde ‘verstaat’ onder een begrip als ‘smaak’, ‘God’ of ‘dier’.

Tao-gewaarwording

Spontaan vertaal ik steeds vaker dingen die ik zie, hoor of lees in tao-termen. Of het nu een opiniestuk in de krant betreft, een film of een passage in een roman, ik ontdek daarin geregeld een stille hint naar de taoïsten. Alsof ik met hun blik de werkelijkheid aanschouw. Er is meer ‘tao’ in mijn omgeving aanwezig dan ik meende.

Of leg ik het er zelf in? Het doet mij in elk geval plezier. Deze ‘vertaling’ beschouw ik voor mezelf als een oefening, een oefening in tao-gewaarwording. Het is een eerste stap. Mogelijk volgen er meer. Maar elke reis begint met de eerste stap, schrijft Lao Zi in de Daodejing. Laten we dus met de eerste stap beginnen.

*) Dit is de inleiding van deel 2 van het boek Tao of lessen in geluk dat dit jaar zal verschijnen.
**) In juni 2022 is het toneelstuk Tao of lessen in geluk opgevoerd in twee buurttheaters in Amsterdam-Noord.

 

 

Categorie: Nieuws Tags: broederliefde, filosoof, Heidegger, Karel Witteveen, Kristofer Schipper, Lao Zi, Nietzsche, orthopraxis, Raymond Smullyan, schizofrenie, sterven broer, Tao, Wittgenstein, yin en yang, Zhuang Zi

Lees ook:

  1. Kristofer Schipper – afscheid en geen afscheid
  2. Oost en West: een culturele Rorschach
  3. Taigu – omdat er iets is en niet niets
  4. Oost en West: een culturele Rorschach

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.